ସମ୍ପାଦକୀୟ |

କାର୍ତ୍ତିକର କାରୁଣ୍ୟ

କାର୍ତ୍ତିକର କାରୁଣ୍ୟ
ଡ. ପ୍ରଫୁଲ୍ଲ କୁମାର ସାହୁ ଭକ୍ତି ଓ ସମର୍ପଣର ମାସ କାର୍ତ୍ତିକ। ଶୁଦ୍ଧ ଆଚରଣ ଓ ଦିବ୍ୟ ବାତାବରଣ ସହିତ ଯୋଡ଼ି ହୋଇଯିବାର ଏକ ସୁନ୍ଦର ଅବସର। ପବିତ୍ର କାର୍ତ୍ତିକର ପ୍ରତି ପ୍ରଭାତ ମନରେ ଭରିଦିଏ ଏକ ଆଧ୍ୟାମତ୍ିକ ଉଚ୍ଛ୍ବାସ। ପ୍ରାତଃସ୍ନାନ, ତୁଳସୀ ସେବନ, ହବିଷ୍ୟାନ୍ନ ଭକ୍ଷଣ, ଆକାଶଦୀପ ପ୍ରଜ୍ୱଳନ, ରାଇଦାମୋଦର ପୂଜନ, ପଞ୍ଚକ ପାଳନ ଓ ରାସଲୀଳା ଶ୍ରବଣ ଆଦିରେ ଥାଏ ଏକ ପ୍ରାର୍ଥନାମୟ ଶିହରଣ। ଆଧ୍ୟାମତ୍ିକତା ଆଉ କ’ଣ କି? ଏହା ଶୁଦ୍ଧପୂତ ଜୀବନଚର୍ଯ୍ୟା ମଧ୍ୟରେ ଈଶ୍ୱରୀୟ ଚେତନାକୁ ଜାଗ୍ରତ କରିବାର ଏକ ବ୍ୟାକୁଳତା। ସେହି ବ୍ୟାକୁଳତା ବା ଊର୍ଦ୍ଧ୍ୱଗ ଉପଲବ୍ଧି ନିମନ୍ତେ କାର୍ତ୍ତିକ ବ୍ରତ ହେଉଛି ଏକ ସାଂସ୍କୃତିକ ବିଧାନ। ଏହା ଯେତିକି ଆଚାରସିଦ୍ଧ, ସେତିକି ବିଜ୍ଞାନସମ୍ମତ। କାର୍ତ୍ତିକ ମାସରେ ପ୍ରାତଃସ୍ନାନ କଲେ ଶକ୍ତିଶାଳୀ ହୁଏ ହୃଦୟ। ନିରୋଗ ରହେ ଶରୀର। ଶୀତ ଆରମ୍ଭରୁ ସକାଳୁ ଉଠିବା, ସ୍ନାନ କରିବା ଓ ମନ୍ଦିର ଯିବା ଦ୍ୱାରା ଦୂର ହୁଏ ଅଳସପଣ। ମନରେ ଭରିଯାଏ ସକରାମତ୍କ ଭାବନା। ଆୟୁର୍ବେଦ ଅନୁସାରେ ଶୀତର ପହିଲି ସ୍ପର୍ଶରେ ଶରୀରରେ ବୃଦ୍ଧିପାଏ ଅମ୍ଳ ଓ ପିତ୍ତ। ପାଚନ କ୍ରିୟାର ସୁବିଧା ପାଇଁ ଶରୀର ଆବଶ୍ୟକ କରେ ଶୁଦ୍ଧ ନିରାମିଷ ଭୋଜନ। ଧର୍ମମାସ କାର୍ତ୍ତିକରେ ଶାକାହାରୀ ହେବାଦ୍ୱାରା ଅନ୍ତତଃ କିଛି ପରିମାଣରେ ବନ୍ଦ ହୋଇଯାଏ ଜୀବହତ୍ୟା। ସାମୟିକ ଭାବେ ପ୍ରତିଷ୍ଠା ଲଭେ ଜୀବେ ଦୟା ନୀତି। ବାସ୍ତବରେ ସ୍ବାସ୍ଥ୍ୟରକ୍ଷା ସହିତ ମଣିଷ ଭିତରେ ଦେବତ୍ୱର ବିକାଶ ନିମନ୍ତେ କାର୍ତ୍ତିକ ବ୍ରତ ନିଶ୍ଚୟ ଏକ କୌଶଳପୂର୍ଣ୍ଣ ଆୟୋଜନ। ବହୁ ପରୀକ୍ଷା ନିରୀକ୍ଷା ପରେ ଆମ ଆଚାର୍ଯ୍ୟମାନେ ସୃଷ୍ଟି କରିଥିବା ଏହି ପରମ୍ପରାକୁ କେହି ଅନ୍ଧବିଶ୍ୱାସ କହିପାରେ, ମାତ୍ର ସମାଜତତ୍ତ୍ୱ ଉପରେ ଆଧାରିତ କାର୍ତ୍ତିକବ୍ରତ ହେଉଛି ଆଧ୍ୟାମତ୍ିକତା ଓ ବିଜ୍ଞାନର ଏକ ସୁନ୍ଦର ସମ୍ମିଶ୍ରଣ। କାର୍ତ୍ତିକବ୍ରତ ପାଳନ ଅବସରରେ ଆମିଷ ଆହାର ବର୍ଜନ କରି ଶୁଦ୍ଧପୂତ ଜୀବନ ଯାପନ କରିବା ନିଶ୍ଚୟ ଏକ ସାଧନା। ସାଧାରଣତଃ ଭୋଗ ଛାଡ଼ି ତ୍ୟାଗକୁ ଆପଣେଇବା କଷ୍ଟ। କିନ୍ତୁ ତ୍ୟାଗରୁ ଭୋଗ ଆଡ଼କୁ ଯିବା ଭାରି ସହଜ। ସେଥିପାଇଁ କାର୍ତ୍ତିକରେ ଭଜନ ଅପେକ୍ଷା ଆମକୁ ଅଧିକ ଆକର୍ଷିତ କରେ ଭୋଜନ। ହବିଷ ନୁହେଁ, ମନ ଥାଏ ଛାଡ଼ଖାଇ ଆମିଷ ପାଖରେ। ଏହି ଆମିଷଲାଳସା ପାଇଁ ଛାଡ଼ଖାଇର ଅର୍ଥକୁ ଆମେ ଆଜି କଦର୍ଥ କରି ବୁଝୁଛୁ ଖୁବ୍‌ ଚତୁରତାର ସହିତ। ଶାସ୍ତ୍ର କହେ ଆମିଷ ଭକ୍ଷଣ ଯୋଗୁ କାମ, କ୍ରୋଧ, ଈର୍ଷା ଓ ଉତ୍ତେଜନାର ବଶବର୍ତ୍ତୀ ହୁଏ ମଣିଷ। ସଂଯମ ହରେଇ ବସେ ମନ। ସେଥିପାଇଁ ସାଧାରଣତଃ ଆମିଷ ଆହାରଠାରୁ ଦୂରେଇ ରହନ୍ତି ବିଧବା ନାରୀମାନେ। ସେମାନଙ୍କ ପାଇଁ ସବୁଠୁ ବେଶି ଗୁରୁତ୍ୱ ବହନ କରେ କାର୍ତ୍ତିକ ମାସର ଖାଦ୍ୟଶୃଙ୍ଖଳା। ଦିନରେ ଥରୁଟିଏ ହବିଷ୍ୟାନ୍ନ ଆହାର କରି ସେମାନେ କାର୍ତ୍ତିକ ବ୍ରତ ପାଳନ କରନ୍ତି ଅତି ନିଷ୍ଠାପର ଭାବରେ। କେବଳ ଅରୁଆ ଚାଉଳ, ମୁଗ, କଦଳୀ, ଓଉ, ସାରୁ ଏବଂ ଓଲୁଅରେ ପ୍ରସ୍ତୁତ ହୁଏ ସେମାନଙ୍କ ବ୍ୟଞ୍ଜନ। ବର୍ଜନ କରିଥିବା ଖାଦ୍ୟକୁ ହବିଷ୍ୟାଳୀମାନେ ପୁଣି ଗ୍ରହଣ କରନ୍ତି ବ୍ରତ ଶେଷରେ। ସେଥିପାଇଁ କାର୍ତ୍ତିକ ପୂର୍ଣ୍ଣିମା ପରଦିନକୁ କୁହାଯାଏ ଛାଡ଼ଖାଇ। ଏହି ଦୃଷ୍ଟିରୁ ଛାଡ଼ଖାଇ ସହିତ ଆମିଷ ଭୋଜନର କୌଣସି ପାରମ୍ପରିକ ସମ୍ପର୍କ ନାହିଁ କହିଲେ ଚଳେ। ଅଥଚ ଛାଡ଼ଖାଇକୁ ଆମେ ଦେଇ ସାରିଲୁଣି ଏକ ଆମିଷଖିଆ ପର୍ବର ମାନ୍ୟତା। ତା’ର ଆୟୋଜନ ଆଗରେ ଫିକାପଡ଼ିଲାଣି କାର୍ତ୍ତିକ ବ୍ରତର ଆଧ୍ୟାମତ୍ିକ ଉଲ୍ଲାସ। ପୂର୍ଣ୍ଣମୀରେ ମନ୍ଦିର ଯାଇ ଦିଅଁ ଦର୍ଶନର ଆଗ୍ରହକୁ ବଳିଗଲାଣି ସକାଳୁ ଉଠି ମାଂସ ଦୋକାନକୁ ଦୌଡ଼ିବାର ବ୍ୟାକୁଳତା। ମାଛ ଓ ମାଂସ ଦୋକାନରେ ଗହଳି ଓ ଠେଲାପେଲାକୁ ଦେଖିଲେ ମନେହୁଏ ସତେ ଯେମିତି ସେଦିନ ଆମିଷ ନ ଖାଇଲେ ବୃଥା ହୋଇଯିବ ସାରା ମାସର ତପ। ମନେପଡ଼େ ୨୦୧୫ ମସିହାରେ ମାଡ଼ଖାଇ ଯାଇଥିବା ଛାଡ଼ଖାଇ କଥା। ଦୁର୍ଭାଗ୍ୟକୁ ସେ ବର୍ଷ ମାର୍ଗଶିର ମାସ ପ୍ରଥମ ଗୁରୁବାରରେ ପଡ଼ିଲା ଛାଡ଼ଖାଇ। ରାଗରେ ତାତି ଉଠିଲେ ଧାର୍ମିକ ବାଧ୍ୟବାଧ୍ୟକତାରେ ମାସାଧିକ କାଳ ଆମିଷ ଭୋଜନରୁ ଦୂରେଇ ରହିଥିବା ତଥାକଥିତ ବ୍ରତଧାରୀମାନେ। ପାଞ୍ଜିକାର ଓ ସେମାନଙ୍କ ସପ୍ତପୁରୁଷ ଉପରେ ବର୍ଷିଲେ ଗାଳି। (ପାଞ୍ଜିକାରମାନଙ୍କର ମଧ୍ୟ ଭୁଲ୍‌ ଅଛି। ଛାଡ଼ଖାଇ କ’ଣ ଏକ ପର୍ବ ଯେ ତାକୁ ପାଞ୍ଜିକାରମାନେ ପାଞ୍ଜିରେ ଲେଖୁଛନ୍ତି? କେଉଁ ଶାସ୍ତ୍ରରେ ଛାଡ଼ଖାଇ ବିଷୟରେ ଲେଖା ଅଛି? କିନ୍ତୁ ପାଞ୍ଜିରେ ଛାଡ଼ଖାଇର ଉଲ୍ଲେଖ ରହିବାରୁ ଲୋକେ ଏହାକୁ ଏକ ପାଳନୀୟ ପର୍ବ ମନେକରୁଛନ୍ତି। ଫଳରେ କୋଟି କୋଟି ନିରୀହ ପ୍ରାଣୀଙ୍କ ଜୀବନ ଯାଉଛି ଏବଂ ଛାଡ଼ଖାଇ ‘ହାଡ଼ଖାଇ’ରେ ପରିଣତ ହେଉଛି।) ଅବଶ୍ୟ ପରଦିନ ଆମିଷଖିଆ ବାର ହୋଇଥିବାରୁ ଖୁବ୍‌ ଧୁମ୍‌ଧାମ୍‌ରେ ପାଳନ ହେଲା ଛାଡ଼ଖାଇ। କେବଳ ରାଜଧାନୀ ଭୁବନେଶ୍ୱରରେ ସେଦିନ ବିକ୍ରି ହୋଇଥିଲା ହଜାରେ କ୍ୱିଣ୍ଟାଲ ଚିକେନ୍‌, ଛଅଶହ କ୍ୱିଣ୍ଟାଲ ମଟନ, କୋଡ଼ିଏ ହଜାର କ୍ୱିଣ୍ଟାଲ ମାଛ। ଗଣମାଧ୍ୟମର ଆକଳନ ଅନୁଯାୟୀ ସେଦିନ ରାଜଧାନୀବାସୀ ଚଳୁ କରିଦେଲେ ୫ ହଜାର ଖାସି ଓ ୫୦ ହଜାର କୁକୁଡ଼ା। କେବଳ ରାଜଧାନୀରେ ଯଦି ଏତେ ସଂଖ୍ୟକ ଜୀବହତ୍ୟା ହେଲା, ତେବେ ସମଗ୍ର ରାଜ୍ୟରେ କେତେ ଜୀବଙ୍କ ବେକ ହଣା ହୋଇଥିବ ତାହା ଅନୁମାନସାପେକ୍ଷ। ଜୀବେ ଦୟା ଭାବକୁ ଯଥେଷ୍ଟ ଗୁରୁତ୍ୱ ଦେଇଛି ଧର୍ମଶାସ୍ତ୍ର। ଅନ୍ୟପକ୍ଷରେ ଦେବଦେବୀଙ୍କ ପାଖରେ ପଶୁବଳି ଦେଇ ତା’ର ମାଂସକୁ ପ୍ରସାଦରୂପେ ଭକ୍ଷଣ କରିବାର ପରମ୍ପରାକୁ ବଞ୍ଚେଇ ରଖିଛି ଚତୁର ମଣିଷ। ବଳିପ୍ରଥା ହେଉ କି ଛାଡ଼ଖାଇରେ ଜୀବହତ୍ୟା- ଆଦୌ ଗ୍ରହଣୀୟ ମନେ ହୁଏନି ପ୍ରାକୃତିକ ସନ୍ତୁଳନକୁ ବିଗାଡୁଥିବା ଏଭଳି ଅମାନବୀୟ ପ୍ରଥା ଓ ପରମ୍ପରା। ସର୍ବୋପରି ଛାଡ଼ଖାଇ ଏକ ପର୍ବ ନୁହେଁ। ଏହାକୁ ପାଳନ କରିବାକୁ ଯାଇ ନିରୀହ ପ୍ରାଣୀଙ୍କ ହତ୍ୟାର କାରଣ ହେବା ଦ୍ୱାରା ମାସକ ଯାକର ତପ ଶୁଖୁଆପୋଡ଼ାରେ ଚାଲିଯାଉଛି। କାର୍ତ୍ତିକର ପୁଣ୍ୟ କାରୁଣ୍ୟରେ ପରିଣତ ହୋଇଯାଉଛି। ଭଦ୍ରକ, ମୋ- ୯୪୩୮୮୫୫୦୮୮
All Right Reserved By

ସମ୍ପାଦକୀୟ |

ମାଛଦ୍ୱାରା ପାଦ ଚିକିତ୍ସା

ମାଛଦ୍ୱାରା ପାଦ ଚିକିତ୍ସା

ପରିବେଶ ପରିଚିନ୍ତା/ ମାନେକା ଗାନ୍ଧୀ

କିଛିମାସ ତଳେ ଜଣେ ଯୁବତୀ ନ୍ୟୁୟର୍କରେ ତାଙ୍କ ଡାକ୍ତରଙ୍କ ପାଖକୁ ଯାଇଥିଲେ। ଛଅମାସ ହେଲା ତାଙ୍କ ପାଦ ନଖଗୁଡ଼ିକ କଳାପଡ଼ି ଝଡ଼ିଯାଉଥିଲା। ତାଙ୍କ ପରିବାରରେ ଏମିତି ସମସ୍ୟା ଆଉ କାହାର ନାହିଁ ଏବଂ ତାଙ୍କର ମଧ୍ୟ ଅନ୍ୟ କୌଣସି ରୋଗ ନାହିଁ ବା ଏପରି ଭାବେ ନଖ ପଚିବାର ପାରିବାରିକ ଇତିହାସ ନାହିଁ। ପରୀକ୍ଷାରୁ ଜଣାପଡ଼ିଲା ଯେ, ଛଅମାସ ତଳେ ସେ ମାଛ ଦ୍ୱାରା ପାଦ ଚିକିତ୍ସା (ଫିଶ୍‌ ପେଡିକିଓର) କରାଇଥିଲେ। ମାଛ ହିଁ ତାଙ୍କ ନଖର ମଞ୍ଜଭାଗରେ (ଯେଉଁଠୁ ନଖ କଅଁଳେ) କ୍ଷତ ସୃଷ୍ଟି କରିଛି। ଫଳରେ ଓନିକୋମାଡେସିସ୍‌ (ନଖପଚା ରୋଗ) ସୃଷ୍ଟି ହୋଇଛି ଓ ନଖ କଳାପଡ଼ି ଝଡ଼ିଯାଉଛି। ଆଗକୁ ପରିସ୍ଥିତି ଆହୁରି ଖରାପ ହୋଇପାରେ। ପଚାନଖ ତଳେ ...

ରାଜନେତା ଓ ନାଗରିକ ସମାଜ

ରାଜନେତା ଓ ନାଗରିକ ସମାଜ

ଡ. ସୁବାସ ଚନ୍ଦ୍ର ପାତ୍ର

ଓଡ଼ିଶାର ରାଜନେତାମାନେ ଏକ ସୁସ୍ଥ, ସୁନ୍ଦର ନାଗରିକ ସମାଜ ଗଠନ ସେମାନଙ୍କର ଦାୟିତ୍ୱ ବୋଲି କେବେ ଭାବନ୍ତି ନାହିଁ। କରତାଳି, ପତାକା ଧାରଣ, ମାଗଣା ଇନ୍ଧନରେ ମୋଟର ସାଇକେଲ ଚାଳନା ପାଇଁ ଯୁବଗୋଷ୍ଠୀ ସଂଗ୍ରହ ଏବଂ ଏ ସବୁ ମାଧ୍ୟମରେ ଭୋଟ ସଂଗ୍ରହ ଓ କ୍ଷମତା ଦଖଲ ସେମାନଙ୍କ ମୁଖ୍ୟ କାମ ବୋଲି ସେମାନେ ବିଚାର କରନ୍ତି। ସଂହତିପୂର୍ଣ୍ଣ, ଆଦର୍ଶଭରା ଏକ ତ୍ୟାଗପୂତ ସମାଜ ନିର୍ମାଣ ମଧ୍ୟ ଏକ ରାଜନୈତିକ କର୍ତ୍ତବ୍ୟ ବୋଲି ସେମାନେ ଚିନ୍ତା କରନ୍ତି ନାହିଁ। ତା’ର ପ୍ରମୁଖ କାରଣ କ୍ଷମତାମନସ୍କତା, ସମାଜମନସ୍କତା ବା ରାଷ୍ଟ୍ରମନସ୍କତା ନୁହେଁ।...

ଚନ୍ଦ୍ରରେ ଚିତ୍ରକର

ଚନ୍ଦ୍ରରେ ଚିତ୍ରକର

ଡ. ତୁଷାରକାନ୍ତି ଦାସ

ଦୁଇ ହାତ ପାପୁଲିରେ ଆଞ୍ଜୁଳାଏ ପାଣିରେ ଜହ୍ନକୁ ସେ ଧରିଛି। ସତେ ବା ସେ ଆଞ୍ଜୁଳାଏ ପାଣିରେ ଜହ୍ନଟା ଚିକ୍‌ମିକ୍‌ କରୁଛି- ଚିତ୍ରକରଟିଏ ଆଞ୍ଜୁଳାଏ ପାଣିରେ ଜହ୍ନର ପ୍ରତିବିମ୍ବକୁ କାନ୍‌ଭାସରେ ଉତାରୁଥିବାବେଳେ କେବେ ବି କ’ଣ ଭାବିଥିବ ଜହ୍ନକୁ ଯାଇ ସେଠାରେ ଜହ୍ନର ଛବି ଆଙ୍କିବ ବୋଲି? ହଁ ଆଜ୍ଞା, ଚିତ୍ରକରର ଏ ଭାବନା ସତ୍ୟ ହେବାକୁ ଯାଉଛି। ଆଉ ଆପଣ କହିପାରିବେନି ‘କବି କଳପନା ସରଗ ସିନା ଲୋ ମନ ଭୁଲାଇବା ପାଇଁ’। କାରଣ ଏ କଳ୍ପନା ବାସ୍ତବରେ ପରିଣତ ହେବାକୁ ଯାଉଛି। ଜାପାନୀ କୋଟିପତି ବ୍ୟବସାୟୀ ୟୁସାକୁ ମେଜାଓ୍ବା ୬ ...

ଏଇ ଭାରତରେ

ଏଇ ଭାରତରେ

ଧର୍ମନିରପେକ୍ଷ ଗଣତନ୍ତ୍ର ଦେଶ ଭାରତ । ଏହାର ପ୍ରତିଟି ପର୍ବପର୍ବାଣିରେ ଦେଖିବାକୁ ମିଳେ ସାମ୍ପ୍ରଦାୟିକ ସଦ୍‌ଭାବନାର ନିଆରା ନମୁନା। ବର୍ତ୍ତମାନ ଦେଶର କୋଣ ଅନୁକୋଣରେ ଦଶହରା ଯାକଜମକରେ ପାଳନ କରାଯାଉଛି। ଏଭଳି ସମୟରେ ସର୍ବଧର୍ମ ସମନ୍ବୟର ବାର୍ତ୍ତାବାହକ ସାଜିଛନ୍ତି ପୂର୍ବୋତ୍ତର ରାଜ୍ୟ ଆସାମରେ ହାସିମ୍‌ ଅଲି। ଡାରାଙ୍ଗ୍‌ ଜିଲାର ଡାଲଗାଓଁ ଅଞ୍ଚଳର ହାସିମ୍‌ ଇସଲାମ ଧର୍ମାବଲମ୍ବୀ...

ସମ୍ପାଦକୀୟ/ଚନ୍ଦକା ବଞ୍ଚାଅ

ସମ୍ପାଦକୀୟ/ଚନ୍ଦକା ବଞ୍ଚାଅ

କଟକ ମୁଣ୍ଡଳୀ ନିକଟ ମହାନଦୀରେ ୫ଟି ହାତୀ ଭାସି ଯାଉଥିବା ଖବର ଅକ୍ଟୋବର ୧୫ ସକାଳୁ ବ୍ୟାପିଯିବା ପରେ ଏହି ଦୃଶ୍ୟ ଦେଖିବାକୁ ସ୍ଥାନୀୟ ଅଞ୍ଚଳର ଲୋକଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ଭିଡ଼ ହୋଇଥିଲା। ଏ ବିଷୟରେ ସୂଚନା ପାଇବାରୁ ଆଠଗଡ଼ ଓ ଚନ୍ଦକା ବନଖଣ୍ଡ କର୍ମଚାରୀମାନେ ଘଟଣାସ୍ଥଳରେ ପହଞ୍ଚତ୍ଥିଲେ। ସଙ୍ଗେ ସଙ୍ଗେ ମୁଣ୍ଡଳୀ ବ୍ୟାରେଜ୍‌ର ୪ଟି ଗେଟ୍‌ ବନ୍ଦ କରିଦିଆଯିବାରୁ ଜଳସ୍ରୋତ ହ୍ରାସ ପାଇଥିଲା ଓ ପାଣିରେ ଭାସୁଥିବା ହାତୀ ଉପରକୁ ଉଠି ଆସିଥିଲେ। ...

ପଶୁବଳି : ଏକ ଅମାନବୀୟ ପରମ୍ପରା

ପଶୁବଳି : ଏକ ଅମାନବୀୟ ପରମ୍ପରା

ଡ. ପ୍ରଫୁଲ୍ଲ କୁମାର ସାହୁ

ଆମ ରାଜ୍ୟରେ ପ୍ରମୁଖ ଦେବୀମନ୍ଦିରଗୁଡ଼ିକରେ ଶାରଦୀୟ ପୂଜାର ଏକ ବିଶେଷ ଅଙ୍ଗ ଥିଲା ପଶୁବଳିପ୍ରଥା। ପ୍ରତିବର୍ଷ ଦଶହରା ବେଳେ ଏସବୁ ଶକ୍ତିପୀଠରେ ଲକ୍ଷ ଲକ୍ଷ ପଶୁପକ୍ଷୀଙ୍କୁ ହତ୍ୟା କରାଯାଉଥିଲା ଅତି ବୀଭତ୍ସ ଭାବରେ। ଏଭଳି ଏକ ଅମାନବୀୟ ପରମ୍ପରା ଉପରେ ନ୍ୟାୟାଳୟର ପ୍ରତିବନ୍ଧକ ଲାଗିବା ପରେ ଅଧିକାଂଶ ଦେବୀ ପୀଠରେ ଏବେ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ବନ୍ଦ ହୋଇଯାଇଛି ପଶୁବଳି। ଅନ୍ୟ କେତେକ ସ୍ଥାନରେ ଏହା ଲୁଚାଛପାରେ ଚାଲିଛି ପରମ୍ପରା ଦାୟରେ। କାରଣ ସଭ୍ୟତା ଯେତେ ଆଗକୁ ଗଲେ ବି ଅନ୍ଧବିଶ୍ୱାସର ଅନ୍ଧଗଳିରୁ ମୁକୁଳିପାରୁନି ...

ଆସ ମା’ ଦୁର୍ଗେ

ଆସ ମା’ ଦୁର୍ଗେ

ଡ. ଭାଗ୍ୟଲିପି ମଲ୍ଲ

କାଶତଣ୍ଡୀର ଶୁଭ୍ର ମେଳଣରେ ଏବେ ସୃଜନର ମୂର୍ଚ୍ଛନା। ପତଳା କୁହୁଡ଼ିଆ ଆକାଶରେ ଜହ୍ନ ପିନ୍ଧିଛି ଧଳାବଉଦର ମାଳ। ଅଧା ଛାଇ ଅଧା ଆଲୁଅର ଖେଳରେ ଆସକ୍ତ ଧରିତ୍ରୀର ଛାତି। ଆକାଶ ଦେଖୁଛି ମୁହଁ ମାଟିଦର୍ପଣରେ। ଠିକ୍‌ ଏଇ ସମୟରେ ଧରାବତରଣ କରୁଛନ୍ତି ମା’ ଦୁର୍ଗା, ଦୁର୍ଗତିନାଶିନୀ। ତାଙ୍କ ଆଗମନର ଆବାହନୀରେ ଭୂମିରୁ ଆକାଶ, ସବୁଠି ଶୁଭ୍ରତାର ସମାରୋହ। ସକଳ ସୃଷ୍ଟିରେ ଶରତର ମଧୁର ଆଶ୍ଳେଷ। ସେହି ଆଶ୍ଳେଷରେ ସମାହିତ ଶକ୍ତି ଏକ ଦିବ୍ୟ ଅନୁଭବ। ସେ ଶକ୍ତି ଜନ୍ମ ଓ ମୃତ୍ୟୁ, ଯନ୍ତ୍ରଣା ଓ ଆନନ୍ଦର କାରଣ। ତା’ ବିନା କିଛି ସମ୍ଭବ ନୁହେଁ। ତେଣୁ କୁହାଯାଏ ସେ ଜନ୍ମ ଓ ମୃତ୍ୟୁର ଊର୍ଦ୍ଧ୍ୱସ୍ଥ ଏକ ଦିବ୍ୟ ସତ୍ତା। ସକଳ ଚେତନାର ଉତ୍ସ। ଆମେ ଆଜି ସେଇ ଉତ୍ସକୁ ଆହ୍ବାନ କରୁଛୁ। ...

ଏଇ ଭାରତରେ

ଏଇ ଭାରତରେ

ଅନ୍ନଚିନ୍ତା ଚମତ୍କାରା। କ୍ଷୁଧା ଓ ଦାରିଦ୍ର୍ୟରେ ପେଷି ହେଉଥିବା ବ୍ୟକ୍ତି ହିତାହିତ ଜ୍ଞାନ ହରାଇବସେ। କ୍ଷୁଧା ପ୍ରପୀଡ଼ିତ ମା’ ପାଖରେ ସ୍ନେହମମତାର ମୂଲ୍ୟ କିଛି ନାହିଁ। ପିଲାଙ୍କ ଭୋକିଲା ପେଟକୁ ଆହାର ଯୋଗାଇପାରୁ ନ ଥିବା ମା’ ସେମାନଙ୍କ ଦୁଃଖକଷ୍ଟ ସହ୍ୟ କରି ନ ପାରି ବିନାଶ କରିଦେବାକୁ ବି ଇଚ୍ଛାକରେ। ଏପରି ଏକ ଦୁଃଖଦ ଘଟଣା ଗୁଜରାଟର ଅହମଦାବାଦଠାରେ ଘଟିଛି। ଗୁଜରାଟର ଭାବନଗର...

ସମ୍ପାଦକୀୟ/ #ମିଟୂ ସପକ୍ଷରେ

ସମ୍ପାଦକୀୟ/ #ମିଟୂ ସପକ୍ଷରେ

ଆମେରିକୀୟ ଅଭିନେତ୍ରୀ ଆଲିସା ମିଲାନୋ ୨୦୧୭ ଅକ୍ଟୋବରରେ  ସୋସିଆଲ ମିଡିଆରେ #ମିଟୂ ନାମରେ ଯେଉଁ ଅଭିଯାନ ଆରମ୍ଭ କରିଥିଲେ ତାହା ଏବେ ଆନ୍ଦୋଳନର ରୂପ ନେଇଛି। କର୍ମସ୍ଥଳୀ ବା ଅତୀତରେ ଯେକୌଣସି ସ୍ଥାନରେ ଯଦି ଜଣେ ମହିଳା ଯୌନ ଶୋଷଣର ଶିକାର ହୋଇଥିବେ, ସେଥିରେ ନିର୍ଯାତନା ଦେଇଥିବା ପୁରୁଷଙ୍କ ମୁଖା ଖୋଲିଦେବା ହେଉଛି ଏହି ଅଭିଯାନର ମୂଳ ଲକ୍ଷ୍ୟ। ଇତିମଧ୍ୟରେ ଶହ ଶହ ଭାରତୀୟ ମହିଳା ସେମାନଙ୍କ ପ୍ରତି ହୋଇଥିବା ଦୁର୍ବ୍ୟବହାରକୁ ସାଧାରଣରେ ପ୍ରକାଶ କରି ରାଜନୀତି, ଗଣମାଧ୍ୟମ ଓ ମନୋରଞ୍ଜନ ଶିଳ୍ପ ସହ ଜଡ଼ିତ  ବିଶିଷ୍ଟ ବ୍ୟକ୍ତିଙ୍କ ଅସଲ ଚେହେରା ଖୋଲିଦେଲେଣି। ସେମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ସାମ୍ବାଦିକରୁ ରାଜନେତା ପାଲଟିଥିବା ବହିର୍ବ୍ୟାପାର ରାଷ୍ଟ୍ରମନ୍ତ୍ରୀ ଏମ୍‌.ଜେ. ଆକବର, ସିନେମା ଦୁନିଆର ନାମକରା ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱ ନାନା ପାଟେକର, ଆଲୋକ ନାଥଙ୍କ...

ନବୀନ ଆହ୍ବାନ

ନବୀନ ଆହ୍ବାନ

ଜିତେନ୍ଦ୍ର କୁମାର ନାୟକ

ନବୀନ ଏକ ଆହ୍ବାନ। ତାଙ୍କୁ ମାପିବା କଷ୍ଟକର। ଅଳ୍ପ କହୁଥିବାରୁ ଭୁଲ ବାଛି ହେଉନି। ସରଳ ଜୀବନ ବିତାଉଥିବାରୁ ବିବାଦରୁ ଦୂରରେ ଅଛନ୍ତି। ରାଜନୀତିରେ ନବୀନ ଭାବେ ପ୍ରବେଶ କରିଥିଲେ ମଧ୍ୟ ଏକନିଷ୍ଠ କର୍ମ ତାଙ୍କୁ କରିଦେଇଛି ପ୍ରବୀଣ। ପୋଖତ ଓ ପୁରୁଖା ରାଜନେତା ତାଙ୍କ ସଫଳତା ଦେଖି ତଟସ୍ଥ। ପିତା ବିଜୁ ପଟ୍ଟନାୟକଙ୍କଠାରୁ ରାଜନୀତି ଶିକ୍ଷା ପାଇବାର ସୁଯୋଗ ପାଇ ନ ଥିଲେ। ତଥାପି କେମିତି ବିରୋଧୀଙ୍କ ଆଖିରୁ ନିଦ ହଜେଇ ଦେଇପାରୁଛନ୍ତି, ତାହା ଏବେ ଓଡ଼ିଶାବାସୀଙ୍କ ମନରେ ପ୍ରଶ୍ନ ସୃଷ୍ଟି କରିଛି। ଦିନେ ଓଡ଼ିଆ ଓ ଓଡ଼ିଶାର ଲୋକଙ୍କୁ ଜାତୀୟ ଗଣମାଧ୍ୟମରେ ସେଭଳି ଦେଖିବାକୁ ମିଳୁ ନ ଥିଲା। ଆଜି ଅଧିକାଂଶ ସର୍ଭେରେ ସଫଳ ରାଜନେତା, ଶ୍ରେଷ୍ଠ ପ୍ରଶାସ...

ଓଡ଼ିଶାରେ ଶକ୍ତିପୂଜା

ଓଡ଼ିଶାରେ ଶକ୍ତିପୂଜା

ଡ. କିଶୋର ମହାନ୍ତି

ଓଡ଼ିଶା ସର୍ବଧର୍ମ ଓ ସଂସ୍କୃତିର ମହାମିଳନ ପୀଠ।  କିନ୍ତୁ ନିଜସ୍ବ ସଂସ୍କୃତି ଓ ପରମ୍ପରାକୁ ଓଡ଼ିଆ ଜାତି କେବେ ଭୁଲି ଯାଇନାହିଁ। ଓଡ଼ିଶାର ଶାକ୍ତ ପରମ୍ପରା ସୁପ୍ରାଚୀନ। ଓଡ଼ିଶାରେ ରହିଥିବା ଶକ୍ତିପୀଠଗୁଡିକ ତା’ର ଜ୍ୱଳନ୍ତ ପ୍ରମାଣ। ମାତୃକା ପୂଜା ମାନବ ସମାଜ ଯୁଗେ ଯୁଗେ କରିଆସିଛି। ‘ଜନନୀ ଜନ୍ମଭୂମିଶ୍ଚ ସ୍ବର୍ଗାଦପି ଗରୀୟସୀ’କୁ ମୂଳମନ୍ତ୍ର କରି ନିଜ ଜୀବନଧାରାରେ ମା’ର ଅମାପ ସ୍ନେହ ଓ ଶ୍ରଦ୍ଧାଳୁ ...

ଏଇ ଭାରତରେ

ଏଇ ଭାରତରେ

ପକେଟମାରଙ୍କର ବି ପରୋପକାରୀ ଗୁଣ ରହିଛି। ଟଙ୍କାପଇସା ହାତେଇବା ପରେ ଅନ୍ୟ ସାମଗ୍ରୀରେ କୌଣସି ଆବଶ୍ୟକତା ନ ଥିବାରୁ କେତେକେ ସମ୍ପୃକ୍ତ ଲୋକଙ୍କୁ ଏ ସବୁ ଫେରାଇ ଦିଅନ୍ତି। ଏଥିପାଇଁ ସେମାନେ ସିଧାସଳଖ ଯୋଗାଯୋଗ କରନ୍ତି ନାହିଁ। ବରଂ ବିଭିନ୍ନ ମାଧ୍ୟମ ଖୋଜିଥାଆନ୍ତି। ଆଉ ସବୁ ଅପେକ୍ଷା ଡାକବାକ୍ସ ହେଉଛି ସହଜ ଓ ସରଳ ମାଧ୍ୟମ। ଚେନ୍ନାଇର ପକେଟମାରମାନେ ଏହି ସହଜ ମାଧ୍ୟମକୁ...