ସମ୍ପାଦକୀୟ |

ପ୍ରାଣୀ-ମଣିଷ ମିଶ୍ରରୂପ

ପ୍ରାଣୀ-ମଣିଷ ମିଶ୍ରରୂପ
ପରିବେଶ ପରିଚିନ୍ତା/ ମାନେକା ଗାନ୍ଧୀ ମଣିଷ ସବୁବେଳେ ପ୍ରାଣୀମାନଙ୍କ ଶକ୍ତି ଦେଖି ଈର୍ଷା କରିଆସିଛି। ପୁରାଣଶାସ୍ତ୍ରରେ ମଣିଷ କିପରି ପ୍ରାଣୀମାନଙ୍କ ସମକକ୍ଷ ହୋଇ ମହାଶକ୍ତିଶାଳୀ ହେବା ପାଇଁ ସେମାନଙ୍କ ସହ ପ୍ରତିଦ୍ୱନ୍ଦ୍ୱିତା କରିଆସିଛି, ତାହାର ବର୍ଣ୍ଣନା ଅଛି। ଦେବଦୂତ, ପରୀ, ଗ୍ରୀକ୍‌ ଡ୍ରାକେନା, ମଥ୍‌ମେନ୍‌, ସେରାଫ୍‌ (ଦେବଦୂତ ବିଶେଷ), ନର୍ସ ଭାଲ୍‌କିରି, ଆସିରିଆର ଡେଣାଯୁକ୍ତ ଜିନି - ଏ ସମସ୍ତେ ଡେଣାଯୁକ୍ତ ମଣିଷ। ପୁରାଣ ଓ ଲୋକକଥାରେ ପ୍ରାଣୀ-ମଣିଷ ବର୍ଣ୍ଣସଙ୍କରଙ୍କ ବିଷୟରେ ଅନେକ କାହାଣୀ ରହିଛି। ଅଧିକାଂଶ କ୍ଷେତ୍ରରେ ଏମାନଙ୍କୁ ଦେବତା ବା ରାକ୍ଷସର ମାନ୍ୟତା ଦିଆଯାଇଛି। ଖ୍ରୀଷ୍ଟିଆନ ଚିତ୍ରକଳାରେ ସଇତାନକୁ ମଣିଷ ଶରୀର, ଛେଳି ଓ ମେଣ୍ଢାର ଶିଙ୍ଗ, ଛେଳିର ଲୋମ ଓ ଆଖି ଏବଂ ଘୁଷୁରିର ନାକ ଓ ଶ୍ୱାନଦାନ୍ତ ଦିଆଯାଇଛି। ପ୍ରାଚୀନ ମେସୋପଟାମିଆ ସଭ୍ୟତାରେ ପାଜୁଜୁ ହେଉଛନ୍ତି ଜଣେ ଅସୁର ରାଜା, ଯେ କି ଦକ୍ଷିଣପଶ୍ଚିମ ବାୟୁର ପ୍ରତିନିଧି ଏବଂ ତାଙ୍କଦ୍ୱାରା ଝଡ଼ବାତ୍ୟା ଓ ମରୁଡ଼ି ହୋଇଥାଏ। ତାଙ୍କର ଶରୀରଟି ମଣିଷର, ମୁଣ୍ଡଟି ସିଂହ ବା କୁକୁରର, ପଞ୍ଝା ଇଗଲର ଏବଂ ଲାଞ୍ଜ କଙ୍କଡ଼ାବିଛାର। ତାଙ୍କର ଦୁଇ ଯୋଡ଼ା ଡେଣା ଥିବାର ବର୍ଣ୍ଣନା ଅଛି। ମାତ୍ର ଯେହେତୁ ପାଜୁଜୁ ଏକ ଅସତ୍‌ ଶକ୍ତି, ସେ ଅନ୍ୟ ଅସତ୍‌ ଶକ୍ତି ଓ ଅସତ୍‌ ଆତ୍ମାମାନଙ୍କୁ ଭୟଭୀତ କରି ତଡ଼ିଦିଅନ୍ତି ଏବଂ ମଣିଷମାନଙ୍କୁ ବିପର୍ଯ୍ୟୟ ଓ ଦୁର୍ଭାଗ୍ୟ ହାତରୁ ରକ୍ଷା କରନ୍ତି। ହଜାର ହଜାର ବର୍ଷ ତଳର ଗୁମ୍ଫା ଚିତ୍ରରେ ମଣିଷ ବର୍ଣ୍ଣସଙ୍କରଙ୍କୁ ଦେଖିବାକୁ ମିଳେ। ବିଶେଷତଃ ଗୁଣିଆ ବା ତାନ୍ତ୍ରିକମାନେ କିପରି ପଶୁପକ୍ଷୀଙ୍କଠାରୁ ମାନସିକ ଓ ଆତ୍ମିକ ଶକ୍ତି ହାସଲ କରୁଥିଲେ ତାହା ଏହି ଚିତ୍ର ମାଧ୍ୟମରେ ବୁଝାଇ ଦିଆଯାଇଛି। ଭାରତରେ ମଣିଷ-ପ୍ରାଣୀଙ୍କ ସଂଯୋଗ ଦେଖିବାକୁ ମିଳେ ଗଣେଶଙ୍କଠାରେ। କିନ୍ତୁ ଅନ୍ୟ ସଂସ୍କୃତି ଭଳି ଆମ ପୁରାଣରେ ପୂଜା କରିବା ପାଇଁ ପ୍ରାଣୀ-ମଣିଷର ମିଶ୍ରଣ କରାଯାଇ ନାହିଁ। ଆମ ପୁରାଣରେ କେବଳ ପ୍ରାଣୀଙ୍କ ଭିତରେ ବି ଦିବ୍ୟତ୍ୱ ଆରୋପ କରାଯାଇଛି, ଯେପରି କୂର୍ମ ଅବତାର ବା କଇଁଛ, ମତ୍ସ୍ୟ ଅବତାର ବା ମାଛ, ଗରୁଡ଼ ବା ବାଜପକ୍ଷୀ, ଜାମ୍ବବାନ ବା ଭାଲୁ, କାମଧେନୁ ବା ଗାଈ (ଯାହାକୁ ପରବର୍ତ୍ତୀ ସମୟରେ ମଣିଷର ମୁଣ୍ଡ, ଗାଈର ଦେହ, ମୟୂରର ଡେଣା ଓ ଲାଞ୍ଜ ଦିଆଯାଇଛି), ଶେଷଦେବ ବା ନାଗ (ଯେ କି ମଣିଷ ଅବତାର ଧାରଣ କରିପାରନ୍ତି, ଯେପରି ବଳରାମ) ଇତ୍ୟାଦି। ପୁରାଣରେ ଅଛି ଶେଷଦେବ ଜଣେ ସନ୍ନ୍ୟାସୀ ଥିଲେ। ତାଙ୍କ ତପସ୍ୟାରେ ପ୍ରୀତ ହୋଇ ବ୍ରହ୍ମା ତାଙ୍କୁ ପୃଥିବୀକୁ ଧାରଣ କରିବା ପରି ଗୁରୁଭାର ବହନ କରିବାର ଦାୟିତ୍ୱ ଦେଲେ। ତା’ପରେ ଶେଷଦେବ ଏକ ସର୍ପ ରୂପ ଧାରଣ କରି ମାଟି ଭିତରେ ପଶି ପୃଥିବୀର ତଳଦେଶକୁ ଚାଲିଗଲେ ଯେଉଁଠି ସେ ପୃଥିବୀକୁ ନିଜ ମୁଣ୍ଡ ଉପରେ ଧାରଣ କଲେ। ଅନ୍ୟ ପୁରାଣ, ବିଶେଷତଃ ଗ୍ରୀକ୍‌, ରୋମାନ୍‌, ମିଶରୀୟ, ମେସୋପଟାମୀୟ, ଚାଇନିଜ୍‌ ଓ ଜାପାନୀ ପୁରାଣରେ ମଣିଷ-ପ୍ରାଣୀଙ୍କ ମିଶ୍ରିତ ରୂପ ହିଁ ତାଙ୍କୁ ଦେବତ୍ୱ ପ୍ରଦାନ କରିଥାଏ। ଗ୍ରୀକ୍‌ ପୁରାଣରେ ପ୍ୟାନ୍‌ ହେଉଛନ୍ତି ଜଣେ ଦେବତା ଯାହାଙ୍କ ଗଣ୍ଡିଟି ମଣିଷର ଏବଂ ପଛଭାଗ, ଗୋଡ଼ ଓ ଶିଙ୍ଗ ହେଉଛି ଛେଳିର। ସେ ହେଉଛନ୍ତି ବଣ, କ୍ଷେତ, ସମାଧିସ୍ଥଳ, ଉପବନ, ଛେଳି, ମେଣ୍ଢା ଆଦିଙ୍କ ଗୋଠ, ପ୍ରକୃତି ଓ ଗ୍ରାମ୍ୟ ସଂଗୀତର ଦେବତା। ସେ ଉର୍ବରତା ଓ ବସନ୍ତ ଋତୁର ପ୍ରତିନିଧି। ଇଂଲିଶ୍‌ର ‘ପ୍ୟାନିକ’ ଶବ୍ଦଟି ତାଙ୍କରି ନାମରୁ ଆସିଛି। ତାଙ୍କୁ କେହି ବିରକ୍ତ କଲେ ସେ ଏପରି ଚିତ୍କାର କରନ୍ତି, ଯାହାଦ୍ୱାରା ସମସ୍ତେ ଭୟଭୀତ ହୋଇପଡ଼ନ୍ତି। ଯେତେବେଳେ ଟାଇଟାନ୍‌ ନାମକ ରାକ୍ଷସମାନେ ଗ୍ରୀକ୍‌ ଦେବତାମାନଙ୍କ ଆବାସସ୍ଥଳ ଅଲିମ୍ପସ୍‌ ଉପରେ ଆକ୍ରମଣ କଲେ ସେ ଏପରି ଚିତ୍କାର କରି ରାକ୍ଷସମାନଙ୍କୁ ଭୟଭୀତ କରି ଘଉଡ଼ାଇ ଦେଇଥିଲେ। ଆଉ ଏକ ଶବ୍ଦ ‘କମ୍ପାନିୟନ’ ବି ‘ପ୍ୟାନ୍‌’ରୁ ଆସିଛି, ମୋ ପାଇଁ ଯାହାର ଅର୍ଥ ଏକ ସ୍ବର୍ଗ ପରି ସ୍ଥାନ, ଯେଉଁଠି ମଣିଷ ଓ ପ୍ରାଣୀ ବନ୍ଧୁ ପରି ଏକତ୍ର ବାସ କରନ୍ତି। ଗ୍ରୀକ୍‌ ସ୍ୟାଟର ହେଉଛନ୍ତି ଅଧା ମଣିଷ ଓ ଅଧା ଛେଳି ଶରୀର ବିଶିଷ୍ଟ ବନଦେବତା ଯେ କି ଆନନ୍ଦ ଉପଭୋଗର ପ୍ରତିନିଧି। ତାଙ୍କର ରୋମୀୟ ସାଥୀ ହେଉଛନ୍ତି ଫନ୍‌, ଯିଏ କାହାର କ୍ଷତି କରନ୍ତି ନାହିଁ। ମର୍‌ମେଡ୍‌ ବା ମତ୍ସ୍ୟକନ୍ୟା ତ ସବୁ ପୁରାଣରେ ଅଛନ୍ତି, କିନ୍ତୁ ସଂସ୍କୃତି ଭେଦରେ କିଛି ପ୍ରଭେଦ ଅଛି। ଜେଙ୍ଗୁ ହେଉଛି କାମେରୁନ୍‌ର ଜଳୀୟ ଭୂତ ବା ଜଳପରୀ, ଯାହାଙ୍କ ଶରୀରର ଊର୍ଦ୍ଧ୍ୱାଂଶ ମଣିଷର ଏବଂ ନିମ୍ନଭାଗ ମାଛର। ତାଙ୍କର ଲମ୍ବା କେଶ ଓ ଛଡ଼ା ଛଡ଼ା ଦାନ୍ତ ଅଛି। ଯିଏ ତାଙ୍କର ପୂଜା କରନ୍ତି, ସେ ସେମାନଙ୍କ ପାଇଁ ସ୍ବାସ୍ଥ୍ୟ ଓ ସୌଭାଗ୍ୟ ଆଣି ଦିଅନ୍ତି। ସିରେନା ଓ ସିରେନୋ ହେଉଛନ୍ତି ଫିଲିପାଇନ୍ସ ଲୋକକଥାରେ ଜଳକନ୍ୟା ଓ ଜଳକୁମାର, ଯେ କି ଜଳଭାଗକୁ ରକ୍ଷା କରନ୍ତି। ସିରେନାଙ୍କ ବିମୋହକ କଣ୍ଠସ୍ବର ଶୁଣି ନାବିକ ଓ ମାଛଧରାଳିମାନେ ଅନ୍ୟମନସ୍କ ହୋଇ ଜାହାଜ ବା ନୌକା ଉପରୁ ନିୟନ୍ତ୍ରଣ ହରାନ୍ତି ଓ ବିପଦର ସମ୍ମୁଖୀନ ହୁଅନ୍ତି। ଡାଗନ ହେଉଛନ୍ତି ମେସୋପଟାମିଆ ଓ ଆସିରିଆର ଜଳକୁମାର, ଯାହାଙ୍କୁ ଉର୍ବରତା ବା ଜନନକ୍ଷମତାର ଦେବତା ଭାବେ ପୂଜା କରାଯାଏ। ଜାପାନର ଲୋକକଥାରେ ସିସିଲିଆ ହେଉଛନ୍ତି ୟାଜୁ ହ୍ରଦରେ ବାସ କରୁଥିବା ସମୁଦ୍ର ଡାହାଣୀ, ଯାହାଙ୍କ ଉପରିଭାଗ ମଣିଷର ଏବଂ ତଳଭାଗ ଅକ୍ଟୋପସ୍‌ର। କୁକ୍‌ ଦ୍ୱୀପପୁଞ୍ଜରେ ଆଭାଟିଆ ନାମରେ ଜଣେ ଦେବତା ଅଛନ୍ତି, ଯାହାଙ୍କ ଦେହର ଡାହାଣ ଅଂଶ ମଣିଷର ଏବଂ ବାମଭାଗ ମାଛର। ସେ ଦେବତା ଓ ମଣିଷମାନଙ୍କର ପିତା। ତାଙ୍କର ଦୁଇ ଆଖି ହେଉଛି ସୂର୍ଯ୍ୟ ଓ ଚନ୍ଦ୍ର ଏବଂ ସେ ଆଲୋକର ଦେବତା। ହାର୍ପି ହେଉଛନ୍ତି ଗ୍ରୀକ୍‌ ଓ ରୋମାନ୍‌ ପୁରାଣରେ ବର୍ଣ୍ଣିତ ଏକ ପ୍ରାଣୀ, ଯାହାଙ୍କ ଶରୀରର ନିମ୍ନ ଅଂଶ, ଡେଣା ଓ ପଞ୍ଝା ଏକ ପକ୍ଷୀର ଏବଂ ଛାତି ଓ ମୁଣ୍ଡ ହେଉଛି ଜଣେ ନାରୀର। ସେମାନେ ଉଗ୍ର ସ୍ବଭାବବିଶିଷ୍ଟ ଏବଂ ଅପରିଚ୍ଛନ୍ନ ରହିବାକୁ ଭଲ ପାଆନ୍ତି। ସେମାନେ ପବନ ଓ ପାତାଳପୁର ସହ ସମ୍ବନ୍ଧିତ। ସେମାନଙ୍କୁ ପଠାଯାଏ ସେହି ମଣିଷମାନଙ୍କୁ ଆଣିବା ପାଇଁ ଯେଉଁମାନେ ମରିବାକୁ ଚାହାନ୍ତି ନାହିଁ। ଲିଲିଟସ ହେଉଛନ୍ତି ଚଢ଼େଇଙ୍କ ଗୋଡ଼ ଓ ଡେଣା ଥିବା ଗ୍ରୀକ୍‌ ମହିଳା ଓ ରାକ୍ଷସୀ। ସେମାନେ ଗୁପ୍ତରେ ଏମିତି କାମ କରନ୍ତି, ଯାହାଦ୍ୱାରା ଲୋକମାନେ ପାପକାମ କରିବେ ଓ ସମାଜ ନଷ୍ଟ ଆଡ଼କୁ ଗତି କରିବ। ରୁଷିଆର ଆଲ୍‌କୋନଷ୍ଟଙ୍କ ମୁଣ୍ଡଟି ନାରୀର ଓ ଦେହଟି ପକ୍ଷୀର। ସେମାନେ ଏପରି ଶବ୍ଦ କରନ୍ତି ଯେ ଶୁଣିବାବାଲା ସବୁକିଛି ଭୁଲିଯାଏ ଓ ଆଉ କିଛି ଚାହେଁ ନାହିଁ। ସେ ପାତାଳରେ ରହେ ତା’ର ସାଥୀ ସିରିନ୍‌ ସହ। ସେ ସମୁଦ୍ରକୂଳରେ ଅଣ୍ଡା ଦେଇ ଅଣ୍ଡାକୁ ସମୁଦ୍ର ଭିତରକୁ ଗଡ଼ାଇଦିଏ। ଯେତେବେଳେ ଅଣ୍ଡା ଫୁଟେ ସେତେବେଳେ ଘଡ଼ଘଡ଼ି ସହ ଝଡ଼ବାତ୍ୟା ହୁଏ ଏବଂ ସମୁଦ୍ର ଏପରି ଅଶାନ୍ତ ହୋଇଯାଏ ଯେ ସେଥିରେ ଯାତ୍ରା କରିବା ଅସମ୍ଭବ ହୋଇପଡ଼େ। ସିରିନ୍‌ ହେଉଛନ୍ତି ଅଧା ପେଚା ଓ ଅଧା ମଣିଷ। ସେମାନେ ଗୀତ ଗାଇ ଲୋକଙ୍କୁ ଭବିଷ୍ୟତର ସୁଖ-ଆନନ୍ଦ ବିଷୟରେ ସୂଚନା ଦିଅନ୍ତି। ଯେଉଁମାନେ ତାହା ଶୁଣନ୍ତି, ସେମାନେ ସବୁକିଛି ଭୁଲି ତାକୁ ଅନୁସରଣ କରି ଶେଷରେ ମୃତ୍ୟୁବରଣ କରନ୍ତି। ଲୋକମାନେ ବଡ଼ ପାଟି କରି ଚଢ଼େଇମାନଙ୍କୁ ଘଉନେଇ ଦେବା ଭିତରଦେଇ ସିରିନ୍‌ମାନଙ୍କଠାରୁ ନିଜକୁ ରକ୍ଷା କରନ୍ତି। ପର୍ସିଆରେ ସିରିନ୍‌ମାନେ ହେଉଛନ୍ତି ଚିରନ୍ତନ ଆନନ୍ଦ ଓ ସ୍ବର୍ଗସୁଖର ପ୍ରତୀକ। ଗାମାୟୁନ୍‌ ମଧ୍ୟ ରୁଷିଆର ଏକ ଅଧା ମଣିଷ ଓ ଅଧା ପକ୍ଷୀର ପ୍ରାଣୀ। ସେ ଭବିଷ୍ୟ ଜ୍ଞାନ ଓ ପ୍ରଜ୍ଞାର ପ୍ରତୀକ। ଗ୍ରୀକ୍‌ ପୁରାଣରେ ସାଇରନ୍‌ମାନେ ହେଉଛନ୍ତି ନାରୀର ମୁଣ୍ଡ ଏବଂ ଚଢ଼େଇର ପର ଓ କାତିଯୁକ୍ତ ପାଦର ପ୍ରାଣୀ। ସେମାନେ ତାଙ୍କର ସୁନ୍ଦର କଣ୍ଠସ୍ବରରେ ପୁରୁଷମାନଙ୍କୁ ଯୌନଭାବରେ ଆକର୍ଷିତ କରି ହତ୍ୟା କରନ୍ତି। ଜାତକକଥାରେ ଅଛି କିନ୍ନରମାନେ ହେଉଛନ୍ତି ଅଧା ମଣିଷ ଓ ଅଧା ପକ୍ଷୀ। ସେମାନେ ଗୀତବାଦ୍ୟକୁ ଭଲ ପାଆନ୍ତି। ପରବର୍ତ୍ତୀ ସମୟରେ ପୁରାଣରେ ସେମାନଙ୍କୁ ସ୍ବର୍ଗର ସଂଗୀତଜ୍ଞ ଓ ମଣିଷମାନଙ୍କ ରକ୍ଷାକାରୀ ଭାବେ ବର୍ଣ୍ଣନା କରାଗଲା। Email: gandhim@nic.in
All Right Reserved By

ସମ୍ପାଦକୀୟ |

ବିରୋଧୀଙ୍କ ପାଇଁ ମଉକା

ବିରୋଧୀଙ୍କ ପାଇଁ ମଉକା

ଆକାର ପଟେଲ

ଦ୍ୱିତୀୟ ବିଶ୍ୱଯୁଦ୍ଧ ପରଠାରୁ ଦ୍ୱିତୀୟ ଦୀର୍ଘତମ ଅବଧି ଲାଗି ଅର୍ଥନୈତିକ ଅଭିବୃଦ୍ଧି ଜାରି ରହିଥିବାରୁ ଆମେରିକାର ରାଷ୍ଟ୍ରପତି ଡୋନାଲ୍‌ଡ ଟ୍ରମ୍ପ କିଛି ଲୋକପ୍ରିୟତା ଅର୍ଜନ କରିଛନ୍ତି। ଗତ ତ୍ରିମାସୀରେ ଆମେରିକାର ଅର୍ଥନୀତି ୪ ପ୍ରତିଶତ ହାରରେ ଅଭିବୃଦ୍ଧି କରିଥିଲା। ତେବେ ଆମେ ଭାରତୀୟମାନେ ଏଥିରେ ପ୍ରଭାବିତ ନ ହୋଇପାରୁ। କିନ୍ତୁ ସତକଥା ହେଲା, ଆମେରିକା ଅର୍ଥନୀତିର ଆକାର ହେଉଛି ଭାରତର ୧୦ ଗୁଣ, ଯଦିଚ ଏହାର ଲୋକସଂଖ୍ୟା ଭାରତର ୪ ଭାଗରୁ ଭାଗେ। ଏହାର ଅର୍ଥ ଜଣେ ହାରାହାରି ଆମେରିକୀୟ ଜଣେ ହାରାହା...

ଶୀତଳ ସମ୍ପ୍ରଦାୟ

ଶୀତଳ ସମ୍ପ୍ରଦାୟ

ଚିତ୍ରଚରିତ୍ର/ ନିରଞ୍ଜନ ପାଢ଼ୀ

ଯେଉଁ ସମ୍ପ୍ରଦାୟ ସମ୍ପର୍କରେ କଥାଟି କୁହାଯାଉଛି, ସେମାନଙ୍କ ପାଇଁ ‘ଶୀତଳ’ ଶବ୍ଦଟି ବୋଧହୁଏ ସବୁଠାରୁ ସଂଭ୍ରାନ୍ତ ଓ ମାର୍ଜିତ ବିଶେଷଣ। ଏମାନଙ୍କୁ ଶୀତଳ କୁହାଗଲେ ବି ଏମାନେ ଯେ କେବେ ଉଷ୍ମ ହୁଅନ୍ତି ନାହିଁ, ତାହା ନୁହେଁ। ଏମାନେ ଉଷ୍ମ ହୁଅନ୍ତି, ନିଜ ଭିତରେ ଜଳନ୍ତି ଓ ଅନ୍ୟମାନଙ୍କୁ ଜଳାଇବାର ବି ସାମର୍ଥ୍ୟ ରଖନ୍ତି। ୟେ ଉଷ୍ମତା କେବଳ ସୁରକ୍ଷିତ ଥାଏ ନିଜ ପାଇଁ ଓ ନିଜର ଯାବତୀୟ ସ୍ବାର୍ଥସାଧନ ଲାଗି। ମାତ୍ର ଆଖପାଖର ଦୁନିଆରେ ଆତଯାତ ହେଉଥିବା ଅନ୍ୟମାନଙ୍କ ପାଇଁ ଯେତେବେଳେ ଲୋଡ଼ାପଡ଼େ ତାତିଲାପଣ, ସେତେବେଳେ ଏମାନଙ୍କ ଉଷ୍ମ ପୌରୁଷ ଅଚାନକ ଛୁଟିରେ ଚାଲିଯାଏ ଓ ବଦଳରେ ପ୍ରତିଭାତ ହୁଏ ଏକ ହିମ ଶୀତଳ ନିର୍ଜୀବ ବ୍ୟକ୍ତିସତ୍ତା। ମନେହୁଏ, ସତେ ଯେମିତି ମଣିଷଟିଏ ନୁହେଁ ନିଥର କାଠ ଗଣ୍ଡିଟାଏ!...

‘ମିଲ୍‌କମ୍ୟାନ୍‌’ର ରୂପକାର

‘ମିଲ୍‌କମ୍ୟାନ୍‌’ର ରୂପକାର

ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱ/ଜିତେନ୍ଦ୍ର

ମୋ ଚରିତ୍ରଗୁଡ଼ିକ ମୋ ପାଖକୁ ଆସି ଗପ ଲେଖିବାକୁ ମୋତେ କହନ୍ତି। ଯେତେବେଳ ଯାଏ ସେମାନେ ଆସି ନ ଥାନ୍ତି ସେତେବେଳ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ମୁଁ କିଛି ଲେଖିପାରେ ନାହିଁ। ’ ୨୦୧୮ ‘ମ୍ୟାନ୍‌ ବୁକର’ ପାଇବା ଲାଗି ଉତ୍ତର ଆୟର୍ଲାଣ୍ଡ ଲେଖିକା ଆନ୍ନା ବନର୍‌ସଙ୍କ ନାମ ଘୋଷଣା ହେବା ପରେ ସାମ୍ବାଦିକଙ୍କୁ ସେ ନିଜ ପ୍ରତିକ୍ରିୟାରେ ଉପରିଲିଖିତ ଉକ୍ତି ବାଢ଼ିଥିଲେ। ମ୍ୟାନ୍‌ ବୁକର ପାଇବାରେ ଆନ୍ନା ହେଉଛନ୍ତି ଉତ୍ତର ଆୟାର୍ଲାଣ୍ଡର ପ୍ରଥମ ଲେଖିକ। ଉପନ୍ୟାସ ‘ମିଲ୍‌କମ୍ୟାନ୍‌’ ପାଇଁ ସେ ଏହି ସମ୍ମାନ ପାଇବାକୁ ଯାଉଥିବାରୁ ତାଙ୍କୁ ବିଶ୍ୱବ୍ୟାପୀ ...

ଏଇ ଭାରତରେ

ଏଇ ଭାରତରେ

ଦୃଢ଼ ଇଚ୍ଛାଶକ୍ତି ବଳରେ ଅସାଧ୍ୟ ସାଧନ କରିହୁଏ। ପିଲାଦିନରୁ କୌଣସି କାର୍ଯ୍ୟରେ ରୁଚି ଓ ଅଭ୍ୟାସ ରଖିଥିଲେ ଭବିଷ୍ୟତରେ ଏଥିରେ ସଫଳତା ଲାଭ କରିହୁଏ। ପ୍ରଶଂସା ଓ ପୁରସ୍କାର ବି ମିଳେ। ସେହିପରି ଉଲ୍ଲେଖନୀୟ କୃତିତ୍ୱ ହାସଲ କରିଥିବା ୧୦ବର୍ଷର ବାଳକ ...

ମାଛଦ୍ୱାରା ପାଦ ଚିକିତ୍ସା

ମାଛଦ୍ୱାରା ପାଦ ଚିକିତ୍ସା

ପରିବେଶ ପରିଚିନ୍ତା/ ମାନେକା ଗାନ୍ଧୀ

କିଛିମାସ ତଳେ ଜଣେ ଯୁବତୀ ନ୍ୟୁୟର୍କରେ ତାଙ୍କ ଡାକ୍ତରଙ୍କ ପାଖକୁ ଯାଇଥିଲେ। ଛଅମାସ ହେଲା ତାଙ୍କ ପାଦ ନଖଗୁଡ଼ିକ କଳାପଡ଼ି ଝଡ଼ିଯାଉଥିଲା। ତାଙ୍କ ପରିବାରରେ ଏମିତି ସମସ୍ୟା ଆଉ କାହାର ନାହିଁ ଏବଂ ତାଙ୍କର ମଧ୍ୟ ଅନ୍ୟ କୌଣସି ରୋଗ ନାହିଁ ବା ଏପରି ଭାବେ ନଖ ପଚିବାର ପାରିବାରିକ ଇତିହାସ ନାହିଁ। ପରୀକ୍ଷାରୁ ଜଣାପଡ଼ିଲା ଯେ, ଛଅମାସ ତଳେ ସେ ମାଛ ଦ୍ୱାରା ପାଦ ଚିକିତ୍ସା (ଫିଶ୍‌ ପେଡିକିଓର) କରାଇଥିଲେ। ମାଛ ହିଁ ତାଙ୍କ ନଖର ମଞ୍ଜଭାଗରେ (ଯେଉଁଠୁ ନଖ କଅଁଳେ) କ୍ଷତ ସୃଷ୍ଟି କରିଛି। ଫଳରେ ଓନିକୋମାଡେସିସ୍‌ (ନଖପଚା ରୋଗ) ସୃଷ୍ଟି ହୋଇଛି ଓ ନଖ କଳାପଡ଼ି ଝଡ଼ିଯାଉଛି। ଆଗକୁ ପରିସ୍ଥିତି ଆହୁରି ଖରାପ ହୋଇପାରେ। ପଚାନଖ ତଳେ ...

ରାଜନେତା ଓ ନାଗରିକ ସମାଜ

ରାଜନେତା ଓ ନାଗରିକ ସମାଜ

ଡ. ସୁବାସ ଚନ୍ଦ୍ର ପାତ୍ର

ଓଡ଼ିଶାର ରାଜନେତାମାନେ ଏକ ସୁସ୍ଥ, ସୁନ୍ଦର ନାଗରିକ ସମାଜ ଗଠନ ସେମାନଙ୍କର ଦାୟିତ୍ୱ ବୋଲି କେବେ ଭାବନ୍ତି ନାହିଁ। କରତାଳି, ପତାକା ଧାରଣ, ମାଗଣା ଇନ୍ଧନରେ ମୋଟର ସାଇକେଲ ଚାଳନା ପାଇଁ ଯୁବଗୋଷ୍ଠୀ ସଂଗ୍ରହ ଏବଂ ଏ ସବୁ ମାଧ୍ୟମରେ ଭୋଟ ସଂଗ୍ରହ ଓ କ୍ଷମତା ଦଖଲ ସେମାନଙ୍କ ମୁଖ୍ୟ କାମ ବୋଲି ସେମାନେ ବିଚାର କରନ୍ତି। ସଂହତିପୂର୍ଣ୍ଣ, ଆଦର୍ଶଭରା ଏକ ତ୍ୟାଗପୂତ ସମାଜ ନିର୍ମାଣ ମଧ୍ୟ ଏକ ରାଜନୈତିକ କର୍ତ୍ତବ୍ୟ ବୋଲି ସେମାନେ ଚିନ୍ତା କରନ୍ତି ନାହିଁ। ତା’ର ପ୍ରମୁଖ କାରଣ କ୍ଷମତାମନସ୍କତା, ସମାଜମନସ୍କତା ବା ରାଷ୍ଟ୍ରମନସ୍କତା ନୁହେଁ।...

ଚନ୍ଦ୍ରରେ ଚିତ୍ରକର

ଚନ୍ଦ୍ରରେ ଚିତ୍ରକର

ଡ. ତୁଷାରକାନ୍ତି ଦାସ

ଦୁଇ ହାତ ପାପୁଲିରେ ଆଞ୍ଜୁଳାଏ ପାଣିରେ ଜହ୍ନକୁ ସେ ଧରିଛି। ସତେ ବା ସେ ଆଞ୍ଜୁଳାଏ ପାଣିରେ ଜହ୍ନଟା ଚିକ୍‌ମିକ୍‌ କରୁଛି- ଚିତ୍ରକରଟିଏ ଆଞ୍ଜୁଳାଏ ପାଣିରେ ଜହ୍ନର ପ୍ରତିବିମ୍ବକୁ କାନ୍‌ଭାସରେ ଉତାରୁଥିବାବେଳେ କେବେ ବି କ’ଣ ଭାବିଥିବ ଜହ୍ନକୁ ଯାଇ ସେଠାରେ ଜହ୍ନର ଛବି ଆଙ୍କିବ ବୋଲି? ହଁ ଆଜ୍ଞା, ଚିତ୍ରକରର ଏ ଭାବନା ସତ୍ୟ ହେବାକୁ ଯାଉଛି। ଆଉ ଆପଣ କହିପାରିବେନି ‘କବି କଳପନା ସରଗ ସିନା ଲୋ ମନ ଭୁଲାଇବା ପାଇଁ’। କାରଣ ଏ କଳ୍ପନା ବାସ୍ତବରେ ପରିଣତ ହେବାକୁ ଯାଉଛି। ଜାପାନୀ କୋଟିପତି ବ୍ୟବସାୟୀ ୟୁସାକୁ ମେଜାଓ୍ବା ୬ ...

ଏଇ ଭାରତରେ

ଏଇ ଭାରତରେ

ଧର୍ମନିରପେକ୍ଷ ଗଣତନ୍ତ୍ର ଦେଶ ଭାରତ । ଏହାର ପ୍ରତିଟି ପର୍ବପର୍ବାଣିରେ ଦେଖିବାକୁ ମିଳେ ସାମ୍ପ୍ରଦାୟିକ ସଦ୍‌ଭାବନାର ନିଆରା ନମୁନା। ବର୍ତ୍ତମାନ ଦେଶର କୋଣ ଅନୁକୋଣରେ ଦଶହରା ଯାକଜମକରେ ପାଳନ କରାଯାଉଛି। ଏଭଳି ସମୟରେ ସର୍ବଧର୍ମ ସମନ୍ବୟର ବାର୍ତ୍ତାବାହକ ସାଜିଛନ୍ତି ପୂର୍ବୋତ୍ତର ରାଜ୍ୟ ଆସାମରେ ହାସିମ୍‌ ଅଲି। ଡାରାଙ୍ଗ୍‌ ଜିଲାର ଡାଲଗାଓଁ ଅଞ୍ଚଳର ହାସିମ୍‌ ଇସଲାମ ଧର୍ମାବଲମ୍ବୀ...

ସମ୍ପାଦକୀୟ/ଚନ୍ଦକା ବଞ୍ଚାଅ

ସମ୍ପାଦକୀୟ/ଚନ୍ଦକା ବଞ୍ଚାଅ

କଟକ ମୁଣ୍ଡଳୀ ନିକଟ ମହାନଦୀରେ ୫ଟି ହାତୀ ଭାସି ଯାଉଥିବା ଖବର ଅକ୍ଟୋବର ୧୫ ସକାଳୁ ବ୍ୟାପିଯିବା ପରେ ଏହି ଦୃଶ୍ୟ ଦେଖିବାକୁ ସ୍ଥାନୀୟ ଅଞ୍ଚଳର ଲୋକଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ଭିଡ଼ ହୋଇଥିଲା। ଏ ବିଷୟରେ ସୂଚନା ପାଇବାରୁ ଆଠଗଡ଼ ଓ ଚନ୍ଦକା ବନଖଣ୍ଡ କର୍ମଚାରୀମାନେ ଘଟଣାସ୍ଥଳରେ ପହଞ୍ଚତ୍ଥିଲେ। ସଙ୍ଗେ ସଙ୍ଗେ ମୁଣ୍ଡଳୀ ବ୍ୟାରେଜ୍‌ର ୪ଟି ଗେଟ୍‌ ବନ୍ଦ କରିଦିଆଯିବାରୁ ଜଳସ୍ରୋତ ହ୍ରାସ ପାଇଥିଲା ଓ ପାଣିରେ ଭାସୁଥିବା ହାତୀ ଉପରକୁ ଉଠି ଆସିଥିଲେ। ...

ପଶୁବଳି : ଏକ ଅମାନବୀୟ ପରମ୍ପରା

ପଶୁବଳି : ଏକ ଅମାନବୀୟ ପରମ୍ପରା

ଡ. ପ୍ରଫୁଲ୍ଲ କୁମାର ସାହୁ

ଆମ ରାଜ୍ୟରେ ପ୍ରମୁଖ ଦେବୀମନ୍ଦିରଗୁଡ଼ିକରେ ଶାରଦୀୟ ପୂଜାର ଏକ ବିଶେଷ ଅଙ୍ଗ ଥିଲା ପଶୁବଳିପ୍ରଥା। ପ୍ରତିବର୍ଷ ଦଶହରା ବେଳେ ଏସବୁ ଶକ୍ତିପୀଠରେ ଲକ୍ଷ ଲକ୍ଷ ପଶୁପକ୍ଷୀଙ୍କୁ ହତ୍ୟା କରାଯାଉଥିଲା ଅତି ବୀଭତ୍ସ ଭାବରେ। ଏଭଳି ଏକ ଅମାନବୀୟ ପରମ୍ପରା ଉପରେ ନ୍ୟାୟାଳୟର ପ୍ରତିବନ୍ଧକ ଲାଗିବା ପରେ ଅଧିକାଂଶ ଦେବୀ ପୀଠରେ ଏବେ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ବନ୍ଦ ହୋଇଯାଇଛି ପଶୁବଳି। ଅନ୍ୟ କେତେକ ସ୍ଥାନରେ ଏହା ଲୁଚାଛପାରେ ଚାଲିଛି ପରମ୍ପରା ଦାୟରେ। କାରଣ ସଭ୍ୟତା ଯେତେ ଆଗକୁ ଗଲେ ବି ଅନ୍ଧବିଶ୍ୱାସର ଅନ୍ଧଗଳିରୁ ମୁକୁଳିପାରୁନି ...

ଆସ ମା’ ଦୁର୍ଗେ

ଆସ ମା’ ଦୁର୍ଗେ

ଡ. ଭାଗ୍ୟଲିପି ମଲ୍ଲ

କାଶତଣ୍ଡୀର ଶୁଭ୍ର ମେଳଣରେ ଏବେ ସୃଜନର ମୂର୍ଚ୍ଛନା। ପତଳା କୁହୁଡ଼ିଆ ଆକାଶରେ ଜହ୍ନ ପିନ୍ଧିଛି ଧଳାବଉଦର ମାଳ। ଅଧା ଛାଇ ଅଧା ଆଲୁଅର ଖେଳରେ ଆସକ୍ତ ଧରିତ୍ରୀର ଛାତି। ଆକାଶ ଦେଖୁଛି ମୁହଁ ମାଟିଦର୍ପଣରେ। ଠିକ୍‌ ଏଇ ସମୟରେ ଧରାବତରଣ କରୁଛନ୍ତି ମା’ ଦୁର୍ଗା, ଦୁର୍ଗତିନାଶିନୀ। ତାଙ୍କ ଆଗମନର ଆବାହନୀରେ ଭୂମିରୁ ଆକାଶ, ସବୁଠି ଶୁଭ୍ରତାର ସମାରୋହ। ସକଳ ସୃଷ୍ଟିରେ ଶରତର ମଧୁର ଆଶ୍ଳେଷ। ସେହି ଆଶ୍ଳେଷରେ ସମାହିତ ଶକ୍ତି ଏକ ଦିବ୍ୟ ଅନୁଭବ। ସେ ଶକ୍ତି ଜନ୍ମ ଓ ମୃତ୍ୟୁ, ଯନ୍ତ୍ରଣା ଓ ଆନନ୍ଦର କାରଣ। ତା’ ବିନା କିଛି ସମ୍ଭବ ନୁହେଁ। ତେଣୁ କୁହାଯାଏ ସେ ଜନ୍ମ ଓ ମୃତ୍ୟୁର ଊର୍ଦ୍ଧ୍ୱସ୍ଥ ଏକ ଦିବ୍ୟ ସତ୍ତା। ସକଳ ଚେତନାର ଉତ୍ସ। ଆମେ ଆଜି ସେଇ ଉତ୍ସକୁ ଆହ୍ବାନ କରୁଛୁ। ...

ଏଇ ଭାରତରେ

ଏଇ ଭାରତରେ

ଅନ୍ନଚିନ୍ତା ଚମତ୍କାରା। କ୍ଷୁଧା ଓ ଦାରିଦ୍ର୍ୟରେ ପେଷି ହେଉଥିବା ବ୍ୟକ୍ତି ହିତାହିତ ଜ୍ଞାନ ହରାଇବସେ। କ୍ଷୁଧା ପ୍ରପୀଡ଼ିତ ମା’ ପାଖରେ ସ୍ନେହମମତାର ମୂଲ୍ୟ କିଛି ନାହିଁ। ପିଲାଙ୍କ ଭୋକିଲା ପେଟକୁ ଆହାର ଯୋଗାଇପାରୁ ନ ଥିବା ମା’ ସେମାନଙ୍କ ଦୁଃଖକଷ୍ଟ ସହ୍ୟ କରି ନ ପାରି ବିନାଶ କରିଦେବାକୁ ବି ଇଚ୍ଛାକରେ। ଏପରି ଏକ ଦୁଃଖଦ ଘଟଣା ଗୁଜରାଟର ଅହମଦାବାଦଠାରେ ଘଟିଛି। ଗୁଜରାଟର ଭାବନଗର...