ସମ୍ପାଦକୀୟ |

ଦଳରେ ବ୍ୟକ୍ତି ବିବେକକୁ ବଳିଦିଏ

ଦଳରେ ବ୍ୟକ୍ତି ବିବେକକୁ ବଳିଦିଏ

ସହଦେବ ସାହୁ
ପ୍ରତ୍ୟକ୍ଷ ଗଣତନ୍ତ୍ରରେ ଲୋକେ ହିଁ ନିଷ୍ପତ୍ତି ନିଅନ୍ତି, ସରକାର କ’ଣ କରିବ ଲୋକେ ପ୍ରସ୍ତାବ ଦିଅନ୍ତି। ସ୍ବଳ୍ପ ଜନସଂଖ୍ୟାର ସହରରେ ବା ଗ୍ରାମରେ ସମସ୍ତେ ଏକାଠି ହୋଇ ମତ ଦେବା ସମ୍ଭବ, ଖାଣ୍ଟି ଗଣତନ୍ତ୍ର ସମ୍ଭବ। ଜନସଂଖ୍ୟା ଦିଗରୁ ଆମ ରାଜ୍ୟର ବଡ଼ ଗ୍ରାମ ଢେଙ୍କାନାଳର ଭୁବନଠାରୁ ପ୍ରାଚୀନ ଗ୍ରୀସ୍‌ର ଏଥେନ୍ସ ସହର ବି ଛୋଟ ଥିଲା, ସେଠାରେ ପ୍ରତ୍ୟକ୍ଷ ଗଣତନ୍ତ୍ର ଚାଲିଥିଲା। କୋଟି କୋଟି କଥା ଛାଡ, ଲକ୍ଷ ଲକ୍ଷ ଲୋକଙ୍କୁ ଘେନି ପ୍ରତ୍ୟକ୍ଷ ଗଣତନ୍ତ୍ର ଅସମ୍ଭବ; ତେଣୁ ପ୍ରତିନିଧିମୂଳକ ପରୋକ୍ଷ ଗଣତନ୍ତ୍ର ଆମେ ବାଛି ନେଇଛୁ। ଏହାର ଅନ୍ୟ ନାମ ସଂସଦୀୟ ଗଣତନ୍ତ୍ର- ଯେଉଁ ଦଳ ସପକ୍ଷରେ ଅର୍ଦ୍ଧାଧିକ ପ୍ରତିନିଧି ଥାଆନ୍ତି ସେହି ଦଳ ହିଁ ସରକାର ଚଳାଏ। ଏହା ଏକ ଦେଣନେଣ କାରବାରରେ ପରିଣତ ହୋଇପଡ଼େ। ଦଳ ପ୍ରାର୍ଥୀଠାରୁ ନିଃସର୍ତ୍ତ ଆନୁଗତ୍ୟ ଚାହେଁ। ପ୍ରାର୍ଥୀ ସ୍ବାଧୀନତା ହରାଏ ମତପ୍ରକାଶର, ସ୍ବଚ୍ଛତା ଓ ସାଧୁତା ଦେଖାଇବାର। ଦଳ ବି ଜିତିଥିବା ପ୍ରାର୍ଥୀକୁ ଅଶାଳୀନ ଓ ଅନୈତିକ କାରବାର କରିବାରେ, ଡରାଇ ମରାଇ ଭୋଟ୍‌ ପାଇବାରେ ଅର୍ଥାତ୍‌ ଆଇନରୁ ଊର୍ଦ୍ଧ୍ୱରେ ରହିବାରେ ସାହାଯ୍ୟ କରେ। ଦଳର ସଭ୍ୟ ହିସାବରେ ପ୍ରତିନିଧିଟି ଦଳର ନେତାଙ୍କ ଯାବତୀୟ କାରବାରକୁ ଯଥାର୍ଥ ବୋଲି ପ୍ରବଚନ ଦେଇଥାଏ। ଲୋକଙ୍କର ଆଶା ଆକାଙ୍‌କ୍ଷାକୁ ଉପେକ୍ଷା କରି ଏହି ପ୍ରତିନିଧିମାନେ ପ୍ରତିନିଧିତ୍ୱକୁ ରୋଜଗାରର ଏକ ଅଧିକାର (ପ୍ରିଭିଲେଜ୍‌) ତଥା ଆୟୁଧ ଭଳି ବ୍ୟବହାର କରିବାର ବ୍ୟବସ୍ଥା କରିନିଅନ୍ତି। ଲୋକଙ୍କର ଆଶା ଆକାଙ୍‌କ୍ଷା ପୂରଣ ବା ଦୁଃଖକଷ୍ଟ ଲାଘବ ପାଇଁ ଆଇନ କରିବା ଓ ସରକାର ସେହି ଆଇନ ଅନୁଯାୟୀ ଯେପରି ଚାଲେ ତାହା ଦେଖିବା ଆଳରେ ନିଜର ଓ ନିଜ ପରିବାରର ସମ୍ପତ୍ତି ବୃଦ୍ଧିରେ ଲାଗିପଡ଼ନ୍ତି। ସରକାର ବା ପ୍ରଶାସନ ନେତାମାନଙ୍କ ପାରିବାରିକ କମ୍ପାନୀ ଭଳି କାମ କରେ। ଦଳର ସୁପ୍ରିମୋ ବା ହାଇକମାଣ୍ଡଙ୍କ ଆଚରଣରୁ ଜଣାଯାଏ ଯେ ସେ ନିଜକୁ ଏକ ବହୁ-ପାରିବାରିକ (ମଲ୍ଟି ଫାମିଲି) କମ୍ପାନୀ ଭଳି ମନେକରନ୍ତି; ନିଜକୁ ବା ନିଜର ପିଲାକୁ ରାଜ୍ୟ ବା ଦେଶସ୍ତରୀୟ ଦଳର ପରିଚାଳନା ନିର୍ଦ୍ଦେଶକ (ମ୍ୟାନେଜିଂ ଡାଇରେକ୍ଟର) କରିଦିଅନ୍ତି। ଲୋକପ୍ରତିନିଧି ହେବାକୁ ଚାହୁଁଥିବା ଲୋକେ ଏଭଳି ବ୍ୟବସ୍ଥାକୁ ନ୍ୟାୟସଂଗତ କହିବାକୁ ବାଧ୍ୟ, ନ ହେଲେ ଟିକଟ ମିଳିବ ନାହିଁ। ଦେଶର ସମ୍ପଦ (ରିସୋର୍ସ)ର କେତେ ବେଶି ଅଂଶ ମାରିହେବ ତାହା ନିର୍ଭର କରୁଛି ପ୍ରାର୍ଥୀଟି କେତେ ପରିମାଣରେ ଦଳ ନିକଟରେ ଆତ୍ମସମର୍ପଣ କରୁଛି; ନିଜର ବିବେକ, ସାଧୁତା ଓ ସ୍ବଚ୍ଛତାକୁ ଦଳ ମୁଖ୍ୟଙ୍କ ପରିଚାଳନା ସମର୍ଥନରେ ବଳି ଦେଉଛି। ବ୍ୟକ୍ତି ହିସାବରେ ସ୍ବଚ୍ଛ, ସାଧୁ ଓ ନୀତିବାନ୍‌ ଭାବେ ଜଣାଶୁଣା ଲୋକ ବି ଦଳରେ ମିଶିଲେ ଦଳର ଆଦର୍ଶ ବା ମୁଖ୍ୟଙ୍କ ମତ ବିରୋଧରେ ଆଚରଣ ଓ ଉଚ୍ଚାରଣରେ ଉଁ ଚୁଁ ହେବେ ନାହିଁ। ବ୍ୟକ୍ତି ହିସାବରେ ଯିଏ ଚାହେଁ ଜେଲ ଦଣ୍ଡ ଭୋଗୁଥିବା ଲୋକ ଭୋଟ୍‌ ଦେବାରୁ ବଞ୍ଚିତ ହେଉ, ସିଏ ପ୍ରତିନିଧି ହୋଇଥିଲେ ଜେଲରେ ଥିଲେ ବି ଭୋଟ୍‌ ଦେଇପାରିବ, ପୁଣି ତା’ ନାଁ ଗୋଟିଏ ମଣ୍ଡଳୀରେ ଥିଲେ ବି ଦୁଇଟା ନିର୍ବାଚନ ମଣ୍ଡଳୀରେ ପ୍ରାର୍ଥୀ ହୋଇପାରିବ। ବ୍ୟକ୍ତି ହିସାବରେ ସିଏ ଏ କଥା ଅନୈତିକ ବୋଲି କହିବ, ଦଳ ସଂସଦରେ ଏପରି ଆଇନ କରାଇନେଇଥିବାରୁ ତାକୁ ସିଏ ଯୁକ୍ତିଯୁକ୍ତ ବୋଲି କହିବ। ସାଧାରଣ ନାଗରିକ ହିସାବରେ କେହି ଚାହେଁ ନାହିଁ ଯେ ପ୍ରତିନିଧିମାନେ ମନଇଚ୍ଛା ଦରମା ବଢାଇନିଅନ୍ତୁ। ନିଯୁକ୍ତିଦାତାର ବିନା ସମ୍ମତିରେ ଦରମା ବଢି ପାରିବ ନାହିଁ ବୋଲି ସେ ଜାଣେ। ପ୍ରତିନିଧିମାନଙ୍କ ନିଯୁକ୍ତିଦାତା ତ ଭୋଟର୍‌, ତେଣୁ ନିର୍ବାଚନ ଇସ୍ତାହାରରେ ଦରମା ବୃଦ୍ଧି ପ୍ରସ୍ତାବ ରଖି ଜନାଦେଶ ପାଇଲେ ହିଁ ଦରମା ବଢୁ ବୋଲି ନାଗରିକଟିଏ କହିବ, ଅଥଚ ଲୋକପ୍ରତିନିଧି ହୋଇଗଲେ ଚୁପ୍‌ଚାପ୍‌ ସଂସଦ ବା ବିଧାନସଭାରେ ଦରମା ବଢାଇନେବ। ଦରମା ପାଉଥିବା ଲୋକ କାର୍ଯ୍ୟାଳୟକୁ ଯିବା ବା ସେଠି କାମ କରିବା ଲାଗି ଭତ୍ତା ନେବା ଉଚିତ ନୁହେଁ ବୋଲି କହୁଥିବା ନାଗରିକଟିଏ ପ୍ରତିନିଧି ହୋଇଗଲେ କାର୍ଯ୍ୟାଳୟ (ସଂସଦ ବା ବିଧାନସଭା)କୁ ଯିବା ଲାଗି ଦରମା ଛଡ଼ା ଅତିରିକ୍ତ ଭତ୍ତା ପାଇବାକୁ ଆଇନ କରିନିଏ। ସ୍ବାର୍ଥଦ୍ୱନ୍ଦ୍ୱ ଆସିବ ବୋଲି ଚାକିରିରେ ଥିବା ଲୋକ ଅନ୍ୟ କୌଣସି କାମ କରିପାରିବ ନାହିଁ, ଅନ୍ୟଠାରୁ ଦରମା ନେଲେ ତାହା ପ୍ରତି ଅନୁକମ୍ପା ଦେଖାଇପାରେ ବୋଲି ସରକାରୀ କର୍ମଚାରୀଟିଏ ୨୪ ଘଣ୍ଟିଆ କର୍ମଚାରୀ। ସେହି ନ୍ୟାୟରେ ଦରମାନିଆ (ଅଫିସ୍‌ ଅଫ୍‌ ପ୍ରଫିଟ୍‌) ପଦରେ ଥିବା ଲୋକଟିଏ ଲୋକ-ପ୍ରତିନିଧି ପ୍ରାର୍ଥୀ ହୋଇପାରିବ ନାହିଁ। କିନ୍ତୁ ସାଂସଦମାନେ ଆଇନ ପାସ୍‌ କରାଇ ନେବେ ଯେ ଅମୁକ ପଦବୀଟି ଦରମାନିଆ ପଦବୀ ବୋଲି ଧରାଯିବ ନାହିଁ। ଏମିତି ଆଇନ କରାଇନେବା ଅନୁଚିତ ବୋଲି ନାଗରିକଟିଏ କହିବ, କିନ୍ତୁ ଦଳର ଲୋକ ହୋଇଗଲେ ଉଚିତ ବୋଲି ଯୁକ୍ତି କରିବ। ପେନ୍‌୍‌ସନ୍‌ ପାଇବା ଲାଗି ଏକ ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ କାଳ ଚାକିରି କରିଥିବା ଦରକାର, କିନ୍ତୁ ଦିନେ ମାତ୍ର ସଂସଦ ବା ବିଧାନସଭା କାମ କରିଥିଲେ ଅର୍ଥାତ୍‌ ଦିନକ ପରେ ଆସେମ୍ବ୍ଲି ବା ଲୋକସଭା ଭାଙ୍ଗିଦିଆଗଲେ ବି ପ୍ରତିନିଧିଟି ପେନ୍‌ସନ୍‌ ପାଇବ, ପୁଣି ତା’ର ଅବସର ସୀମା ନାହିଁ। ଏ ସବୁ ଅନୈତିକ ନୁହେଁ କି? କିନ୍ତୁ ଲୋକପ୍ରତିନିଧି ଏ ପ୍ରକାରର ଅନୈତିକ କାମକୁ ବୈଧ କରିନେଇଛନ୍ତି। ନ୍ୟାୟାଳୟମାନେ ଏହାକୁ ରଦ୍ଦ କରୁନାହାନ୍ତି। ଦଳର ଲୋକ ହେଲେ ବ୍ୟକ୍ତି ତାହାର ନୈତିକତା ହରାଏ କାହିଁକି? ଗଣତନ୍ତ୍ରର ଗଣ ଅର୍ଥାତ୍‌ ଭୋଟର୍‌ମାନେ ବି କେବେ ଭାବନ୍ତିି ନାହିଁ ଯେ ସେମାନେ ଯାହାକୁ ପ୍ରତିନିଧି ଭାବେ ବାଛୁଛନ୍ତି ସେ ତାଙ୍କ ଚରିତ୍ର ଓ ନୈତିକତାକୁ ଦଳ ପାଖରେ ଟେକିଦେବ, ସେମାନଙ୍କ କାର୍ଯ୍ୟକଳାପ ଆସ୍ତେ ଆସ୍ତେ ଗଣତନ୍ତ୍ରକୁ ଭସ୍ମ କରିଦେବ। ଦଳର ପ୍ରତିନିଧି ନ ହୋଇ ଅର୍ଥାତ୍‌ ସ୍ବାଧୀନ ପ୍ରାର୍ଥୀ ଭାବେ କେହି ଲୋକପ୍ରତିନିଧି ହୋଇଥିବା ଖୁବ୍‌ ବିରଳ। ତେଣୁ ସ୍ବାଧୀନମନା ଓ ଚରିତ୍ରବାନ୍‌ ଲୋକ ତାହାର ମନ ଓ ଚରିତ୍ରକୁ ଭୁଲିଯିବାକୁ ବାଧ୍ୟ ହୁଏ, ଦଳର ମତବାଦ (ଆଦର୍ଶ) ତଥା ମୁଖ୍ୟଙ୍କ କାର୍ଯ୍ୟକଳାପ କିପରି ସାଧାରଣ ଲୋକର ହିତରେ ତାହାର ପ୍ରବଚନ ଦିଏ। ଦଳ ଭିତରେ ଅର୍ଥଲାଭ ଆଶା ଥିଲେ ସାଧୁ ଭାବେ ଜଣାଥିବା ଲୋକେ ବି ଅସାଧୁ ବ୍ୟବହାର ଦେଖାନ୍ତି ଏବଂ ଅସାଧୁ ଉପାୟ ଅବଲମ୍ବନ କରିବାରେ ପରସ୍ପରକୁ ସହଯୋଗ କରିଥାନ୍ତି। କେହି କାହାକୁ ଧରାଇ ଦେବାର ନାହିଁ ବୋଲି ଏ ପ୍ରକାର ନୈତିକତା ଦଳ ବା ଗୋଠକୁ ଦୃଢ କରେ। ବ୍ୟକ୍ତିର ସାଧୁତା ଗୋଠର ସ୍ବାର୍ଥାଗ୍ନିରେ ବଳିପଡେ। ଯେତେବେଳେ ଅନୁଷ୍ଠାନଟିଏ ବହୁଳ ଭାବରେ ଭ୍ରଷ୍ଟାଚାର କରିବାରେ ଲାଗେ, ଉଚ୍ଚତର ସ୍ତରରେ ଥିବା ଲୋକେ ଏ କାମ ଆରମ୍ଭ କରନ୍ତି। ସେତେବେଳେ ଏ କାମ ଜଣେ ଅଧେ ଅଧିକାରୀ କରନ୍ତି ନାହିଁ, ଅନେକ ବ୍ୟକ୍ତି ଏ କାମରେ ସହଯୋଗ କରିଥାନ୍ତି। ତଳସ୍ତରର ଲୋକେ ଏହାର ଅନୁକରଣ କରନ୍ତି। ଏଭଳି ଏକ ସିଦ୍ଧାନ୍ତରେ ପହଞ୍ଚିଛନ୍ତି ଜର୍ମାନୀର ମ୍ୟୁନିକ୍‌ସ୍ଥିତ ଲୁଡ୍‌ୱିଙ୍ଗ ମାକ୍ସିମିଲିଆନ୍‌ ବିଶ୍ୱବିଦ୍ୟାଳୟର ଗବେଷକମାନେ। ରାଜନୈତିକ ଦଳର ଉଚ୍ଚ ନେତାମାନେ ଦଳର କାରବାରକୁ ଗୋଟିଏ ଘରୋଇ କମ୍ପାନୀର ପରିଚାଳନା ଭଳି ଦେଖନ୍ତି। ହିସାବ ଲୁଚାଇବା, ହିସାବ ହେରଫେର କରିବା- ଏଭଳି ଅସାଧୁ କାରବାରକୁ ନୈତିକ ରୂପ ଦିଏ। ଦଳରେ ଥିବା ଚାର୍ଟାର୍ଡ ଆକାଉଣ୍ଟାଣ୍ଟ ଲାଇସେନ୍ସ ପାଇଥିବା ଲୋକ ବି ଏହାର ଅଡିଟ୍‌ କରି ହିସାବର ଔଚିତ୍ୟ ପ୍ରମାଣ କରନ୍ତି। ଦଳର ନୀତି ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷର ନୈତିକତାଠାରୁ ଭିନ୍ନ ହୋଇଥିଲେ ବି ଦଳରେ ମିଶିଥିବା ବ୍ୟକ୍ତି ଗ୍ରହଣ କରିନିଏ ଏବଂ ଲୋକସମକ୍ଷରେ ତାହାର ଯଥାର୍ଥତା ପ୍ରତିପାଦନ କରିଥାଏ। କାଲି ଯାହା ଜାତୀୟ ରାଜପଥ ଥିଲା ବୋଲି ସୁପ୍ରିମ୍‌କୋର୍ଟଙ୍କ ରାୟ ଅନୁଯାୟୀ ମଦ ବିକ୍ରି ବନ୍ଦ ଥିଲା ଆଜିି ତାହାକୁ ମ୍ୟୁନିସିପାଲ୍‌ ରୋଡ୍‌ ବୋଲି ବିଜ୍ଞପ୍ତି କରାଇ ମଦ ଦୋକାନ ଖୋଲାଏ। କାଲିର ବେଆଇନ କାମକୁ ଆଜି ଆଇନ କରିଦେଲେ ବି ଦଳର ଲୋକେ ଆପତ୍ତି କରନ୍ତି ନାହିଁ, ବରଂ ତାହା କିପରି ଯଥାର୍ଥ ତାହା ସପକ୍ଷରେ ଯୁକ୍ତି ବାଢନ୍ତି। ଟେଲିଭିଜନ ଚାନେଲ୍‌ଗୁଡ଼ିକର ଲାଇଭ୍‌ ଶୋ’ରେ ଦଳର ମୁଖପାତ୍ରମାନେ କିପରି ଯୁକ୍ତି କରନ୍ତି ତାହା ଅନୁଶୀଳନ କରି ଦେଖନ୍ତୁ, କିପରି ଦଳର ଲୋକେ ବ୍ୟକ୍ତିଗତ ନୈତିକତାକୁ, ସାଧାରଣ ସାଧୁତାକୁ ଭୁଲିଯାଆନ୍ତିି।
ଇମେଲ୍‌: sahadevas@yahoo.com

All Right Reserved By

Model This Week

Model This Week

ସମ୍ପାଦକୀୟ |

 ସମ୍ପାଦକୀୟ/ବଂଶବାଦ ଏକ ମାଧ୍ୟମ

ସମ୍ପାଦକୀୟ/ବଂଶବାଦ ଏକ ମାଧ୍ୟମ

ଚଳିତବର୍ଷ ମେ ୧୨ରେ କର୍ନାଟକ ବିଧାନସଭା ନିର୍ବାଚନ। ଏହାକୁ ନେଇ ରାଜନୈତିକ ପରିସ୍ଥିତି ଉଷ୍ମ ଥିବାବେଳେ କର୍ନାଟକ ‘ପୁତ୍ର ଉଦୟ’ ବା ‘son rise’ ରାଜ୍ୟରେ ପରିଣତ ହୋଇଛି ବୋଲି ଆଲୋଚନା ଆରମ୍ଭ ହୋଇ ଗଲାଣି। ଏହି ରାଜ୍ୟରୁ ବିଭିନ୍ନ ସମୟରେ ମୁଖ୍ୟମନ୍ତ୍ରୀ ରହି ଆସିଥିବା ନେତାମାନଙ୍କର ପ୍ରାୟ ୮ଜଣ ପୁତ୍ର ଏଥର ନିର୍ବାଚନ ଲଢୁଛନ୍ତି। ପୂର୍ବତନ ମୁଖ୍ୟମନ୍ତ୍ରୀ ଏସ୍‌.ଆର୍‌. ବୋମାଇଙ୍କ ପୁତ୍ର ବାସବରାଜଙ୍କ ଠାରୁ ଆରମ୍ଭ କରି ଏସ୍‌. ବାଙ୍ଗରାପ୍ପାଙ୍କ ପୁତ୍ର ମହିମା, ଧରମ ସିଂଙ୍କ ପୁତ୍ର ଅଜୟ, ଏଚ୍‌ଡି ଦେବେଗୌଡାଙ୍କ ପୁତ୍ର କୁମାର ସ୍ବାମୀ ଓ ରେବାନ୍ନା ଏବଂ ବର୍ତ୍ତମାନର ମୁଖ୍ୟମନ୍ତ୍ରୀ ସିଦ୍ଧରାମାୟାଙ୍କ ପୁତ୍ର ଯତୀନ୍ଦ୍ର ନିର୍ବାଚନ ମଇଦାନରେ ଅବତୀର୍ଣ୍ଣ ହୋଇଛନ୍ତି। ଗୁରୁତ୍ୱପୂର୍ଣ୍ଣ କଥା ହେଉଛି ପୂର୍ବତନ ମୁଖ୍ୟମନ୍ତ୍ରୀ ତଥା ଏବେକାର ମୁଖ୍ୟ ଭାଜପା ନେତା ବି.ଏସ୍‌. ୟେଦୁରାପ୍ପା ତାଙ୍କର ପୁତ୍ର ବି. ଓ୍ବାଇ. ବିଜୟେନ୍ଦ୍ରଙ୍କୁ ପ୍ରାର୍ଥୀ କରିବାକୁ ନିଷ୍ପତ୍ତି ନେଇଥିଲେ ମଧ୍ୟ ଶେଷ ମୁହୂର୍ତ୍ତରେ ଏଥିରୁ ଓହରି ଯାଇଛନ୍ତି, ଯାହାକୁ ନେଇ ନାମାଙ୍କନପତ୍ର ଦାଖଲ...

ନଦୀର ସ୍ବାସ୍ଥ୍ୟ

ନଦୀର ସ୍ବାସ୍ଥ୍ୟ

ତତ୍ତ୍ୱ ଓ ତର୍କ/ ବିମଳ ପ୍ରସାଦ ପାଣ୍ଡିଆ ନିକଟ ଅତୀତରେ ହୋଇଥିବା ବିଭିନ୍ନ ଘୋଷଣାରୁ ଲାଗୁଛି ଯେ ନଦୀ ବଞ୍ଚାଇବା ପାଇଁ ସରକାରୀ ଅଭିଯାନ ଆରମ୍ଭ ହୋଇଯାଇଛି ବା ହେବାକୁ ଯାଉଛି ଓଡ଼ିଶାରେ। ରାଜ୍ୟ ସରକାର ‘ସବୁଜ ମହାନଦୀ ଅଭିଯାନ’ କଥା କହିଛନ୍ତି। ସିଆଡ଼େ ସମ୍ବଲପୁର ଜିଲା ପ୍ରଶାସନ ସବୁଜ, ସ୍ବଚ୍ଛ ଓ ସୁନ୍ଦର ମହାନଦୀର ଆହ୍ବାନ ଦେଇ ବିଭିନ୍ନ ଆୟୋଜନ ଆରମ୍ଭ କରିଦେଇଛନ୍ତି। ନଦୀଜଳର ଭାଗବଣ୍ଟାକୁ ନେଇ ଦୁଇ ରାଜ୍ୟ ମଧ୍ୟରେ ବିବାଦ ଖୁବ୍‌ ଜମିଥିବା ବେଳେ ନଦୀର ସ୍ବାସ୍ଥ୍ୟକୁ ନେଇ ଚିନ୍ତା ପ୍ରକାଶ ପାଇବା ଖୁସିର କଥା। ନଦୀ ହେଉଛି ସଭ୍ୟତାର ଆଧାର, ନଦୀ ଯୋଗୁ ସଭ୍ୟତାର ପ୍ରବାହ ହୋଇଥାଏ। ନଦୀର ସ୍ଥିତିରୁ ସଭ୍ୟତା କେତେ ସୁସ୍ଥ ଓ ସଭ୍ୟ ତାହା ଜଣାପଡ଼ିଥାଏ। ଶ୍ରୀମଦ୍‌ଭାଗବତର ଦ୍ୱିତୀୟ ସ୍କନ୍ଧ ପ୍ରଥମ ଅଧ୍ୟାୟର ୩୨-୩୩ ଶ୍ଳୋକରେ ଉଲ୍ଲେଖ ଅଛି: ବୃକ୍ଷରାଜି ହେଉଛି ପ୍ରଭୁଙ୍କ ଶରୀରର ଲୋମ, ବାୟୁ ହେଉଛି ପ୍ରଭୁଙ୍କର ...

ମ୍ୟାଲେରିଆ ନିରାକରଣ

ମ୍ୟାଲେରିଆ ନିରାକରଣ

ଡା. ରାମଚନ୍ଦ୍ର ରାଉତ ଏପ୍ରିଲ ୨୫କୁ ‘ବିଶ୍ୱ ମ୍ୟାଲେରିଆ’ ଦିବସ ରୂପେ ପାଳନ କରାଯାଏ। ମ୍ୟାଲେରିଆ ଏକ ପ୍ରମୁଖ ସଂକ୍ରାମକ ରୋଗ ରୂପେ ଆବହମାନ କାଳରୁ ରହି ଆସିଛି ଏବଂ ଏହା ବିଶ୍ୱର ଅଧିକାଂଶ ମୃତ୍ୟୁ ଓ ଦାରିଦ୍ର୍ୟର ଏକ ପ୍ରମୁଖ କାରଣ। ପ୍ରତି ୨ ମିନିଟ୍‌ରେ ଗୋଟିଏ ଶିଶୁ କେଉଁଠି ନା କେଉଁଠି ମ୍ୟାଲେରିଆ ସଂକ୍ରମଣ ଦ୍ୱାରା ମୃତ୍ୟୁମୁଖରେ ପଡିଥାଏ। ୨୦୧୫ରେ ସାରା ବିଶ୍ୱରେ ୨୧କୋଟି ୨୦ଲକ୍ଷ ଲୋକ ମ୍ୟାଲେରିଆରେ ପୀଡିତ ହୋଇଥିବା ବେଳେ ତହିଁରୁ ୪ ଲକ୍ଷ ୨୯ ହଜାର ମୃତ୍ୟୁମୁଖରେ ପଡିଥିଲେ। ମାତ୍ର ୨୦୧୬ରେ ଏହା କମିବା ପରିବର୍ତ୍ତେ ଆହୁରି ୫୦ ଲକ୍ଷ ଲୋକ ଏହାଦ୍ୱାରା ଆକ୍ରାନ୍ତ ହୋଇଥିଲେ।...

ଏଇ ଭାରତରେ

ଏଇ ଭାରତରେ

ଝିଅର ବିବାହ ବୟସ ହେଲେ ମାତାପିତାଙ୍କର ଚିନ୍ତା ବଢ଼େ। ସବୁଠୁ ଚିନ୍ତା ଅଧିକ ଘାରେ ଯୌତୁକକୁ ନେଇ। ମଧ୍ୟପ୍ରଦେଶର ଟିକମଗଡ ଜିଲା ପୃଥ୍ବୀପୁରରେ ଏମିତି ଏକ ବାହାଘର ହେଲା ଯାହା ସମସ୍ତଙ୍କ ଆଖି ଖୋଲିଦେଇଛି। ବିବାହରେ ପୁଅଘର ଲୋକେ ଯୌତୁକ ଭାବେ ଝିଅଘରୁ କେବଳ ଗୋଟିଏ ଗଛର ଚାରା ନେଇଛନ୍ତି। ଝିଅ ଘରକୁ ମଧ୍ୟ ବଦଳରେ ଏକ ଚାରା ଦେଇଛନ୍ତି। ବାହାଘରକୁ ଯେଉଁ ବରଯାତ୍ରୀ ଯିବେ ସମସ୍ତଙ୍କୁ ଗୋଟିଏ କରି ଚାରା ଉପହାର ଦେବାକୁ ବରଘର ଝିଅଘରକୁ ଅନୁରୋଧ କରିଥିଲେ। ତାହା ହିଁ ହୋଇଛି। ଉପହାର ଭାବେ ଦିଆଯାଉଥିବା ଚାରାଟିକୁ ସଯତ୍ନରେ ଲଗାଇ ବଢାଇବାକୁ ସମସ୍ତଙ୍କୁ ସଂକଳ୍ପ କରାଯାଇଥିଲା। ଏଭଳି ଅନନ୍ୟ ବିବାହ କରିଥିବା ଯୁବକ ଜଣକ ହେଉଛନ୍ତି ଅମିତ ଦୁବେ। ଉକ୍ତ ଅଞ୍ଚଳରେ ପ୍ରତିବର୍ଷ ...

ସମ୍ପାଦକୀୟ/ରକ୍ତ ଶୋଷଣ, ପରେ ଦାନ

ସମ୍ପାଦକୀୟ/ରକ୍ତ ଶୋଷଣ, ପରେ ଦାନ

ଦେଶର ପ୍ରଗତିରେ ପରିବହନ ବ୍ୟବସ୍ଥା ସୁଗମ ହେବା ନିତାନ୍ତ ଦରକାର। ଏଥିପାଇଁ ପ୍ରମୁଖ ଉପାଦାନ ହେଉଛି ଇନ୍ଧନ। ଆଜିର ସମୟରେ ପେଟ୍ରୋଲ ଓ ଡିଜେଲ ଦର ଅର୍ଥନୈତିକ ବ୍ୟବସ୍ଥାକୁ ଗତିଶୀଳ କରାଉଛି। ଲୋକମାନଙ୍କ ଯାତାୟାତଠାରୁ ଆରମ୍ଭ କରି ସାମଗ୍ରୀର ଦର ଉପରେ ତୈଳ ଦରର ସିଧାସଳଖ ପ୍ରଭାବ ରହିଛି। ତେଣୁ ପ୍ରତ୍ୟେକ ସରକାର ତେଲ ମୂଲ୍ୟକୁ ନିୟନ୍ତ୍ରଣରେ ରଖିବାକୁ ଚେଷ୍ଟା କରିଥାଆନ୍ତି। ହେଲେ ନରେନ୍ଦ୍ର ଦାମୋଦରଦାସ ମୋଦି ୨୦୧୪ରେ କ୍ଷମତାକୁ ଆସିବା ପରେ ତୈଳ ଦର ଉପରେ ଥିବା ନିୟନ୍ତ୍ରଣକୁ ହଟାଦେଲେ। ଏ ଦିଗରେ ଦିଆଯାଉଥିବା ରିହାତିକୁ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ଉଚ୍ଛେଦ କରିଦିଆଗଲା। ଫଳରେ ତେଲ ଦର ବଜାର ବ୍ୟବସ୍ଥା ଅନୁଯାୟୀ ସ୍ଥିରୀକୃତ ହେଉଥିବା କୁହାଯାଉଛି। ଭୁବନେଶ୍ୱରରେ ଏବେ ପେଟ୍ରୋଲ ୭୪ ଟଙ୍କା ନିକଟତର ହୋଇ ...

 ଚାଷୀ ମୃତ୍ୟୁ ଓ ଦଣ୍ଡମୁକ୍ତ କର୍ମଚାରୀ

ଚାଷୀ ମୃତ୍ୟୁ ଓ ଦଣ୍ଡମୁକ୍ତ କର୍ମଚାରୀ

ସହଦେବ ସାହୁ ଆମ ଦେଶର କ୍ରାଇମ୍‌ ରେକର୍ଡସ୍‌ ବ୍ୟୁରୋ ତା’ର ୨୦୧୬ର ଏଡିଏସ୍‌ଆଇ (ଆକ୍ସିଡେଣ୍ଟାଲ୍‌ ଡେଥ୍‌ ଆଣ୍ଡ୍‌ ସୁଇସାଇଡ୍ସ ଇନ୍‌ ଇଣ୍ଡିଆ)ର ଅଗ୍ରିମ (ପ୍ରୋଭିଜନାଲ୍‌) ରିପୋର୍ଟରେ ପ୍ରକାଶ କରିଛି ଯେ ସାରା ଦେଶରେ ୨୦୧୫ରେ ଚାଷୀ ଆତ୍ମହତ୍ୟା ୧୨,୬୦୨ ଥିବାବେଳେ ୨୦୧୬ରେ ୧୧,୩୭୦କୁ କମିଛି। ଓଡିଶାରେ ସେହି ଢାଞ୍ଚା। ୨୦୧୪ ରିପୋର୍ଟରେ ଚାଷୀ ଆତ୍ମହତ୍ୟା ସଂଖ୍ୟା ୫ ଥିଲା, ୨୦୧୫ ଓ ୧୬ରେ ସରକାରୀ ରିପୋର୍ଟରେ ଶୂନ ଥିବାବେଳେ ୨୦୧୭ରେ ୨୦୧୪ ସଂଖ୍ୟାର ଦୁଇଗୁଣ ବଢିଯାଇଛି। ...

ସ୍ତ୍ରୀର ଦରମା

ସ୍ତ୍ରୀର ଦରମା

ରୁଦ୍ର ପ୍ରସନ୍ନ ରଥ ବିଗତ କିଛି ବର୍ଷ ମଧ୍ୟରେ ଭାରତରେ ନାରୀ ଶିକ୍ଷାର ବ୍ୟାପକ ପ୍ରଚାର ଏବଂ ପ୍ରସାର ଘଟିବା ସହ ନିଯୁକ୍ତି କ୍ଷେତ୍ରରେ ଏମାନଙ୍କ ପାଇଁ ବିଶେଷ ସୁଯୋଗ ସୃଷ୍ଟି ହୋଇଛି। ତଥାପି ଦେଶର ପ୍ରଗତିକୁ ଏହା ନୂଆ ଦିଶା ଦେବାରେ ସକ୍ଷମ ନୁହେଁ। କାରଣ ସାମାଜିକ, ରାଜନୈତିକ ଏବଂ ଲିଙ୍ଗଗତ ଭେଦଭାବ ଯୋଗୁ ନାରୀଟିଏ ଅନେକ କ୍ଷେତ୍ରରେ ନିଜ ପାଇଁ ମନପସନ୍ଦର ଚାକିରି ଏବଂ ଦରମା ପାଇବାରେ ସକ୍ଷମ ହୋଇପାରୁ ନାହିଁ।

ଏଇ ଭାରତରେ

ଏଇ ଭାରତରେ

ଲୋକଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ବେଳେବେଳେ ଏଭଳି ମାନସିକତା ସୃଷ୍ଟି ହୁଏ, ଯାହାକି ସହଜରେ ବିଶ୍ୱାସ ହୁଏନାହିଁ। ମୋବାଇଲ ଓ ଇଣ୍ଟର୍‌ନେଟ ବ୍ୟବହାର ଯୁଗରେ ମଧ୍ୟ କେତେକଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ରକ୍ଷଣଶୀଳ ଚିନ୍ତାଧାରା ଦେଖାଯାଉଛି। ଏଭଳି ଏକ ଘଟଣା ଘଟିଛି ଉତ୍ତରପ୍ରଦେଶର ଲକ୍ଷ୍ନୌ ସହରରେ। ବାଙ୍ଗାଲୋରର ଜଣେ ଯୁବତୀଙ୍କ ଏକ ଫେସ୍‌ବୁକ୍‌ ପୋଷ୍ଟକୁ ବିରୋଧ କରି ଲକ୍ଷ୍ନୌର ଅଭିଷେକ ନାମକ ଜଣେ ଯୁବକ ମୁସଲମାନ ଡ୍ରାଇଭର ଚଳାଉଥିବା ଏକ ଘରୋଇ କାର୍‌ ପରିବହନ ସଂସ୍ଥାରେ ଯିବାକୁ ମନା କରିଦେଇଛନ୍ତି। ଏହାକୁ ଟୁଇଟ କରି ସେ କହିଛନ୍ତି ଯେ, ଯଦି ଜଣେ ଯୁବତୀ ରୁଦ୍ର ହନୁମାନ ପୋଷ୍ଟର ଲଗାଯାଇଥିବା କାର୍‌ରେ ...

ଶିଶୁ ବଳାତ୍କାର: ଦଣ୍ଡ କାହିଁ

ଶିଶୁ ବଳାତ୍କାର: ଦଣ୍ଡ କାହିଁ

୨୦୧୨ ନିର୍ଭୟା ଗଣବଳାତ୍କାର ଘଟଣା ପରେ ଭାରତରେ ମହିଳା ନିର୍ଯାତନା ନିରୋଧୀ ସ୍ବର ଯେଭଳି ସର୍ବୋଚ୍ଚରେ ପହଞ୍ଚତ୍ଥିଲା, ଏବେ ସେଭଳି ପରିସ୍ଥିତିର ପୁନରାବୃତ୍ତି ଘଟିଛି। ନିର୍ଭୟାଙ୍କ ବୟସ ୨୩ ହୋଇଥିବା ବେଳେ ଏବେ ଶିଶୁକନ୍ୟାଙ୍କ ଉପରେ ପାଶବିକ ଅତ୍ୟାଚାର ଯେପରି ଭାବେ ବଢ଼ିଚାଲିଛି ତାକୁ ଦେଖିଲେ ବ୍ୟସ୍ତ ଲାଗୁଛି। ଜମ୍ମୁ-କଶ୍ମୀର କଠୁଆର ୮ ବର୍ଷୀୟା କନ୍ୟା, ଗୁଜରାଟ ସୁରଟର ୧୧ ବର୍ଷୀୟା ଝିଅ, ଓଡ଼ିଶା ନୀଳଗିରିର ୪ ବର୍ଷୀୟା ଶିଶୁକନ୍ୟା, ନିଶ୍ଚିନ୍ତକୋଇଲିର ୬ ବର୍ଷୀୟା ଝିଅଠାରୁ ଆରମ୍ଭ କରି ମଧ୍ୟପ୍ରଦେଶ ଇନ୍ଦୋରର ୪ ମାସର ଶିଶୁକନ୍ୟାଙ୍କୁ ବଳାତ୍କାର ଓ ହତ୍ୟା ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ଅସଂଖ୍ୟ ଘଟଣା ଘଟିଗଲାଣି। ସବୁଠାରୁ ଅତ୍ୟନ୍ତ ସମ୍ବେଦନଶୀଳ ଇନ୍ଦୋର ଘଟଣାକୁ ଦେଖିଲେ ଯେ କେହି ବିବ୍ରତ ହେବା ସ୍ବାଭାବିକ। ଇନ୍ଦୋର ଶିଶୁକୁ ବଳାତ୍କାର କରିଥିବା ବ୍ୟକ୍ତି ହେଉଛନ୍ତି ସମ୍ପର୍କୀୟ ମାମୁ। ଦେଖିବାକୁ ଗଲେ ୪ ମାସ ଶିଶୁର ବେକ ଟାଣ ହୋଇ ନ ଥାଏ। ଯିଏ ତା’ ସହ ଏପରି ଜଘନ୍ୟ କାଣ୍ଡ ଘଟାଇଥାଆନ୍ତି ତାଙ୍କ ମାନସିକତା ବୁଝିବା ଅସମ୍ଭବ। ଏଠାରେ ସାମାଜିକ ବିଶ୍ଳେଷଣର ପ୍ରୟୋଜନ ଉଠିଲାଣି। ମନେହେଉଛି, ଯେପରି ଏହା କେବଳ ଘୋର ଯୌନ ଲାଳସାର ପରିଣତି ନୁହେଁ। ସହଜ ଭାଷାରେ କହିବାକୁ ଗଲେ ଏହା ଅତ୍ୟନ୍ତ ଜଘନ୍ୟ ଆପରାଧିକ ମାନସିକତାର ପ୍ରତିଫଳନ।

ରେଭେନ୍‌ସା ଯୁଗର ଅବସାନ

ରେଭେନ୍‌ସା ଯୁଗର ଅବସାନ

ଶରତ ଚନ୍ଦ୍ର ମିଶ୍ର/ରେଭେନ୍‌ସା କଲେଜ ଓଡ଼ିଶାର ସର୍ବପୁରାତନ ଉଚ୍ଚ ଶିକ୍ଷାନୁଷ୍ଠାନ। ଦେଢ଼ଶହ ବର୍ଷ (୧୮୬୮) ପୂର୍ବେ ନଅଙ୍କ ଦୁର୍ଭିକ୍ଷର ଦୁଇବର୍ଷ ପରେ ଏ କଲେଜ ସ୍ଥାପିତ ହୋଇଥିଲା। କଟକ କଲେକ୍ଟୋରେଟ୍‌ ପାଖରେ ଏହି ଅନୁଷ୍ଠାନଟି ପଚାଶ ବର୍ଷ ରହିବା ପରେ ଚାଉଳିଆଗଞ୍ଜର ରେସ୍‌କୋର୍ସ ପଡିଆକୁ ଉଠିଆସିଲା ଓ ଗତ ଶହେବର୍ଷ ଧରି ସେହିଠାରେ ଗର୍ବୋନ୍ନତ ଶିର ଉତ୍ତୋଳନ କରି ବିଦ୍ୟମାନ।

ଲୁଣା ଜଙ୍ଗଲ ଓ ଉପକୂଳ ସୁରକ୍ଷା

ଲୁଣା ଜଙ୍ଗଲ ଓ ଉପକୂଳ ସୁରକ୍ଷା

ହିମାଂଶୁ ଶେଖର ଫତେସିଂହ/ପୃଥିବୀର ନିରକ୍ଷୀୟ ଓ ଉପନିରକ୍ଷୀୟ ଅଞ୍ଚଳ ଅନ୍ତର୍ଗତ ୨୪ଂ ଉ.ଅକ୍ଷାଂଶରୁ ୩୮ଂ ଦ.ଅକ୍ଷାଂଶ ମଧ୍ୟବର୍ତ୍ତୀ ଅଞ୍ଚଳରେ ସମୁଦ୍ର ତଟବର୍ତ୍ତୀ ଜୁଆରିଆ ଆର୍ଦ୍ର, ବାଲିଆ ଭୂମିରେ ଏକ ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ପ୍ରଜାତିର ଉଦ୍ଭିଦ ଦେଖାଯାଆନ୍ତି। ଏହି ଅଞ୍ଚଳରେ ୨୬ଂରୁ ୩୫ଂ ସେଲ୍‌ସିୟସ୍‌ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ଉଚ୍ଚ ବାୟୁମଣ୍ଡଳୀୟ ତାପମାତ୍ରା, ୧୦୦୦ ମିମିରୁ ୩୦୦୦ ମିମି ବୃଷ୍ଟିପାତ, ଉଚ୍ଚ ଲବଣତା, ଜୁଆରିଆ ଜଳ ପ୍ଳାବନ ସତ୍ତ୍ୱେ ଏହି ଉଦ୍ଭିଦଗୁଡ଼ିକ ଜୀବନ ଧାରଣ କରି ବଂଶବୃଦ୍ଧି କରିଥାନ୍ତି।

ଏଇ ଭାରତରେ

ଏଇ ଭାରତରେ

ଲୋକଙ୍କଠାରୁ ମାନବିକତା କ୍ରମେ ହଜିଯାଉଛି। ଅର୍ଥ ଓ ବସ୍ତୁବାଦୀ ହୋଇପଡୁଥିବା ମଣିଷ ଅନ୍ୟ ପ୍ରତି ସହାନୁଭୂତି, ଦୟା ଆଦି ଗୁଣକୁ ହରାଇବସୁଛି। ବିପଦରେ ପଡିଥିବା ଲୋକଙ୍କୁ ସାହାଯ୍ୟ କରିବା ପରିବର୍ତ୍ତେ ସୁଯୋଗର କିଭଳି ଫାଇଦା ଉଠାଇହେବ ସେଥିପ୍ରତି ଆଗ୍ରହ ଦେଖାଉଛି। ଗତ ଶୁକ୍ରବାର ବିଳମ୍ବିତ ରାତିରେ ଦିଲ୍ଲୀ ନିକଟବର୍ତ୍ତୀ ଗାଜିଆବାଦରେ ଘଟିଥିବା ଏକ ଘଟଣା ସମ୍ପର୍କରେ ଶୁଣିଲେ ମଣିଷ ନିକଟରୁ ମାନବିକତାର ଗୁଣ କିପରି ହଜିଯାଉଛି ତାହା ସ୍ପଷ୍ଟ ହୁଏ।