ସମ୍ପାଦକୀୟ |

ସ୍ମୃତି ବୋଇତ ବନ୍ଦାଣର

ସ୍ମୃତି ବୋଇତ ବନ୍ଦାଣର
ଡ. ଭାଗ୍ୟଲିପି ମଲ୍ଲ କାର୍ତ୍ତିକ ପୂର୍ଣ୍ଣମୀର ଶୁଭ୍ର ସକାଳ। ନଈପଠାରେ ଚଅଁର ଉଡ଼ଉଥିବା କାଶତଣ୍ଡୀ ଏବେ ମଉଳିଗଲାଣି। ବଢ଼ନ୍ତା ନଈର ସୁଅ। ନଈ-ପୋଖରୀ ପାଣିରେ ମାଳ ମାଳ କଦଳୀପାଟୁକା ଓ କାଗଜଡଙ୍ଗାର ପଟୁଆର ଝିଅ-ବୋହୂମାନଙ୍କର ଦିହୁଡ଼ି ସହ ନାଚି ନାଚି ଭାସିଯାଉଛି ଆଗକୁ ଆଗକୁ। ହୁଳହୁଳି, ହରିବୋଲ ଧ୍ୱନିରେ ପରିମଣ୍ଡଳ ପ୍ରକମ୍ପିତ। ଦେବାଳୟଗୁଡ଼ିକ ଶଙ୍ଖ, ଘଣ୍ଟା ଓ ମନ୍ତ୍ର ଉଚ୍ଚାରଣରେ ମୁଖରିତ। ସଞ୍ଜରେ ଜଳିଉଠିବ ଆକାଶଦୀପ। ସୁଉଚ୍ଚ ବାଉଁଶ ଅଗରେ କଣା କଣା ମାଟି ଆଟିକା ଭିତରୁ ଦିଶି ଯାଉଥିବ ଦିକ୍‌ଦିକ୍‌ ଜଳୁଥିବା ଦୀପଶିଖା। ସଙ୍କେତ ଦେଉଥିବ କୂଳରେ ଲାଗିବା ପାଇଁ ଅଦୂରରୁ ଭାସି ଆସୁଥିବା ବୋଇତକୁ ଅଥବା ପୂର୍ବପୁରୁଷମାନଙ୍କର ଆତ୍ମାର ପ୍ରଶାନ୍ତି ପାଇଁ ଶୁଭ ମନାସୁଥିବ। ମାତ୍ର ପୂର୍ଣ୍ଣମୀର ସକାଳେ ଡଙ୍ଗା ଭସେଇଲା ବେଳେ କାହିଁକି ଶୁଭୁଥାଏ- ଆ କା ମା ବୈ- ପାନ, ଗୁଆ ଥୋଇ। ପାନଗୁଆ ତୋର, ମାସକ ଧରମ ମୋର? ଆ- ଅର୍ଥାତ୍‌ ଆଣ୍ଡାମାନ, କା- କାମ୍ବୋଡ଼ିଆ, ମା- ମାଳଦ୍ୱୀପ ଓ ବୈ- ବୋର୍ଣ୍ଣିଓ ଏବଂ ମାଳୟ, ଜାଭା, ବ୍ରହ୍ମଦେଶ, ବାଲି ପ୍ରଭୃତି ସ୍ଥାନକୁ ହୁଏତ ବୁଝାଏ। ଅଥବା ବୁଝାଏ ଆ-ଆଷାଢ଼, କା- କାର୍ତ୍ତିକ, ମା-ମାର୍ଗଶିର ଓ ବୈ-ବୈଶାଖ। ଏହି ପବିତ୍ର ସକାଳରେ ସାଧବ ପୁଅଙ୍କ ଦୁଃସାହସିକ ନୌବାଣିଜ୍ୟ ଯାତ୍ରା ସମ୍ପର୍କରେ ଏହା ଏକ ଐତିହାସିକ ସ୍ମୃତିର ରୋମନ୍ଥନ ମାତ୍ର। ଖୁଦୁରୁକୁଣୀ ଓଷା ଏହାର ଏକ ସୁନ୍ଦର ଉଦାହରଣ। ଲାଗେ ଏକ ଓଷା। ମାତ୍ର ସଂସ୍କୃତି ଓ ଇତିହାସର ଯୁଗ୍ମ ମଞ୍ଚାୟନ। ‘କଳିଙ୍ଗାଃ ସାହସିକାଃ’-ମାନଙ୍କର ଦରିଆପାରି ଜୀବନର ଇତିହାସ। ଓଡ଼ିଆଜାତିର ସମୁଦ୍ରପାରି। ସୁଦୂର ଅତୀତରେ ସେମାନେ ନୀଳଦରିଆର ଭୀଷଣତାକୁ ମିତ କରିଥିଲେ। ଅଝାଲପାତି ନୀଳ ଢେଉରେ ନାଚିନାଚି ଭାସି ଯାଉଥିଲା ଦୂର ବିଦେଶକୁ ସାଧବ ବୋଇତ। ନଦୀର ଗଭୀର ମୁହାଣଗୁଡିକ ନିକଟରେ ବନ୍ଦରନଗରୀଗୁଡିଏ ଗଢିଉଠିଥିଲା। ପାଲୁର, ମାନ୍‌ଦା, ସିପ୍‌ପରା, ମାନପୁର, ଦୋସରନ୍‌, କୋକଲା, ଅମର୍‌ଦା, ତାମ୍ରଲିପି- ଏମିତି କେତେ। ଟଲେମି କିନ୍ତୁ ଏଗୁଡିକ ମଧ୍ୟରେ ତାମ୍ରଲିପ୍ତ ବା ତାମ୍ରଲିପିକୁ ସ୍ଥାନ ଦେଇନାହାନ୍ତି। ଖ୍ରୀଷ୍ଟପୂର୍ବ ୬୦୦ ବର୍ଷ ପୂର୍ବରୁ ଯଦିଓ ଏହି ବନ୍ଦରଗୁଡିକ ବିକାଶଲାଭ କରିଛି, ତଥାପି ଟଲେମିଙ୍କ ବର୍ଣ୍ଣନାରୁ ବାଦ ପଡିବା ଆଶ୍ଚର୍ଯ୍ୟ କଥା। ବିଶାଳକାୟ ପୋତଗୁଡିକ ଆକାର ଓ ପ୍ରକାରରେ ସ୍ବତନ୍ତ୍ର। କହ୍ନେଇବର ଚମ୍ପତିରାୟଚୂଡାମଣି ରଚିତ ଓ ସଦାଶିବ ରଥଶର୍ମା ସମ୍ପାଦିତ ‘ପାଇକଖେଦା’ରୁ ନଅ ପ୍ରକାର ପୋତର ବର୍ଣ୍ଣନା ଦେଖିବାକୁ ମିଳେ। ସେଗୁଡିକ ହେଲେ- ବହିତର, ଗାଣ୍ଡିଆ, ଚୋଟମୁଖି, ସୁରଚାତୁରୀ, ରାଜପୁର, ଖଇଦଙ୍ଗା, ଗଙ୍ଗପ୍ରସାଦ ଓ ନଡିଆଖୁଡୁପ। ଫକୀରମୋହନଙ୍କ ‘ଆମତ୍ଚରିତ’ ଓ ‘ବାଲେଶ୍ୱରୀ ପଙ୍ଗାଲୁଣ’ ପୁସ୍ତକରୁ ତିନୋଟି ବଡ ବୋଇତର ନାମ ଦେଖିବାକୁ ମିଳେ। ଗୋରାପ, ସଲୁକ ଓ ଦୁଉଣି। ଚକ୍ରଧର ମହାପାତ୍ରଙ୍କ ‘ଅର୍ଣ୍ଣବବିହାର’ ନୌଶାସ୍ତ୍ରରୁ ଜଣାଯାଏ ବୋଇତଗୁଡିକର ବିଭବ ଥିଲା- ଉତ୍ତମଜାତୀୟ ହାତୀ, ସୂକ୍ଷ୍ମ ପାଟବସ୍ତ୍ର, ଲୌହଜାତ ଦ୍ରବ୍ୟ, ହୀରାପଥର- ଏମିତି କେତେ ପଦାର୍ଥ ଓ ଜୀବ। ପୋତଗୁଡିକ ଖାଲିପେଟରେ ଫେରୁ ନ ଥିଲେ। ଥିଲା ନାନାଜାତିର ମସଲା (ଅଳେଇଚ, ଗୁଜୁରାତି, ଡାଳଚିନି ପ୍ରଭୃତି), ମୁଦ୍ରା, ବ୍ୟବହାର ପାଇଁ ରୁପାର ପିଣ୍ଡ ଏବଂ ମୋତିମାଣିକ ଇତ୍ୟାଦି। କେବଳ ପଦାର୍ଥ ନୁହେଁ- କଳିଙ୍ଗ ଓ ଦରିଆ ସେପାରି ଉଭୟ ଭୂମିର ସାଂସ୍କୃତିକ ସମ୍ପଦ ଯଥା- ଧର୍ମ, ଚିତ୍ର, ସ୍ଥାପତ୍ୟ, ସଙ୍ଗୀତ, ନୃତ୍ୟ, ସାହିତ୍ୟ ଓ ଭାଷା ପରସ୍ପର ସହ ମିଶି ଯାଉଥିଲେ। ଭାରି ବିଚିତ୍ର ଦିଶୁଥିଲା ସାଂସ୍କୃତିକ ପରିମଣ୍ଡଳର ଦୃଶ୍ୟ। ଦକ୍ଷିଣପୂର୍ବ ଏସିଆ ଭୂଖଣ୍ଡର ପ୍ରାୟ ସକଳ ଭୂମି- ଜାଭା, ସୁମାତ୍ରା, ବୋର୍ଣ୍ଣିଓ, ଥାଇଲାଣ୍ଡ, ମାଲେସିଆ, ମଧ୍ୟପ୍ରାଚ୍ୟର ମିଶର, ପାରସ୍ୟ, ଇରାକ, ଇରାନ ଏବଂ ଗ୍ରୀସ୍‌, ରୋମ ସହିତ କଳିଙ୍ଗପୁଅମାନଙ୍କର ବାଣିଜି୍ୟକ ସମ୍ପର୍କ କେତେ ଅନ୍ତରଙ୍ଗ ଥିଲା, ଐତିହାସିକମାନେ ଏ କଥା ସପ୍ରମାଣ ସ୍ବୀକାର କରିଛନ୍ତି। ଖଣ୍ଡଗିରି ଗୁମ୍ଫାରେ ସେଇ ମିଶ୍ର-ସଂସ୍କୃତିର ପ୍ରତିଧ୍ୱନି। ଯବନ-ଦ୍ୱାରପାଳମୂର୍ତ୍ତି, ପକ୍ଷଯୁକ୍ତ-ପଶୁଚିତ୍ର ଓ ସୁଦୃଶ୍ୟ ଇଣ୍ଡୋ-ପାରସିକ ସ୍ତମ୍ଭ ଇତ୍ୟାଦି ସେଇ ପ୍ରତିଧ୍ୱନିର ପଦଧ୍ୱନି। ଲାଗେ ଖ୍ରୀଷ୍ଟଜନ୍ମର ବହୁପୂର୍ବରୁ କଳିଙ୍ଗର କଳାକାର ଓ ଶିଳ୍ପୀମାନେ ନିନେଫ୍‌, ବାବିଲୋନ୍‌ ଓ ପର୍ସିପୋଲିସ୍‌ର କଳାକୃତି ସହ ଖୁବ୍‌ ପରିଚିତ ଥିଲେ। ପ୍ରାଚୀନ କଳିଙ୍ଗର ଲୋକେ ଯେ ଏକଦା ନୌବିଦ୍ୟା, ସମୁଦ୍ରଯାତ୍ରା ଓ ସାମୁଦ୍ରିକ ବାଣିଜ୍ୟରେ ସମଗ୍ର ଉପକୂଳରେ ଅଗ୍ରଣୀ ଥିଲେ, ଏଥିରେ ସନ୍ଦେହ ନାହିଁ। ଏହା ଭାଷା, ସାହିତ୍ୟ, ଚିତ୍ର, ସ୍ଥାପତ୍ୟ, ଧର୍ମ ଓ ସମାଜ ଜୀବନର ଗାଥା କହୁଛି। ସାଧବମାନଙ୍କୁ ନେଇ ଆଉ ଏକ ଚମତ୍କାର କାହାଣୀ। ଏହିଭଳି କେତେ କାହାଣୀ ରହିଛି। ଏ କାହାଣୀ ‘କୁହୁକମଣ୍ଡଳ ଚଢ଼େଇ’ର କାହାଣୀ। ଚଢ଼େଇ ତ ଚଢ଼େଇ ପୁଣି କୁହୁକମଣ୍ଡଳ ଚଢ଼େଇ କ’ଣ? ନିଶ୍ଚୟ ଏକ ଆଶ୍ଚର୍ଯ୍ୟ ଚଢ଼େଇ ହୋଇଥିବ। ନ ହେଲେ କାହିଁକି ବଡ଼ଭାଇମାନଙ୍କୁ ସାନଭାଇ ଏଇ ଚଢ଼େଇ ତା’ ପାଇଁ ଆଣି ଦେବାକୁ ଅଳି କରିଥାନ୍ତା? କାହାଣୀଟି ଏହିପରି- ଚଢ଼େଇଟି କୁହୁକ ଜାଣେ। ଚଢ଼େଇର କୁହୁକରେ ସମସ୍ତଙ୍କୁ ଚକିତ କରି ଦେବାଲାଗି ସାନ ସାଧବର ଇଚ୍ଛା। ତେଣୁ ବଡ଼ ଭାଇଙ୍କୁ ସେ ଅନୁରୋଧ କରିଛି ଏହି ବିରଳ ପକ୍ଷୀଟିକୁ ଆଣିଦେବା ଲାଗି। ବଡ଼ ଭାଇ କୌଣସି ଏକ ରାଜ୍ୟରେ ବଣିଜ ସାରି ଫେରିବା ବେଳକୁ ମନେ ପଡ଼ିଛି କୁହୁକ ଚଢ଼େଇ କଥା। ରାଜାଙ୍କୁ ଜଣାଇଛି। ରାଜା ତିନିଦିନ ମଧ୍ୟରେ ଚଢ଼େଇକୁ ଧରି ଆଣିଦେବା ପାଇଁ ଆଦେଶ ଜାରି କରିଛନ୍ତି। ରାଜ୍ୟର ସବୁତକ କେଳା ଏ କାର୍ଯ୍ୟରେ ଲାଗି ପଡ଼ିଛନ୍ତି। ଚଢ଼େଇ ନ ମିଳିଲେ ମୁଣ୍ଡକାଟ। କେଳାମାନଙ୍କର ପ୍ରାଣମୂର୍ଚ୍ଛା ଉଦ୍ୟମ। ଶେଷରେ ସଫଳ ହୋଇଛନ୍ତି। ନିଘଞ୍ଚ ଜଙ୍ଗଲ ଭିତରେ ଥିବା ଏକ ବିଶାଳ ବୃକ୍ଷର କୋରଡ଼ରୁ ଏହି କୁହୁକ ଚଢ଼େଇକୁ ଧରିଛନ୍ତି, ରାଜାଙ୍କୁ ହସ୍ତାନ୍ତର କରିଛନ୍ତି ଏବଂ ରାଜା ସାଧବମାନଙ୍କୁ ଏହି କୁହୁକ ପକ୍ଷୀକୁ ଉପହାର ଦେଇଛନ୍ତି। ଏଠାରେ ଏ କାହାଣୀ ଅବତାରଣାର ପ୍ରାସଙ୍ଗିକତା ରହିଛି। ଏହା ହୋଇପାରେ ଏକ ଲୋକକାହାଣୀ। ମାତ୍ର ଏହି କାହାଣୀ ପଛରେ ସନ୍ନିବେଶିତ ଗୂଢ଼ ରହସ୍ୟକୁ ବିଶ୍ଳେଷଣ କରାଯାଉ। ସାଧବମାନେ କେବଳ ରେଶମ, ଲୌହ ସାମଗ୍ରୀ ଅଥବା ମସଲା ସାମଗ୍ରୀ ଆମଦାନି ବା ରପ୍ତାନି କରୁ ନ ଥିଲେ। ବିରଳ ପଶୁପକ୍ଷୀଙ୍କୁ ମଧ୍ୟ ଆମ ଦେଶରୁ ବିଦେଶ ବା ବିଦେଶରୁ ଆମ ଦେଶକୁ ଆମଦାନି ଓ ରପ୍ତାନି କରୁଥିଲେ। ଏହାର ବଳିଷ୍ଠ ପ୍ରମାଣ ରହିଛି ଓଡ଼ିଶା ରାଜ୍ୟ ସଂଗ୍ରହାଳୟରେ ଓ କୋଣାର୍କ ମନ୍ଦିର କାନ୍ଥରେ। ସଂଗ୍ରହାଳୟରେ ରହିଛି ଅଷ୍ଟମ ଶତାବ୍ଦୀରେ ପଥରରେ ନିର୍ମିତ ବୋଇତରେ ରପ୍ତାନି ହେଉଥିବା ହାତୀମାନଙ୍କର ଚିତ୍ର। ସମୁଦ୍ର ବକ୍ଷରେ ବୋଇତ ଭାସିଯାଉଛି। ବୋଇତରେ ଲଦା ହୋଇଛନ୍ତି ହାତୀ। ଅନୁମାନ କରି ହେଉଛି, ସେ ବୋଇତର ଆକାର କେତେ ବିଶାଳ ହୋଇଥିବ। ବୋଇତ ତଳେ ପଥର ଦେହରେ ପାଣି ଓ ମାଛର ଚିତ୍ର, ଯାହା ସମୁଦ୍ର ଓ ସମୁଦ୍ର ଜଳରେ ଭାସି ଚାଲିଥିବା ହାତୀ ବୋଝେଇ ବୋଇତକୁ ପ୍ରତୀକିତ କରେ। ଏହି ପଥର ତିଆରି ସ୍ମୃତିଚିହ୍ନଟି ସଂଗ୍ରହାଳୟର ପ୍ରତ୍ନତତ୍ତ୍ୱ ଗ୍ୟାଲେରୀରେ ପ୍ରଦର୍ଶିତ। ଅନୁରୂପ ଭାବେ କୋଣାର୍କ ଦେହରେ ଥିବା ଜିରାଫ୍‌ର କଥା। ଜିରାଫ୍‌ ଆମ ଦେଶର ପଶୁ ନୁହେଁ କିମ୍ବା ଏଠାରେ ଜିରାଫ୍‌ ନିକଟରେ ଖୋଦେଇ ହୋଇଥିବା ମଣିଷର ରୂପରେଖ ଓଡ଼ିଶା ଭୂମିର ନୁହେଁ। ବିଦେଶୀ ବିଦେଶୀ ଲାଗୁଛି। ତେଣୁ ସେକାଳରେ ଅର୍ଥାତ୍‌ ତ୍ରୟୋଦଶ ଶତାବ୍ଦୀରେ ଏହି ଜିରାଫ୍‌ ଆମଦାନି ମଧ୍ୟ ବୋଇତ ସାହାଯ୍ୟରେ ହୋଇଥିବା ଅନୁମାନ କରିହୁଏ। ସୁତରାଂ ଏହି ପ୍ରସଙ୍ଗରେ ସାଧବପୁଅର କୁହୁକମଣ୍ଡଳ ଚଢ଼େଇ କାହାଣୀ ଏକ ସ୍ପଷ୍ଟ ଚିତ୍ର ପ୍ରଦାନ କରେ ଯେ ବୋଇତରେ ନିଶ୍ଚିତ ଭାବରେ ସାଧବମାନେ ବିରଳ, ଦୁଷ୍ପ୍ରାପ୍ୟ ପଶୁପକ୍ଷୀଙ୍କୁ ନେଉଥିଲେ ଏବଂ ଆଣୁଥିଲେ। ମୋ- ୯୪୩୯୨୮୧୫୬୧
All Right Reserved By

ସମ୍ପାଦକୀୟ |

ମାଛଦ୍ୱାରା ପାଦ ଚିକିତ୍ସା

ମାଛଦ୍ୱାରା ପାଦ ଚିକିତ୍ସା

ପରିବେଶ ପରିଚିନ୍ତା/ ମାନେକା ଗାନ୍ଧୀ

କିଛିମାସ ତଳେ ଜଣେ ଯୁବତୀ ନ୍ୟୁୟର୍କରେ ତାଙ୍କ ଡାକ୍ତରଙ୍କ ପାଖକୁ ଯାଇଥିଲେ। ଛଅମାସ ହେଲା ତାଙ୍କ ପାଦ ନଖଗୁଡ଼ିକ କଳାପଡ଼ି ଝଡ଼ିଯାଉଥିଲା। ତାଙ୍କ ପରିବାରରେ ଏମିତି ସମସ୍ୟା ଆଉ କାହାର ନାହିଁ ଏବଂ ତାଙ୍କର ମଧ୍ୟ ଅନ୍ୟ କୌଣସି ରୋଗ ନାହିଁ ବା ଏପରି ଭାବେ ନଖ ପଚିବାର ପାରିବାରିକ ଇତିହାସ ନାହିଁ। ପରୀକ୍ଷାରୁ ଜଣାପଡ଼ିଲା ଯେ, ଛଅମାସ ତଳେ ସେ ମାଛ ଦ୍ୱାରା ପାଦ ଚିକିତ୍ସା (ଫିଶ୍‌ ପେଡିକିଓର) କରାଇଥିଲେ। ମାଛ ହିଁ ତାଙ୍କ ନଖର ମଞ୍ଜଭାଗରେ (ଯେଉଁଠୁ ନଖ କଅଁଳେ) କ୍ଷତ ସୃଷ୍ଟି କରିଛି। ଫଳରେ ଓନିକୋମାଡେସିସ୍‌ (ନଖପଚା ରୋଗ) ସୃଷ୍ଟି ହୋଇଛି ଓ ନଖ କଳାପଡ଼ି ଝଡ଼ିଯାଉଛି। ଆଗକୁ ପରିସ୍ଥିତି ଆହୁରି ଖରାପ ହୋଇପାରେ। ପଚାନଖ ତଳେ ...

ରାଜନେତା ଓ ନାଗରିକ ସମାଜ

ରାଜନେତା ଓ ନାଗରିକ ସମାଜ

ଡ. ସୁବାସ ଚନ୍ଦ୍ର ପାତ୍ର

ଓଡ଼ିଶାର ରାଜନେତାମାନେ ଏକ ସୁସ୍ଥ, ସୁନ୍ଦର ନାଗରିକ ସମାଜ ଗଠନ ସେମାନଙ୍କର ଦାୟିତ୍ୱ ବୋଲି କେବେ ଭାବନ୍ତି ନାହିଁ। କରତାଳି, ପତାକା ଧାରଣ, ମାଗଣା ଇନ୍ଧନରେ ମୋଟର ସାଇକେଲ ଚାଳନା ପାଇଁ ଯୁବଗୋଷ୍ଠୀ ସଂଗ୍ରହ ଏବଂ ଏ ସବୁ ମାଧ୍ୟମରେ ଭୋଟ ସଂଗ୍ରହ ଓ କ୍ଷମତା ଦଖଲ ସେମାନଙ୍କ ମୁଖ୍ୟ କାମ ବୋଲି ସେମାନେ ବିଚାର କରନ୍ତି। ସଂହତିପୂର୍ଣ୍ଣ, ଆଦର୍ଶଭରା ଏକ ତ୍ୟାଗପୂତ ସମାଜ ନିର୍ମାଣ ମଧ୍ୟ ଏକ ରାଜନୈତିକ କର୍ତ୍ତବ୍ୟ ବୋଲି ସେମାନେ ଚିନ୍ତା କରନ୍ତି ନାହିଁ। ତା’ର ପ୍ରମୁଖ କାରଣ କ୍ଷମତାମନସ୍କତା, ସମାଜମନସ୍କତା ବା ରାଷ୍ଟ୍ରମନସ୍କତା ନୁହେଁ।...

ଚନ୍ଦ୍ରରେ ଚିତ୍ରକର

ଚନ୍ଦ୍ରରେ ଚିତ୍ରକର

ଡ. ତୁଷାରକାନ୍ତି ଦାସ

ଦୁଇ ହାତ ପାପୁଲିରେ ଆଞ୍ଜୁଳାଏ ପାଣିରେ ଜହ୍ନକୁ ସେ ଧରିଛି। ସତେ ବା ସେ ଆଞ୍ଜୁଳାଏ ପାଣିରେ ଜହ୍ନଟା ଚିକ୍‌ମିକ୍‌ କରୁଛି- ଚିତ୍ରକରଟିଏ ଆଞ୍ଜୁଳାଏ ପାଣିରେ ଜହ୍ନର ପ୍ରତିବିମ୍ବକୁ କାନ୍‌ଭାସରେ ଉତାରୁଥିବାବେଳେ କେବେ ବି କ’ଣ ଭାବିଥିବ ଜହ୍ନକୁ ଯାଇ ସେଠାରେ ଜହ୍ନର ଛବି ଆଙ୍କିବ ବୋଲି? ହଁ ଆଜ୍ଞା, ଚିତ୍ରକରର ଏ ଭାବନା ସତ୍ୟ ହେବାକୁ ଯାଉଛି। ଆଉ ଆପଣ କହିପାରିବେନି ‘କବି କଳପନା ସରଗ ସିନା ଲୋ ମନ ଭୁଲାଇବା ପାଇଁ’। କାରଣ ଏ କଳ୍ପନା ବାସ୍ତବରେ ପରିଣତ ହେବାକୁ ଯାଉଛି। ଜାପାନୀ କୋଟିପତି ବ୍ୟବସାୟୀ ୟୁସାକୁ ମେଜାଓ୍ବା ୬ ...

ଏଇ ଭାରତରେ

ଏଇ ଭାରତରେ

ଧର୍ମନିରପେକ୍ଷ ଗଣତନ୍ତ୍ର ଦେଶ ଭାରତ । ଏହାର ପ୍ରତିଟି ପର୍ବପର୍ବାଣିରେ ଦେଖିବାକୁ ମିଳେ ସାମ୍ପ୍ରଦାୟିକ ସଦ୍‌ଭାବନାର ନିଆରା ନମୁନା। ବର୍ତ୍ତମାନ ଦେଶର କୋଣ ଅନୁକୋଣରେ ଦଶହରା ଯାକଜମକରେ ପାଳନ କରାଯାଉଛି। ଏଭଳି ସମୟରେ ସର୍ବଧର୍ମ ସମନ୍ବୟର ବାର୍ତ୍ତାବାହକ ସାଜିଛନ୍ତି ପୂର୍ବୋତ୍ତର ରାଜ୍ୟ ଆସାମରେ ହାସିମ୍‌ ଅଲି। ଡାରାଙ୍ଗ୍‌ ଜିଲାର ଡାଲଗାଓଁ ଅଞ୍ଚଳର ହାସିମ୍‌ ଇସଲାମ ଧର୍ମାବଲମ୍ବୀ...

ସମ୍ପାଦକୀୟ/ଚନ୍ଦକା ବଞ୍ଚାଅ

ସମ୍ପାଦକୀୟ/ଚନ୍ଦକା ବଞ୍ଚାଅ

କଟକ ମୁଣ୍ଡଳୀ ନିକଟ ମହାନଦୀରେ ୫ଟି ହାତୀ ଭାସି ଯାଉଥିବା ଖବର ଅକ୍ଟୋବର ୧୫ ସକାଳୁ ବ୍ୟାପିଯିବା ପରେ ଏହି ଦୃଶ୍ୟ ଦେଖିବାକୁ ସ୍ଥାନୀୟ ଅଞ୍ଚଳର ଲୋକଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ଭିଡ଼ ହୋଇଥିଲା। ଏ ବିଷୟରେ ସୂଚନା ପାଇବାରୁ ଆଠଗଡ଼ ଓ ଚନ୍ଦକା ବନଖଣ୍ଡ କର୍ମଚାରୀମାନେ ଘଟଣାସ୍ଥଳରେ ପହଞ୍ଚତ୍ଥିଲେ। ସଙ୍ଗେ ସଙ୍ଗେ ମୁଣ୍ଡଳୀ ବ୍ୟାରେଜ୍‌ର ୪ଟି ଗେଟ୍‌ ବନ୍ଦ କରିଦିଆଯିବାରୁ ଜଳସ୍ରୋତ ହ୍ରାସ ପାଇଥିଲା ଓ ପାଣିରେ ଭାସୁଥିବା ହାତୀ ଉପରକୁ ଉଠି ଆସିଥିଲେ। ...

ପଶୁବଳି : ଏକ ଅମାନବୀୟ ପରମ୍ପରା

ପଶୁବଳି : ଏକ ଅମାନବୀୟ ପରମ୍ପରା

ଡ. ପ୍ରଫୁଲ୍ଲ କୁମାର ସାହୁ

ଆମ ରାଜ୍ୟରେ ପ୍ରମୁଖ ଦେବୀମନ୍ଦିରଗୁଡ଼ିକରେ ଶାରଦୀୟ ପୂଜାର ଏକ ବିଶେଷ ଅଙ୍ଗ ଥିଲା ପଶୁବଳିପ୍ରଥା। ପ୍ରତିବର୍ଷ ଦଶହରା ବେଳେ ଏସବୁ ଶକ୍ତିପୀଠରେ ଲକ୍ଷ ଲକ୍ଷ ପଶୁପକ୍ଷୀଙ୍କୁ ହତ୍ୟା କରାଯାଉଥିଲା ଅତି ବୀଭତ୍ସ ଭାବରେ। ଏଭଳି ଏକ ଅମାନବୀୟ ପରମ୍ପରା ଉପରେ ନ୍ୟାୟାଳୟର ପ୍ରତିବନ୍ଧକ ଲାଗିବା ପରେ ଅଧିକାଂଶ ଦେବୀ ପୀଠରେ ଏବେ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ବନ୍ଦ ହୋଇଯାଇଛି ପଶୁବଳି। ଅନ୍ୟ କେତେକ ସ୍ଥାନରେ ଏହା ଲୁଚାଛପାରେ ଚାଲିଛି ପରମ୍ପରା ଦାୟରେ। କାରଣ ସଭ୍ୟତା ଯେତେ ଆଗକୁ ଗଲେ ବି ଅନ୍ଧବିଶ୍ୱାସର ଅନ୍ଧଗଳିରୁ ମୁକୁଳିପାରୁନି ...

ଆସ ମା’ ଦୁର୍ଗେ

ଆସ ମା’ ଦୁର୍ଗେ

ଡ. ଭାଗ୍ୟଲିପି ମଲ୍ଲ

କାଶତଣ୍ଡୀର ଶୁଭ୍ର ମେଳଣରେ ଏବେ ସୃଜନର ମୂର୍ଚ୍ଛନା। ପତଳା କୁହୁଡ଼ିଆ ଆକାଶରେ ଜହ୍ନ ପିନ୍ଧିଛି ଧଳାବଉଦର ମାଳ। ଅଧା ଛାଇ ଅଧା ଆଲୁଅର ଖେଳରେ ଆସକ୍ତ ଧରିତ୍ରୀର ଛାତି। ଆକାଶ ଦେଖୁଛି ମୁହଁ ମାଟିଦର୍ପଣରେ। ଠିକ୍‌ ଏଇ ସମୟରେ ଧରାବତରଣ କରୁଛନ୍ତି ମା’ ଦୁର୍ଗା, ଦୁର୍ଗତିନାଶିନୀ। ତାଙ୍କ ଆଗମନର ଆବାହନୀରେ ଭୂମିରୁ ଆକାଶ, ସବୁଠି ଶୁଭ୍ରତାର ସମାରୋହ। ସକଳ ସୃଷ୍ଟିରେ ଶରତର ମଧୁର ଆଶ୍ଳେଷ। ସେହି ଆଶ୍ଳେଷରେ ସମାହିତ ଶକ୍ତି ଏକ ଦିବ୍ୟ ଅନୁଭବ। ସେ ଶକ୍ତି ଜନ୍ମ ଓ ମୃତ୍ୟୁ, ଯନ୍ତ୍ରଣା ଓ ଆନନ୍ଦର କାରଣ। ତା’ ବିନା କିଛି ସମ୍ଭବ ନୁହେଁ। ତେଣୁ କୁହାଯାଏ ସେ ଜନ୍ମ ଓ ମୃତ୍ୟୁର ଊର୍ଦ୍ଧ୍ୱସ୍ଥ ଏକ ଦିବ୍ୟ ସତ୍ତା। ସକଳ ଚେତନାର ଉତ୍ସ। ଆମେ ଆଜି ସେଇ ଉତ୍ସକୁ ଆହ୍ବାନ କରୁଛୁ। ...

ଏଇ ଭାରତରେ

ଏଇ ଭାରତରେ

ଅନ୍ନଚିନ୍ତା ଚମତ୍କାରା। କ୍ଷୁଧା ଓ ଦାରିଦ୍ର୍ୟରେ ପେଷି ହେଉଥିବା ବ୍ୟକ୍ତି ହିତାହିତ ଜ୍ଞାନ ହରାଇବସେ। କ୍ଷୁଧା ପ୍ରପୀଡ଼ିତ ମା’ ପାଖରେ ସ୍ନେହମମତାର ମୂଲ୍ୟ କିଛି ନାହିଁ। ପିଲାଙ୍କ ଭୋକିଲା ପେଟକୁ ଆହାର ଯୋଗାଇପାରୁ ନ ଥିବା ମା’ ସେମାନଙ୍କ ଦୁଃଖକଷ୍ଟ ସହ୍ୟ କରି ନ ପାରି ବିନାଶ କରିଦେବାକୁ ବି ଇଚ୍ଛାକରେ। ଏପରି ଏକ ଦୁଃଖଦ ଘଟଣା ଗୁଜରାଟର ଅହମଦାବାଦଠାରେ ଘଟିଛି। ଗୁଜରାଟର ଭାବନଗର...

ସମ୍ପାଦକୀୟ/ #ମିଟୂ ସପକ୍ଷରେ

ସମ୍ପାଦକୀୟ/ #ମିଟୂ ସପକ୍ଷରେ

ଆମେରିକୀୟ ଅଭିନେତ୍ରୀ ଆଲିସା ମିଲାନୋ ୨୦୧୭ ଅକ୍ଟୋବରରେ  ସୋସିଆଲ ମିଡିଆରେ #ମିଟୂ ନାମରେ ଯେଉଁ ଅଭିଯାନ ଆରମ୍ଭ କରିଥିଲେ ତାହା ଏବେ ଆନ୍ଦୋଳନର ରୂପ ନେଇଛି। କର୍ମସ୍ଥଳୀ ବା ଅତୀତରେ ଯେକୌଣସି ସ୍ଥାନରେ ଯଦି ଜଣେ ମହିଳା ଯୌନ ଶୋଷଣର ଶିକାର ହୋଇଥିବେ, ସେଥିରେ ନିର୍ଯାତନା ଦେଇଥିବା ପୁରୁଷଙ୍କ ମୁଖା ଖୋଲିଦେବା ହେଉଛି ଏହି ଅଭିଯାନର ମୂଳ ଲକ୍ଷ୍ୟ। ଇତିମଧ୍ୟରେ ଶହ ଶହ ଭାରତୀୟ ମହିଳା ସେମାନଙ୍କ ପ୍ରତି ହୋଇଥିବା ଦୁର୍ବ୍ୟବହାରକୁ ସାଧାରଣରେ ପ୍ରକାଶ କରି ରାଜନୀତି, ଗଣମାଧ୍ୟମ ଓ ମନୋରଞ୍ଜନ ଶିଳ୍ପ ସହ ଜଡ଼ିତ  ବିଶିଷ୍ଟ ବ୍ୟକ୍ତିଙ୍କ ଅସଲ ଚେହେରା ଖୋଲିଦେଲେଣି। ସେମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ସାମ୍ବାଦିକରୁ ରାଜନେତା ପାଲଟିଥିବା ବହିର୍ବ୍ୟାପାର ରାଷ୍ଟ୍ରମନ୍ତ୍ରୀ ଏମ୍‌.ଜେ. ଆକବର, ସିନେମା ଦୁନିଆର ନାମକରା ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱ ନାନା ପାଟେକର, ଆଲୋକ ନାଥଙ୍କ...

ନବୀନ ଆହ୍ବାନ

ନବୀନ ଆହ୍ବାନ

ଜିତେନ୍ଦ୍ର କୁମାର ନାୟକ

ନବୀନ ଏକ ଆହ୍ବାନ। ତାଙ୍କୁ ମାପିବା କଷ୍ଟକର। ଅଳ୍ପ କହୁଥିବାରୁ ଭୁଲ ବାଛି ହେଉନି। ସରଳ ଜୀବନ ବିତାଉଥିବାରୁ ବିବାଦରୁ ଦୂରରେ ଅଛନ୍ତି। ରାଜନୀତିରେ ନବୀନ ଭାବେ ପ୍ରବେଶ କରିଥିଲେ ମଧ୍ୟ ଏକନିଷ୍ଠ କର୍ମ ତାଙ୍କୁ କରିଦେଇଛି ପ୍ରବୀଣ। ପୋଖତ ଓ ପୁରୁଖା ରାଜନେତା ତାଙ୍କ ସଫଳତା ଦେଖି ତଟସ୍ଥ। ପିତା ବିଜୁ ପଟ୍ଟନାୟକଙ୍କଠାରୁ ରାଜନୀତି ଶିକ୍ଷା ପାଇବାର ସୁଯୋଗ ପାଇ ନ ଥିଲେ। ତଥାପି କେମିତି ବିରୋଧୀଙ୍କ ଆଖିରୁ ନିଦ ହଜେଇ ଦେଇପାରୁଛନ୍ତି, ତାହା ଏବେ ଓଡ଼ିଶାବାସୀଙ୍କ ମନରେ ପ୍ରଶ୍ନ ସୃଷ୍ଟି କରିଛି। ଦିନେ ଓଡ଼ିଆ ଓ ଓଡ଼ିଶାର ଲୋକଙ୍କୁ ଜାତୀୟ ଗଣମାଧ୍ୟମରେ ସେଭଳି ଦେଖିବାକୁ ମିଳୁ ନ ଥିଲା। ଆଜି ଅଧିକାଂଶ ସର୍ଭେରେ ସଫଳ ରାଜନେତା, ଶ୍ରେଷ୍ଠ ପ୍ରଶାସ...

ଓଡ଼ିଶାରେ ଶକ୍ତିପୂଜା

ଓଡ଼ିଶାରେ ଶକ୍ତିପୂଜା

ଡ. କିଶୋର ମହାନ୍ତି

ଓଡ଼ିଶା ସର୍ବଧର୍ମ ଓ ସଂସ୍କୃତିର ମହାମିଳନ ପୀଠ।  କିନ୍ତୁ ନିଜସ୍ବ ସଂସ୍କୃତି ଓ ପରମ୍ପରାକୁ ଓଡ଼ିଆ ଜାତି କେବେ ଭୁଲି ଯାଇନାହିଁ। ଓଡ଼ିଶାର ଶାକ୍ତ ପରମ୍ପରା ସୁପ୍ରାଚୀନ। ଓଡ଼ିଶାରେ ରହିଥିବା ଶକ୍ତିପୀଠଗୁଡିକ ତା’ର ଜ୍ୱଳନ୍ତ ପ୍ରମାଣ। ମାତୃକା ପୂଜା ମାନବ ସମାଜ ଯୁଗେ ଯୁଗେ କରିଆସିଛି। ‘ଜନନୀ ଜନ୍ମଭୂମିଶ୍ଚ ସ୍ବର୍ଗାଦପି ଗରୀୟସୀ’କୁ ମୂଳମନ୍ତ୍ର କରି ନିଜ ଜୀବନଧାରାରେ ମା’ର ଅମାପ ସ୍ନେହ ଓ ଶ୍ରଦ୍ଧାଳୁ ...

ଏଇ ଭାରତରେ

ଏଇ ଭାରତରେ

ପକେଟମାରଙ୍କର ବି ପରୋପକାରୀ ଗୁଣ ରହିଛି। ଟଙ୍କାପଇସା ହାତେଇବା ପରେ ଅନ୍ୟ ସାମଗ୍ରୀରେ କୌଣସି ଆବଶ୍ୟକତା ନ ଥିବାରୁ କେତେକେ ସମ୍ପୃକ୍ତ ଲୋକଙ୍କୁ ଏ ସବୁ ଫେରାଇ ଦିଅନ୍ତି। ଏଥିପାଇଁ ସେମାନେ ସିଧାସଳଖ ଯୋଗାଯୋଗ କରନ୍ତି ନାହିଁ। ବରଂ ବିଭିନ୍ନ ମାଧ୍ୟମ ଖୋଜିଥାଆନ୍ତି। ଆଉ ସବୁ ଅପେକ୍ଷା ଡାକବାକ୍ସ ହେଉଛି ସହଜ ଓ ସରଳ ମାଧ୍ୟମ। ଚେନ୍ନାଇର ପକେଟମାରମାନେ ଏହି ସହଜ ମାଧ୍ୟମକୁ...