ସମ୍ପାଦକୀୟ |

ଶିବଙ୍କ ସାପ

ଶିବଙ୍କ ସାପ

ମନମାନଚିତ୍ର-ଡ. ନରହରି ବେହେରା/
ଶିବଙ୍କ ପରିବାରକୁ ଦେଖି କେହି ଜଣେ ପଣ୍ଡିତ ନିଜ ମଗଜରୁ ଶ୍ଳୋକଟିଏ ଲେଖିଥିଲେ- ‘ସ୍ମାରଂ ସ୍ମାରଂ ସ୍ବଗୃହଚରିତଂ ଶିଳାଭୂତୋ ମହେଶଃ।’ ଅର୍ଥାତ୍‌ ଘର ଭିତରେ ବିଭିନ୍ନ ବିପରୀତଧର୍ମୀ ଚରିତ୍ରମାନଙ୍କ ବିଷୟରେ ଚିନ୍ତା କରି କରି କାଳେ ଶିବ ମହାପୁରୁ ପଥର ପାଲଟିଗଲେଣି। ଶିବଙ୍କ ଗଳାରେ ସାପ, ତାଙ୍କ ବାହନ ବୃଷଭ, ମାଆ ପାର୍ବତୀଙ୍କ ବାହନ ସିଂହ, ସାନପୁଅ ଗଣେଶଙ୍କ ବାହନ ମୂଷା ପୁଣି ବଡ଼ପୁଅ କାର୍ତ୍ତିକେୟଙ୍କ ବାହନ ମୟୂର ଗୋଟିଏ ପରିବାର ଭିତରେ ଅଛନ୍ତି। ସାପ-ମୂଷା, ବୃଷଭ-ସିଂହ ଏବଂ ମୟୂର-ସାପ ମଧ୍ୟରେ ଖାଦ୍ୟ-ଖାଦକ ସମ୍ପର୍କ। ସେମାନେ ପରସ୍ପରର ଶତ୍ରୁ। ତେଣୁ ଏମାନଙ୍କୁ ସମ୍ଭାଳିବା ବହୁତ କଷ୍ଟକର ବ୍ୟାପାର। ଆମ ଘରେ ଗୋଟିଏ ରକ୍ତର ହୋଇ ବି ଭାଇଭଉଣୀ, କକାଖୁଡ଼ୀଙ୍କ ସହିତ ପ୍ରତ୍ୟେକ ଦିନ ମାରପିଟ୍‌ କଳିତକରାଳ ଲାଗୁଛି। ଶିବ ତାଙ୍କ ପରିବାରରେ ଏପରି ବିରୋଧୀ ଚରିତ୍ରଗୁଡ଼ିକ କଥା ଭାବି ଭାବି ଚିନ୍ତାରେ ପଥର ପରି ନିଶ୍ଚୟ ହୋଇ ଯାଉଥିବେ। ପଣ୍ଡିତଙ୍କ ମଗଜ ପରି ଆମର ବହଳିଆ ମଗଜ ନାହିଁ। ଆମେ ଜାଣୁ, ସବୁ ପ୍ରତିକୂଳ ପରିସ୍ଥିତିକୁ ସାମ୍ନାକରି ସୁଖରେ ଜିଇବା ହିଁ ମହାପୁରୁଷଙ୍କର ଧର୍ମ- ଜଗତ୍‌ବାସୀଙ୍କୁ ଏ ଶିକ୍ଷା ଦେବା ପାଇଁ ଶିବ ମହାପୁରୁଙ୍କର ହିଁ ଏହି ପରିବାର। ଶିବ ତ ଭୋଳା ଲୋକ। ଜପଧ୍ୟାନରେ ତାଙ୍କର ମନ। ସେ କାହିଁକି ବା ଏମିତି ବାଉଳା ହେବେ? ସେ ତ ସ୍ଥିର ଧ୍ୟାନମଗ୍ନ। ଶିବବାବା ସିନା ସ୍ଥିର ହେଲେ ତାଙ୍କ ଗଳାରେ ଥିବା ସାପଟା ସବୁବେଳେ ଏଣେତେଣେ ଚାହିଁ ଫଁ ଫଁ ହେଉଥାଏ। ଏମିତି ହେବା ସ୍ବାଭାବିକ। ସେ ପରା ଶିବଙ୍କର ସାପ! ପଣ୍ଡିତେ ଆଜ୍ଞା ସିନା ଶିବଙ୍କ କଥା ଲେଖିପକାଇଲେ ହେଲେ ତାଙ୍କ ଗଳାରେ ଥାଇ ନିଜର ବହପ ଦେଖାଉଥିବା ସାପ କଥାଟିକୁ ଭୁଲିଗଲେ। ଓଲଟି ସେ ପ୍ରଶ୍ନ କରିପାରନ୍ତି ସାପ ତ ସାପ ଫେର୍‌ ଏ ଶିବଙ୍କ ସାପ କ’ଣ ଯେ ତାଙ୍କ ବିଷୟରେ ପୁଣି ଲେଖିବୁ?
ଆମେ ଜାଣୁ ଦେଶ ବିଦେଶରେ ଅନେକ ପ୍ରଜାତିର ସାପ ଅଛନ୍ତି। ସେମାନେ ସମସ୍ତେ ଶିବଙ୍କ ଗଳାରେ ସ୍ଥାନ ପାଇ ନାହାନ୍ତି। ତେଣୁ ସେମାନେ ଶିବଙ୍କ ସାପ ହୋଇ ନ ପାରି ଭୟରେ କୋଉ ଗାତ କି ଗଛ କୋରଡ଼ରେ ଜୀବନ ବିତାଉଛନ୍ତି। କିନ୍ତୁ ଯେଉଁମାନେ ଶିବଙ୍କ ଦୟାରୁ ତା’ଙ୍କ ଗଳାରେ ସ୍ଥାନ ପାଇଗଲେ ସେମାନେ ଶିବଙ୍କ ସାପର ମାନ୍ୟତା ପାଇଗଲେ, ତାଙ୍କର ବହପ ବଢ଼ିଗଲା। ସେମାନେ କାହାକୁ ଡରିବେ କିଆଁ? ନିପଟ ମଫସଲରୁ ଆସି ହାକିମ କି ନାମକରା ଡାକ୍ତରଙ୍କ ଦୁଆର ଜଗୁଥିବା ନଡ଼ବଡ଼ିଆ ଟୋକାଟାଠାରୁ ଯେଉଁମାନେ ତା’ର ପାନଖିଆ ଦାନ୍ତ ଦେଖିଥିବେ, ଆଉ ତାଙ୍କଠାରୁ ଖିଙ୍କାରି ହୋଇ ମରମଜଳା କଥା ଶୁଣିଥିବେ ସେମାନେ ନିଶ୍ଚୟ ଏ ଶିବଙ୍କ ସାପ କଥା ଅନୁମାନ କରି ପାରୁଥିବେ। ସାଧାରଣ ମଣିଷ ସଂସ୍ପର୍ଶରେ ଆସି ଯଦି ଏ ଟୋକାଟା ଏପରି ବହପ ଦେଖାଇପାରେ, ସ୍ବୟଂ ମହାଦେବ, ବିଶ୍ୱକୁ ମୁହୂର୍ତ୍ତକ ମଧ୍ୟରେ ପାଉଁଶ କରିଦେବାର କ୍ଷମତା ଯାହାଙ୍କର ଅଛି, ତାଙ୍କ ଗଳାରେ ହାରପରି ଶୋଭାପାଉଥିବା ସାପବାପୁଡ଼ାର କି ବହପ ହେଉ ନ ଥିବ ଏକଥା ଅନୁମାନ କରିବା କଥା। ପଣ୍ଡିତେ ସିନା ଏତେବଡ଼ ଦୃଶ୍ୟଟାକୁ ଅଣଦେଖା କରିଦେଲେ, କିନ୍ତୁ ଓଡ଼ିଶାର କବିବର ରାଧାନାଥଙ୍କ ଆଖିରୁ ସେ ଦୃଶ୍ୟଟା ଖସିଗଲା ନାହିଁ। ସେ ଦେଖିଲେ ଏବଂ ଲେଖିଲେ- ‘ଗରୁଡ଼ ଉପରେ ଦେଖାନ୍ତି ପ୍ରତାପ, ସେ ଯେଣୁ ଅଟନ୍ତି ଶିବଙ୍କର ସାପ।’
ସତ କହିବାକୁ ଗଲେ ପୁରାଣ ଯୁଗରେ ଶିବଙ୍କ ସାପ ଉପରେ କିଛି ଗବେଷଣା ହୋଇ ନାହିଁ। ତାଙ୍କର କେତେ ସାପ ଥିଲେ, ସେମାନେ କେମିତି ଆଉ କୋଉଠି ଗରୁଡ଼ ଉପରେ ପ୍ରତାପ ଦେଖାଇଥିଲେ ସେ ବିଷୟରେ ମଧ୍ୟ ଜଣାନାହିଁ। ତେବେ ଆମ କବିବର ଏମନ୍ତ କଥା ଯୋଖିଲେ କିଆଁ? କଥାରେ ଅଛି ପରା, କବି ତୁଣ୍ଡଟା ମେଣ୍ଢାମୁଣ୍ଡ ପରି ଟାଣ। ସେ କୋଉଠି ଗୋଟିଏ ଖିଅପାଇ ନିଶ୍ଚୟ ଏମନ୍ତ ଲେଖିଛନ୍ତି। ଆମେ ଆଜି ଅନୁଭବ କରି ସେହି କବିଙ୍କ ଦୃଷ୍ଟିରେ ଦେଖିବାକୁ ପାଉଅଛୁ ଶିବଙ୍କ ସାପଗୁଡ଼ାକ ଆଜିକାଲିି ସାଲୁବାଲୁ ହେଲେଣି। ପୁରାଣର ଶିବଙ୍କ ଗଳାରେ ଏମାନେ ନ ରହି ଆଜିକାଲିକାର ଏ ସାପଗୁଡ଼ାକ କ୍ଷମତାର କେନ୍ଦ୍ରକୁ ମହୁମାଛି ପରି ବେଢ଼ି ରହିଥାନ୍ତି, ନଇଲେ କ୍ଷମତାଧୀଶ ଶିବଙ୍କର ଗୋଡ଼ାଣିଆ ହୋଇଥାନ୍ତି। ତେଣୁ ଭାରି ପାୱାରଫୁଲ। ଏମାନେ ଦେଖିବାକୁ ସାପ ପରି ନୁହନ୍ତି। ସାଦାସିଧା ଠିକ୍‌ ତମ ଆମପରି। ଆପଣଙ୍କ ସହିତ ମିଶିବେ, ବସିବେ, କିନ୍ତୁ ପାନରୁ ଚୂନ ଖସିିଗଲେ ଫଣାଟେକି ଏମିତି ଗୋଡ଼ାଇବେ ଯେ ଆପଣଙ୍କ ଅବସ୍ଥା ବାରଣ୍ଡା ଦି’କଡ଼ା କରିଦେବେ। ଆପଣ ସରକାରୀ କର୍ମଚାରୀ ହୋଇଥିଲେ ଆପଣଙ୍କ ନାଁରେ ମିଛ ମୋକଦ୍ଦମା କରି ହରକତ କରିବେ, କୋଉ ଅପନ୍ତରାକୁ ବଦଳି କରିବେ ଯେ ଆପଣ ଡିବିରି ଜାଳିବା ପାଇଁ କିରୋସିନ ଟିକିଏ ପାଇବେ ନାହିଁ। କିଛି ନ ହେଲେ ସାତ ସତର କରି ଏମିତି ପ୍ରଚାର କରିବେ ଯେ ଆପଣଙ୍କର ଜିଇବା ମରିବା ଏକାକାର ହୋଇଯିବ। ଏଇସବୁ କଥା ବନେଇଚୁନେଇ ଲେଖିବା ପାଇଁ ଅନେକ ମେଡିଆବାଲା ବି ଚାହିଁ ବସିଛନ୍ତି। ଆପଣ ସରକାରୀ କର୍ମଚାରୀ ହୋଇ ନ ଥିଲେ ବି ରକ୍ଷାନାହିଁ। ଆପଣଙ୍କ ଜୀବନ ପ୍ରତି ବିପଦ ଅଛି। ଆପଣଙ୍କ ପୁଅର ଚାକିରି ହେବନାହିଁ କି ଝିଅଟା ବାହା ହୋଇପାରିବ ନାହିଁ। ସମ୍ପର୍କ ବୋଇଲେ, ଏମାନଙ୍କର କିଛି ନାହିଁ। ଗଙ୍ଗା ବୋଇଲେ ଅଛି, ଗାଙ୍ଗୀ ବୋଇଲେ ଛୁ..। ଚୋଟ ମାରିବା ହିଁ ସାର। ‘ସର୍ପକୁଳରେ କଲୁ ଜାତ, ସ୍ବଭାବ ଛାଡ଼ିବି କେମନ୍ତ’ ନ୍ୟାୟରେ ଏମାନଙ୍କଠାରୁ ଭଲ ଆଶା କରିବା ଭୁଲ୍‌।
ଶିବଙ୍କର ସାପ ଅନେକ ପ୍ରଜାତିର ଅଛନ୍ତି। ସେମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରୁ ସରକାରୀ ଏବଂ ବେସରକାରୀ ସାପ ଭେଦରେ ଦୁଇଟି ମୁଖ୍ୟ ଜାତି ଚଳପ୍ରଚଳ ହେବାର ଦେଖାଯାଏ। ଶିବଙ୍କ କୃପାଲାଭ କରି ଯେଉଁମାନେ ସରକାରୀ କୁର୍ସିକୁ ଜାବୁଡ଼ି ଧରିଥାନ୍ତି, ସେମାନେ ସରକାରୀ ଜାତିର। ଏମାନେ ଦେଖିବାକୁ ପୂରାପୂରି ପରିଷ୍କାର, ମଉନମୁହାଁ। କିନ୍ତୁ ଏମାନଙ୍କ ବହପ ଏତେ ଯେ ସେଠାରୁ ତାଙ୍କୁ ହଲାଇବା ବି ଭାରି କଷ୍ଟ। ସେମାନେ ଯେତେଦିନ ଯୋଉଠି ଇଚ୍ଛା କରିବେ ରହିପାରିବେ। ବଡ଼ ବଡ଼ ନଗରୀ ତ ଏମାନଙ୍କର ଚରାଭୂଇଁ। ଏମାନେ ଯେତେ ଯାହା କଲେ ବି ଚାରିଖୁଣ୍‌ ମାଫ୍‌। ଏମାନେ ଉପର ହାକିମଙ୍କ ବୋଲ ମାନନ୍ତି ନାହିଁ କି ତଳିଆ କର୍ମଚାରୀଙ୍କୁ ଖାତିର କରନ୍ତି ନାହିଁ। ଆପଣ ଯେତେବଡ଼ ଲୋକ ହୋଇଥାନ୍ତୁ ନା କାହିଁକି ପାଟି ଫିଟେଇଲେ,‘ପଥ ପଚାରି ବାପଘର ଯିବ, ଆଉ ଅଯୋଧ୍ୟାକୁ ମନ ନ କରିବ’ ନ୍ୟାୟରେ ଆପଣ ଆଉ ନିଜ ଜନ୍ମମାଟିର ମୁହଁ ଦେଖିବା ବି କଷ୍ଟକର ହୋଇଯିବ। ଆଉ ଥୋକେ ରହିଲେ ବେସରକାରୀ ସାପ, ଯେଉଁମାନଙ୍କୁ ଆପଣ କହିପାରନ୍ତି ଚାରିଦୌଡ଼ି କଟା। ଏମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରୁ ଅଧିକାଂଶଙ୍କର ଶିକ୍ଷାଗତ ଯୋଗ୍ୟତା ହାଇସ୍କୁଲରେ ପରୀକ୍ଷାବେଳେ ବାଡ଼ଡେଇଁ ଯେଉଁ ସାର୍ଟିଫିକେଟ୍‌ ମିଳିଥାଏ, ସେତିକି। ଅବଶ୍ୟ ଏବେ ଅନେକ କଲେଜ ଖୋଲିବାପରେ କେତେକେ ସେମାନଙ୍କର କଳକଉଶଳ ପ୍ରୟୋଗ କରି ସାର୍ଟିଫିକେଟ ପାଇ ନିଜ ପାରିବାପଣ ଦେଖାଇଲେଣି। ହେଲେ ଏମାନଙ୍କର କଥାବାର୍ତ୍ତା, ବେଶଭୂଷା ଏବଂ ଚାଲିଚଳନ ପ୍ରାୟ ଏକପ୍ରକାରର। ଏମାନଙ୍କ ଚାଲିରେ ମାଟି ଦୁଲ୍‌କେ, ବାହାପିଆ କଥାରେ ସମସ୍ତେ ନିମିଷକ ମଧ୍ୟରେ ଉଡ଼ିଯାଆନ୍ତି। ସେମାନେ ସବୁଠିକୁ ଅକ୍ଳେଶରେ ଯାଇପାରନ୍ତି ଏବଂ ଯେତେବଡ଼ ଅଫିସର ହୁଅନ୍ତୁ ପଛେ ଏମାନଙ୍କର ଖାତିର ନ ଥାଏ। ଗାଁ ଗହଳରେ ଚାକିରି କରୁଥିବା ହାକିମଟିଏ ଯେମିତି ବଡ଼ ଅଫିସ୍‌କୁ ଗଲେ ସେଠାକାର ଚପରାଶି ନ ଚାହିଁିଲା ଯାଏଁ ଭିତରକୁ ଯାଇପାରେ ନାହିଁ, ସେମିତି ଏ ବେସରକାରୀ ଶିବସାପଗୁଡ଼ାକ ନ ଚାହିଁଲା ଯାଏ ଆପଣଙ୍କ ହାଣ୍ଡିରେ କଳା ବି ପଡ଼ିବନି। ବଦଳି, ମାଡ଼ମାରିବା, ଗାଳିଗୁଲଜ କରିବା ପରି ଯାବତୀୟ ଅପ୍ରୀତିକର ଘଟଣା ଏମାନଙ୍କ ବାୟଁ ହାତ କା ଖେଲ୍‌। ବାଡ଼ିଘର ମାମଲାଠାରୁ ଆରମ୍ଭ କରି ଝିଅ ବାହାଘର ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ସବୁଠି ଏମାନଙ୍କର କୃପା ଆବଶ୍ୟକ। ତେଣୁ ଏମାନଙ୍କୁ ଛାଡ଼ିଦେଲେ ଆମ ଜୀବନ ଅପୂର୍ଣ୍ଣ ରହିଯିବ। ମାତ୍ର ‘ଦୁର୍ଜନ ସଙ୍ଗେ କଲେ ବାସ, ନିଶ୍ଚେ ଘଟିବ ସର୍ବନାଶ’ ନୀତିରେ ଏମାନଙ୍କଠାରୁ ଦୂରରେ ରହି ଦଣ୍ଡବତ କରିବା ଉଚିତ। ନ ହେଲେ ଭେଳା ବୁଡ଼ିଯିବ ହୋ ସୁଜନେ! କବିବର କ’ଣ ତୁଚ୍ଛାଟାରେ ଏଇ ଶିବଙ୍କ ସାପ କଥା କହିଥିଲେ?
(ବାସୁଦେବବାସ୍ୟମ୍‌, ଜଗନ୍ନାଥବିହାର, ବାଇପାସ, ଭଦ୍ରକ, ମୋ-୯୪୩୮୪୬୫୪୭୮)

All Right Reserved By
I&PR

Model This Week

ସନ୍ତୋଷ

ସମ୍ପାଦକୀୟ |

ସମ୍ପାଦକୀୟ/ପରିବେଶ କଥା ପରେ

ସମ୍ପାଦକୀୟ/ପରିବେଶ କଥା ପରେ

ଜଳବାୟୁ ପରିବର୍ତ୍ତନ ପୃଥିବୀ ପାଇଁ ବୃହତ୍‌ ବିପଦ ଭାବେ ଉଭା ହୋଇଥିବାରୁ ତାହାକୁ ନେଇ ଚାରିଆଡ଼େ ଚିନ୍ତା ପଶିଛି। ଅନ୍ତର୍ଜାତୀୟ ସ୍ତରରେ ପ୍ରତିବର୍ଷ ଜଳବାୟୁ ପରିବର୍ତ୍ତନ ସମ୍ମିଳନୀ ଅନୁଷ୍ଠିତ ହେଉଛି। କିଭଳି ପଦକ୍ଷେପ ନେଲେ ଏଥିରୁ ତ୍ରାହି ମିଳିପାରିବ ସେହି ଦିଗରେ ବିକଶିତ ଓ ବିକାଶଶୀଳ ରାଷ୍ଟ୍ରଗୁଡ଼ିକ ପ୍ରସ୍ତାବ ରଖି ଚାଲୁଛନ୍ତି । ହେଲେ ସେମାନେ ପରସ୍ପର ଉପରେ ଦୋଷ ଲଦାଲଦି ହେଉଥିବାରୁ ସମ୍ମଳିନୀରୁ କୌଣସି ନିଷ୍କର୍ଷ ମିଳିପାରୁ ନାହିଁ। ନିକଟରେ ଦକ୍ଷିଣ ଆଫ୍ରିକାର ଡର୍ବାନଠାରେ ୨୬ତମ ବାସିକ୍‌ (ବ୍ରାଜିଲ, ଦକ୍ଷିଣ ଆଫ୍ରିକା, ଭାରତ ଏବଂ ଚାଇନା) ପରିବେଶ ମନ୍ତ୍ରୀମାନଙ୍କ ବୈଠକରେ ଯୋଗଦେବା ଅବସରରେ ଭାରତର ପରିବେଶ ମନ୍ତ୍ରୀ ହର୍ଷବର୍ଦ୍ଧନ ଜଳବାୟୁ ପରିବର୍ତ୍ତନ ନେଇ ବିକଶିତ ରାଷ୍ଟ୍ର ଉପରେ ଦୋଷ ଲଦିଥିଲେ। ସେ କହିଥିଲେ ଯେ, ଜଳବାୟୁ ପରିବର୍ତ୍ତନ...

କୌଶଳ ବିକାଶ ଯୋଜନା

କୌଶଳ ବିକାଶ ଯୋଜନା

ସହଦେବ ସାହୁ ପୃଥିବୀରେ ଜନ୍ମହାର ହ୍ରାସ ଓ ଆୟୁଷ ବୃଦ୍ଧି ଯୋଗୁ କର୍ମକ୍ଷମ ଅର୍ଥାତ୍‌ ୧୮ରୁ ୫୫ ବର୍ଷର ଲୋକଙ୍କ ଅନୁପାତ ମୋଟ ଜନସଂଖ୍ୟା ତୁଳନାରେ କମି କମି ଯାଉଛି, ଫଳରେ ବୟସ୍କ ଲୋକଙ୍କ ପାଇଁ ଦେଶର ବ୍ୟୟ ବଢୁଛି କିନ୍ତୁ ରୋଜଗାରକ୍ଷମ ଲୋକଙ୍କ ସଂଖ୍ୟା କମୁଥିବାରୁ ଆୟ କମୁଛି। କମ୍‌ ସଂଖ୍ୟାର ରୋଜଗାରୀଙ୍କ ଉପରେ ବେଶି ସଂଖ୍ୟାର ବସି ରହୁଥିବା ଲୋକ ନିର୍ଭର କରୁଛନ୍ତି; ଅନ୍ୟ ଉପରେ ନିର୍ଭରଶୀଳତା- ଡିପେଣ୍ଡେନ୍ସି ରେସିଓ ବଢୁଛି। ଏ ଦୃଷ୍ଟିରୁ ଆମ ଦେଶ ଭଲ ଅବସ୍ଥାରେ ଅଛି, କର୍ମକ୍ଷମ ଲୋକସଂଖ୍ୟା ବଢି ବଢି ଚାଲିଛି। ସମସ୍ତେ ରୋଜଗାରରେ ଲାଗିଗଲେ, ଭାରତ ଜନସଂଖ୍ୟା ବୃଦ୍ଧିର ଲାଭ (ଡିମୋଗ୍ରାଫିକ୍‌ ଡିଭିଡେଣ୍ଡ) ଉଠାଇବ। ...

ଜାତୀୟ ସଂହତି ଓ ଭଞ୍ଜ

ଜାତୀୟ ସଂହତି ଓ ଭଞ୍ଜ

ଡା. ଶୈଳେଶ୍ୱର ନନ୍ଦ ସପ୍ତଦଶ ଶତାବ୍ଦୀର ଶେଷଭାଗରେ ଘୁମୁସର ରାଜ ପରିବାରରେ ଜନ୍ମନେଲେ କବିସମ୍ରାଟ୍‌ ଉପେନ୍ଦ୍ର ଭଞ୍ଜ। ଐଶ୍ୱର୍ଯ୍ୟ ଓ ପ୍ରାଚୁର୍ଯ୍ୟକୁ ପଦାଘାତ କରି ଓଡ଼ିଆ ଭାଷା ଓ ସାହିତ୍ୟକୁ ସମୃଦ୍ଧ କରିବାର ସଂକଳ୍ପ ନେଇ ସୃଷ୍ଟି କରିଥିଲେ ସଂସ୍କୃତ ସାହିତ୍ୟର ସମକକ୍ଷ ଅସଂଖ୍ୟ କାବ୍ୟକବିତା। ସମଗ୍ର ଭାରତବର୍ଷକୁ ନିଜର କର୍ମଭୂମି କରି ଓଡ଼ିଶାର ସାଂସ୍କୃତିକ ଚେତନା ଓ ଗର୍ବଗୌରବକୁ ଜାତୀୟ ସ୍ତରରେ ସଂସ୍ଥାପିତ କରିବାର ଇଚ୍ଛାନେଇ ସେ ଆଣିଥିଲେ ଏକ ଜାତୀୟ ସଂହତି ନିଜର ସୃଜନଶୀଳ କାବ୍ୟକବିତା ମାଧ୍ୟମରେ। ଉତ୍ତରଭାରତଠାରୁ ଦକ୍ଷିଣଭାରତ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ, ପଶ୍ଚିମଭାରତରୁ ପୂର୍ବଭାରତ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ସମସ୍ତ ଭାରତ ଭୂଖଣ୍ଡର ପ୍ରାକୃତିକ ଶୋଭା, ...

ଏଇ ଭାରତରେ

ଏଇ ଭାରତରେ

ବିଦେଶରେ ବଡ଼ କମ୍ପାନୀରେ ଚାକିରି, ବାର୍ଷିକ ୧୫ ଲକ୍ଷ ଟଙ୍କାର ପ୍ୟାକେଜ, କମ୍ପାନୀ ତରଫରୁ ଯୋଗାଇ ଦିଆଯାଉଥିବା ସମସ୍ତ ପ୍ରକାର ସୁବିଧା ସୁଯୋଗକୁ ଛାଡି କେହି କ’ଣ ରାଜରାସ୍ତାକୁ ଓହ୍ଲାଇ ଆସିବାକୁ ପସନ୍ଦ କରିବେ? ଆଜିର ଯୁବପିଢ଼ିକୁ ଯଦି ଏହି ପ୍ରଶ୍ନ କରାଯିବ ତେବେ ନା ଶବ୍ଦ ହିଁ ଶୁଣିବାକୁ ମିଳିବ। କିନ୍ତୁ ଉତ୍ତରାଖଣ୍ଡର ପୌଡି ଜିଲା ସମ୍ପଲା ଗ୍ରାମନିବାସୀ ୩୬ ବର୍ଷୀୟ ପ୍ରମୋଦ ବମରାଡାଙ୍କ କ୍ଷେତ୍ରରେ ମୋଟାଅଙ୍କର ଦରମା, ବିଳାସ ସବୁ ତୁଚ୍ଛ ହୋଇଗଲା। ଆମେରିକାର ଏକ ବଡ କମ୍ପାନୀ ଚାକିରି ଛାଡି ସେ ଫେରିଆସିଛନ୍ତି ଗାଁକୁ। ଦିଲ୍ଲୀରୁ ଏକ ନାମୀ କଲେଜରୁ ଏମ୍‌ବିଏ କରିବା ପରେ ସେ ଆମେରିକାର ମେଟ୍ରୋ ଡିଜାଇନ କରୁଥିବା କମ୍ପାନୀ ଏକାମ ଇଣ୍ଡିଆ ପ୍ରାଇଭେଟ୍‌ ଲିମିଟେଡ୍‌ରେ ଆସିଷ୍ଟାଣ୍ଟ ମ୍ୟାନେଜର ଭାବେ ଯୋଗ ଦେଇଥିଲେ। ବାର୍ଷିକ ପ୍ୟାକେଜ ଥିଲା ...

ବିକ୍ରି ପାଇଁ ନୁହଁ

ବିକ୍ରି ପାଇଁ ନୁହଁ

ସପ୍ତାହବ୍ୟାପୀ ଚାଲିଥିବା କର୍ନାଟକ କ୍ଷମତା ଅକ୍ତିଆର ନାଟକ ମେ ୧୯ରେ ଶେଷ ହୋଇଛି। କେହି ଆଶା କରୁ ନ ଥିଲେ ଯେ ଭାଜପା ଆବଶ୍ୟକ ବିଧାୟକ କିଣିବାରେ ଅସଫଳ ହେବ। ଶେଷରେ କେବଳ ଦୁଇ ଦିନ ମୁଖ୍ୟମନ୍ତ୍ରୀ ରହିବା ପରେ ଭାଜପା ନେତା ବି.ଏସ୍‌. ୟେଦୁରପ୍ପା ବିଧାନସଭାରେ ଶକ୍ତି ପ୍ରଦର୍ଶନ ପୂର୍ବରୁ ଇସ୍ତଫା ଦେଇଛନ୍ତି। ସମ୍ଭବତଃ ସାଧାରଣ ନାଗରିକଙ୍କ ପାଇଁ ଏହା ଏକ ବଡ଼ ବାର୍ତ୍ତା ଦେଇଛି।

ପ୍ରାକୃତିକ ସମ୍ପଦ ଓ ସୌନ୍ଦର୍ଯ୍ୟର ଗନ୍ତାଘର

ପ୍ରାକୃତିକ ସମ୍ପଦ ଓ ସୌନ୍ଦର୍ଯ୍ୟର ଗନ୍ତାଘର

ଅରୁଣ କୁମାର ପଣ୍ଡା/ ୧୯୬୪ ମସିହାରେ କେନ୍ଦୁଝର ସାହିତ୍ୟ ସଂସଦର ବାର୍ଷିକୋତ୍ସବରେ ଅତିଥି ଭାବେ ଯୋଗଦେବାକୁ ଆସିଥାନ୍ତି ଓଡ଼ିଶାର ଦୁଇଜଣ ମୂର୍ଦ୍ଧନ୍ୟ ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱ, ବୋଧହୁଏ ସେପ୍ଟେମ୍ବର ମାସରେ। ଜଣେ ହେଲେ ଓଡ଼ିଆ ସାହିତ୍ୟର ଆଗ ଧାଡ଼ିର ଗାଳ୍ପିକ, ସ୍ବର୍ଗତ ରାଜକିଶୋର ରାୟ। ଆମ ଛାତ୍ରମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ସେ ପ୍ରିୟ ଥିଲେ ତାଙ୍କର ଗଳ୍ପ ‘ଦଶହରା ଭେଟି’ ପାଇଁ। ତାଙ୍କ ସହିତ ଆସିଥିଲେ ପ୍ରଖ୍ୟାତ ବ୍ୟଙ୍ଗ ସାହିତି୍ୟକ ‘ନିଆଁଖୁଣ୍ଟା’ର ସମ୍ପାଦକ ସ୍ବର୍ଗତ ଗୋଦାବରୀଶ ମହାପାତ୍ର।

ଅପ୍ରିୟ ସତ୍ୟ

ଅପ୍ରିୟ ସତ୍ୟ

ଦ୍ୱିତୀ ଚନ୍ଦ୍ର ସାହୁ / ଡାକ୍ତର ଆସିଲେ ଘରକୁ ଚିକିତ୍ସା କରିବାକୁ। ଶଯ୍ୟାଶାୟୀ ବୁଢୀ ମାଆ। ସ୍ନାୟବିକ ରୋଗରେ ସେ ଦୀର୍ଘଦିନ ଧରି ପୀଡିତା। ହାତଗୋଡ ଅଚଳ। ଏକପ୍ରକାର ବୁହା ହୋଇଯାଆନ୍ତି ପାଇଖାନା କିମ୍ବା ପରିସ୍ରା ଲାଗି। ଅନ୍ୟ ହାତରେ ପିଲାଟି ଭଳି ଖାଇବାକୁ ପଡେ। ଖାଇଲାବେଳେ ଢୋକିବାରେ ବି ସମସ୍ୟା। ଏଣେ ପ୍ରବଳ ଦାନ୍ତବ୍ୟଥା। ବୋହୁଥିବା ଲାଳ ତକିଆକୁ ଭିଜେଇ ଦେଉଛି।

ଏଇ ଭାରତରେ

ଏଇ ଭାରତରେ

ସମସ୍ତେ ଜାଣନ୍ତି ମନ୍ଦିରର ପୂଜକ ଅତ୍ୟନ୍ତ ନିଷ୍ଠାପର। ଭକ୍ତ ଭଗବାନଙ୍କୁ ଦର୍ଶନ ପାଇଁ ଆସି ପୂଜକ ଜରିଆରେ ମାନସିକ ପୂରଣ କରିଥାଏ। କୁହାଯାଏ ପୂଜକର ନିଷ୍ଠା ହିଁ ଯଜମାନର ମଙ୍ଗଳ କରିଥାଏ। କିନ୍ତୁ ନିକଟରେ କେତେକ ମନ୍ଦିରରେ ପୂଜକଙ୍କ ଭ୍ରଷ୍ଟାଚାର ପଦାକୁ ଆସିଛି। ପୂଜକଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ମନ୍ଦିର ପରିସରରୁ ଚୋରି, ବଳାତ୍କାର ଆଦି ଘଟଣା ଦେବସ୍ଥାନର ପବିତ୍ରତାକୁ ନଷ୍ଟ କରିଛି।

 ଦଳବଦଳ ନିରୋଧୀ ଆଇନ

ଦଳବଦଳ ନିରୋଧୀ ଆଇନ

ଆକାର ପଟେଲ ୧୯୮୫ ମସିହାରେ କଂଗ୍ରେସ ୪୦୦ରୁ ଅଧିକ ଆସନ ଜିତି ବିପୁଳ ବିଜୟ ହାସଲ କରିବା ପରେ ରାଜୀବ ଗାନ୍ଧୀ ପାର୍ଲାମେଣ୍ଟରେ ଦଳବଦଳ ନିରୋଧୀ ଆଇନ ପାସ କରାଇଲେ। ଏହି ଆଇନ ଅନୁସାରେ: ଯଦି କୌଣସି ବିଧାୟକ ଦଳର ନେତୃତ୍ୱକୁ ଅବମାନନା କରି ଭୋଟ ଦିଅନ୍ତି, ତେବେ ତାଙ୍କୁ ଦଳତ୍ୟାଗୀ ବୋଲି ଧରାଯିବ ଏବଂ ସେ ଅଯୋଗ୍ୟ ବିବେଚିତ ହେବେ। ଏହାର ଅର୍ଥ ହେଲା, ଯଦି ଦଳ ଥରେ ହ୍ବିପ୍‌ ଜାରି କରେ, ତେବେ ଜଣେ ବିଧାୟକ ଆଉ ନିଜ ଇଚ୍ଛାରେ କାହାକୁ ଭୋଟ ଦେଇପାରିବେ ନାହିଁ। ଦଳ ଯାହାକୁ କହିବ, ସେ ତାକୁ ହିଁ ଭୋଟ ଦେବାକୁ ବାଧ୍ୟ। ଏପରି କି ଯଦି ବିଧାୟକ ଜଣକ ଅନୁପସ୍ଥିତ ରହି ଭୋଟ ନ ଦିଅନ୍ତି, ତେବେ ବି ତାଙ୍କୁ ...

ଉଚ୍ଚ ମଣିଷର ପରିଚୟ

ଉଚ୍ଚ ମଣିଷର ପରିଚୟ

ଚିତ୍ର ଚରିତ୍ର/ ନିରଞ୍ଜନ ପାଢ଼ୀ ନିତିଦିନ ସମାଜରେ ଘଟୁଥିବା ନାନା ଅନ୍ୟାୟ, ଅନାଚାର ଓ ଅନୀତିର କାହାଣୀ କାନରେ ପଡି ପଡି ଆମ ଜୀବନ ତା’ର ମଧୁମୟ ସ୍ବାଦ ହରାଇଲାଣି। ବଞ୍ଚିବାକୁ ମନ ଲୋଡୁଥିବା ସଂସାରଟିଏ ମିଳୁ ନ ଥିବାରୁ ଜୀବନ ଆସ୍ତେ ଆସ୍ତେ ବୋଝ ହୋଇ ଉଠିଲାଣି। ଘରେ, ବାହାରେ, ଚାରିଆଡେ ଖାଲି ସ୍ବାର୍ଥସର୍ବସ୍ବ ଜୀବନର କୋଳାହଳ ଶୁଣି ଶୁଣି ‘ମଣିଷ ଦେହେ ଦିବ୍ୟଜ୍ଞାନ’ ଭଳି ଭାଗବତର ସେଇ ଅମୃତବାଣୀ ଉପରୁ ଭରସା ତୁଟିଗଲାଣି। ଏମନ୍ତ ସମୟରେ କାଁ ଭାଁ ଯେତେବେଳେ ଭଲ କଥାଟିଏ କାନରେ ପଡୁଛି ବା କାହାର ଭଲ କାମଟିଏ ଆଖିକୁ ଆସୁଛି, ସେତେବେଳେ ଏକ ମୁଗ୍ଧ ଅନୁଭବରେ ବିଭୋର ହୋଇଉଠେ ହୃଦୟ। ଭଲ କଥାଟିର ନିମିତ୍ତ ହୋଇଥିବା ଲୋକଟିକୁ କୋଳେଇ ଧରିବାକୁ ମନରେ ଇଚ୍ଛା ଜାଗେ। ସକଳ ବିଘଟନ ସତ୍ତ୍ୱେ ଏ ପୃଥିବୀ ତଥାପି ...

 ଉତ୍ତମ ମୂର୍ତ୍ତିକାର

ଉତ୍ତମ ମୂର୍ତ୍ତିକାର

ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱ/ଜିତେନ୍ଦ୍ର ଭାରତୀୟ କଳାକୁ ଦେଶ ବିଦେଶରେ ପ୍ରଚାର ଓ ପ୍ରସାର କରିବା ଦିଗରେ ଲଳିତ କଳା ଏକାଡେମୀ ଗୁରୁତ୍ୱପୂର୍ଣ୍ଣ ଭୂମିକା ଗ୍ରହଣ କରିଚାଲିଛି। ୧୯୫୪ରେ ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ଏହି କଳାନୁଷ୍ଠାନ କଳାକାରଙ୍କୁ ମେଧାବୃତ୍ତି ଓ ଫେଲୋଶିପ୍‌ ପ୍ରଦାନ କରିବା ସହ ବିଭିନ୍ନ ପ୍ରକାର ପ୍ରଦର୍ଶିନୀର ଆୟୋଜନ କରିଥାଏ। ସଂସ୍କୃତି ମନ୍ତ୍ରଣାଳୟ ଅଧୀନରେ କାର୍ଯ୍ୟ କରୁଥିବା ଏହି ସଂସ୍ଥାର ଅଧ୍ୟକ୍ଷ ପଦବୀ ମଣ୍ଡନ କରୁଥିବା ବ୍ୟକ୍ତି ଜଣେ ଉଚ୍ଚମାନର କଳାକାର ହୋଇଥାଆନ୍ତି। ବହୁଦିନ ଧରି ଖାଲି ରହିବା ପରେ ୨୦୧୮ ମେ ୧୭ରେ ଏକାଡେମୀର ଅଧ୍ୟକ୍ଷ ଭାବେ ବିଶିଷ୍ଟ ସ୍ଥପତି ଓ ମୂର୍ତ୍ତିକାର ଉତ୍ତମ ପଚର୍ନେଙ୍କୁ ନିଯୁକ୍ତ କରାଯାଇଛି। ଫଳରେ ଏବେ ତାଙ୍କ ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱ ...

ଏଇ ଭାରତରେ

ଏଇ ଭାରତରେ

ଆପରାଧିକ ଇଚ୍ଛାଶକ୍ତିକୁ ପୂରଣ କରିବାକୁ କେତେକ ଲୋକ ଭିନ୍ନ ଭିନ୍ନ ଉପାୟ ଅବଲମ୍ବନ କରିଥାନ୍ତି। ଯେପରି ମହାରାଷ୍ଟ୍ର ନାଗପୁର ଜଲଗାଓଁ ଅଞ୍ଚଳର ଜଣେ ୩୦ବର୍ଷୀୟ ଯୁବକ ନିଜକୁ ଡାକ୍ତର ବୋଲି ପରିଚୟ ଦେଇ ରୋଗୀଙ୍କ ସମ୍ପର୍କୀୟ ମହିଳାଙ୍କୁ ଅସଦାଚରଣ କରି ଏବେ ପୋଲିସ ହାତରେ ଧରାପଡ଼ିଛନ୍ତି। ନାଗପୁରସ୍ଥିତ ସରକାରୀ ମେଡିକାଲ କଲେଜ ଆଣ୍ଡ ହସ୍ପିଟାଲରେ ପ୍ରକାଶ ଓ୍ବାଙ୍ଖଡେ ନାମକ ଜଣେ ଯୁବକ ହସ୍ପିଟାଲ୍‌କୁ ଆସୁଥିବା ରୋଗୀଙ୍କ ଉପରେ ନଜର ରଖୁଥିଲେ। ରୋଗୀଙ୍କ ଅବସ୍ଥା ଓ ସେମାନଙ୍କ ସମ୍ପର୍କୀୟଙ୍କ ବ୍ୟାକୁଳତା ଦେଖି ସେମାନଙ୍କୁ ସାହାଯ୍ୟ କରିବାକୁ ପ୍ରଥମେ ପ୍ରତିଶ୍ରୁତି ଦିଅନ୍ତି। ଏହାକୁ ବିଶ୍ୱାସ କରି ରୋଗୀଙ୍କ ମହିଳା ସମ୍ପର୍କୀୟମାନେ ଯେତେବେଳେ ଓ୍ବାଙ୍ଖଡେଙ୍କ ସହଯୋଗ ଲୋଡ଼ନ୍ତି ସେତେବେଳେ ସେ ତାଙ୍କ ସହିତ ଶାରୀରିକ ସମ୍ପର୍କ ସ୍ଥାପନ କରିବାକୁ ବାଧ୍ୟ କରନ୍ତି। ନିକଟରେ ଜଣେ କର୍କଟ ପୀଡ଼ିିତ ରୋଗୀଙ୍କୁ ସରକାରୀ ଯୋଜନାରେ ଚିକିତ୍ସା ସହାୟତା ଯୋଗାଇ ଦେବାକୁ ...