ସମ୍ପାଦକୀୟ |

ଦେବଦତ୍ତ ଓ ବୌଦ୍ଧଧର୍ମ

ଦେବଦତ୍ତ ଓ ବୌଦ୍ଧଧର୍ମ

ଦେବଦତ୍ତ ପଟ୍ଟନାୟକ
ଗୌତମ ବୁଦ୍ଧଙ୍କର ଜଣେ ସମ୍ପର୍କୀୟ ମାଉସୀପୁଅ ଭାଇ ଥିଲେ, ଯେ କି ସବୁବେଳେ ତାଙ୍କ ସହ ଯୁକ୍ତିତର୍କ କରୁଥିଲେ ଏବଂ ତାଙ୍କୁ ବିରୋଧ କରୁଥିଲେ। ତାଙ୍କ ନଁା ଦେବଦତ୍ତ। ସେ ମଧ୍ୟ ଗୌତମଙ୍କ ଶ୍ୟାଳକ ଅର୍ଥାତ୍‌ ଯଶୋଧାରାଙ୍କ ଭାଇ ଥିଲେ। ମୋତେ ଲୋକେ ପ୍ରଶ୍ନ କରନ୍ତି: ସେହି ବୁଦ୍ଧ-ବିରୋଧୀଙ୍କ ନାମାନୁସାରେ ଆପଣଙ୍କ ନାମ ହୋଇଛି କି? ମୁଁ ମନା କରେ। କହେ- ଦେବତାଙ୍କ ଦାନ ଅର୍ଥରେ ମୋ ମାଆ ମୋର ନାମ ଦେବଦତ୍ତ ରଖିଛନ୍ତି। ତା’ଛଡ଼ା ନାରଦଙ୍କ ବୀଣା ଓ ଅର୍ଜୁନଙ୍କ ଶଙ୍ଖର ନାମ ମଧ୍ୟ ଦେବଦତ୍ତ। ପୁଣି ଅତ୍ରି ଋଷି ଓ ଅନସୂୟାଙ୍କ ପୁତ୍ର ଦତ୍ତାତ୍ରେୟଙ୍କୁ ମଧ୍ୟ ଦତ୍ତ ବା ଦେବ-ଦତ୍ତ ବା ଦତ୍ତ-ଦେବ ବୋଲି କୁହାଯାଏ। ସେ ଜଣେ ଅବଧୂତ ସନ୍ନ୍ୟାସୀ, ଯିଏ ଏକ ଦେହରେ ବ୍ରହ୍ମା, ବିଷ୍ଣୁ ଓ ଶିବଙ୍କ ଅବତାର ଏବଂ ଯାହାଙ୍କ ସାଙ୍ଗରେ ଗୋଟିଏ ଗାଈ ଓ ଚାରିଟି କୁକୁର ଥାନ୍ତି। ବୌଦ୍ଧଧର୍ମରେ ଦେବଦତ୍ତ ଶାକ୍ୟମୁନି ଗୌତମ ବୁଦ୍ଧଙ୍କ ମାଉସୀପୁଅ ଭାଇ ହେଲେ ମଧ୍ୟ ସେ ସବୁବେଳେ ତାଙ୍କୁ ବିରୋଧ କରିଆସୁଥିଲେ। ଅନେକ କାହାଣୀରେ ଦେବଦତ୍ତଙ୍କ ବିରୋଧ ଓ ଶତ୍ରୁତା ହିଁ ଗୌତମ ବୁଦ୍ଧଙ୍କ ମହନୀୟ ଚରିତ୍ର ଓ ପ୍ରଜ୍ଞାର ପ୍ରମାଣ ଦେଇଛି। ଦେବଦତ୍ତ ବୁଦ୍ଧଦେବଙ୍କ ପରି ଆକର୍ଷଣୀୟ ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱ ଓ କ୍ଷମତାର ଅଧିକାରୀ ହେଲେ ମଧ୍ୟ ବୁଦ୍ଧଙ୍କ ପ୍ରତି ଈର୍ଷା ଓ ଅସୂୟା ହିଁ ତାଙ୍କ ଅଧଃପତନର କାରଣ ହୋଇଥିଲା। ଯେତେବେଳେ ଉଭୟେ ବାଳକ ଥିଲେ ଦେବଦତ୍ତ ଗୋଟିଏ ଉଡ଼ନ୍ତା ହଂସ ଦେହରେ ଗୁଳିବିଦ୍ଧ କଲେ। ହଂସଟି ଆହତ ହୋଇ ତଳେ ପଡ଼ିଯିବା ପରେ ବୁଦ୍ଧଦେବ ତାହାକୁ ପାଇ, ତା’ର ସେବାଶୁଶ୍ରୂଷା କରି ତା’ର ଜୀବନ ବଞ୍ଚାଇଲେ। ସେ ଦେବଦତ୍ତଙ୍କୁ ହଂସଟିକୁ ନ ଦେଇ ଯୁକ୍ତି କଲେ ଯେ ଯିଏ ଜୀବନ ଦେଇପାରିବ ନାହିଁ, କାହାର ଜୀବନ ନେବାର ଅଧିକାର ତା’ର ନାହିଁ। ବୌଦ୍ଧ ଭିକ୍ଷୁମାନେ ଅତ୍ୟନ୍ତ ସାଦାସିଧା ଜୀବନଯାପନ କରନ୍ତୁ ବୋଲି ଦେବଦତ୍ତ କହୁଥିଲେ, କିନ୍ତୁ ବୁଦ୍ଧ ଥିଲେ ମଧ୍ୟମ ମାର୍ଗର ଉପଦେଶକ। ଯେତେବେଳେ ବୁଦ୍ଧ ଏକ ମଠ (ବୌଦ୍ଧ ବିହାର)ର ପ୍ରତିଷ୍ଠା କଲେ, ଦେବଦତ୍ତ କହିଲେ- ତୁମେ ଏବେ ଅବସର ନେଇଯାଅ ଏବଂ ସଂସ୍ଥା ଚଳାଇବାର ଦାୟିତ୍ୱ ମୋତେ ଦେଇଦିଅ। ବୁଦ୍ଧ ଏଥିରେ ରାଜି ନ ହେବାରୁ ସେ ବିଦ୍ରୋହ କଲେ ଏବଂ ସଂଘ ଭିତରେ ବିଭାଜନ ସୃଷ୍ଟି କଲେ। ବୌଦ୍ଧ ଜାତକ ଅନୁସାରେ ପୂର୍ବଜନ୍ମଗୁଡ଼ିକରେ ମଧ୍ୟ ଦେବଦତ୍ତ ଏମିତି ବୁଦ୍ଧଙ୍କ ସହ ଶତ୍ରୁତା କରି ଆସିଛନ୍ତି। ଗୋଟିଏ ପୂର୍ବଜନ୍ମରେ ସେ କାଶୀର ରାଜା ଥିଲେ। ସେତେବେଳେ ତପସ୍ବୀ ବୁଦ୍ଧଙ୍କ କଥାରେ ରାଜନର୍ତ୍ତକୀମାନେ ପ୍ରଭାବିତ ହେବାରୁ ସେ ଈର୍ଷାପରାୟଣ ହୋଇ ତାଙ୍କୁ ନିର୍ଯାତନା ଦେଇଥିଲେ। କିନ୍ତୁ ତପସ୍ବୀ ବୁଦ୍ଧ ଅସୀମ ଧୈର୍ଯ୍ୟ ସହକାରେ ତାହା ସହ୍ୟ କରିଥିଲେ। ଗୋଟିଏ ଜନ୍ମରେ ସେ ଥିଲେ ଏକ ନିର୍ବୋଧ ବଣିକ, ଯାହାଙ୍କୁ ଗୋଟିଏ ଯକ୍ଷ ଧରି ଖାଇଦେଇଥିଲା। ଗୋଟିଏ ଜନ୍ମରେ ଦେବଦତ୍ତ ଥିଲେ ଏକ ଜଳରାକ୍ଷସ, ଯାହାଙ୍କୁ ମର୍କଟରୂପୀ ବୁଦ୍ଧ ବୁଦ୍ଧିରେ ପରାସ୍ତ କରିଥିଲେ। ଜଳରାକ୍ଷସ ପାଣି ଭିତରେ ଲୁଚି ରହି ପାଣି ପିଇବାକୁ ଆସୁଥିବା ମାଙ୍କଡ଼ମାନଙ୍କୁ ଧରି ଖାଉଥିଲେ। ମାଙ୍କଡ଼ରୂପୀ ବୋଧିସତ୍ତ୍ୱ ପାଣି ପାଖକୁ ଯିବାକୁ ମାଙ୍କଡ଼ମାନଙ୍କୁ ମନା କଲେ। ତା’ ବଦଳରେ ଏକ ବାଉଁଶ ନଳୀ ସାହାଯ୍ୟରେ ସେମାନଙ୍କ ପାଣି ପିଇବାର ବ୍ୟବସ୍ଥା କରିଦେଲେ। ଏକ ଜନ୍ମରେ ବୁଦ୍ଧଦେବ ମାଙ୍କଡ଼ମାନଙ୍କର ନେତା ଥିଲେ। ଶିକାରୀମାନଙ୍କ କବଳରୁ ମାଙ୍କଡ଼ ପ୍ରଜାମାନଙ୍କ ଜୀବନ ବଞ୍ଚାଇବା ପାଇଁ ସେ ଏକ ଗିରିଖାତ ଉପରେ ନିଜ ଦେହକୁ ଲମ୍ବାଇ ଏକ ପୋଲ ପରି କରିଦେଲେ ଏବଂ ତାଙ୍କ ମାଙ୍କଡ଼ବାହିନୀକୁ ଜଣକ ପରେ ଜଣେ ତାଙ୍କ ପିଠି ଉପରେ ଚଢ଼ି ନାଳ ପାରିହେବା ପାଇଁ ଆଦେଶ ଦେଲେ। ସେତେବେଳେ ଦେବଦତ୍ତ ତାଙ୍କ ପିଠି ଉପରକୁ ଏପରି କୁଦା ମାରିଲେ ଯେ ତାଙ୍କ ମେରୁହାଡ଼ ଭାଙ୍ଗିଗଲା। ବୁଦ୍ଧଦେବଙ୍କ ସହ ଦେବଦତ୍ତଙ୍କର ଶତ୍ରୁତା ଏତେ ବଢ଼ିଗଲା ଯେ ସେ ତାଙ୍କୁ ହତ୍ୟା କରିବାକୁ ଷଡ଼ଯନ୍ତ୍ର କଲେ। କୌଶଳକ୍ରମେ ସେ ମଗଧ ସମ୍ରାଟ୍‌ ବିମ୍ବିସାରଙ୍କ ପୁତ୍ର ରାଜକୁମାର ଅଜାତଶତ୍ରୁଙ୍କୁ ନିଜର ବଶୀଭୂତ କରିନେଲେ। ସେ ବିମ୍ବିସାରଙ୍କୁ ହତ୍ୟା କରି ନିଜେ ରାଜଗାଦି ଅକ୍ତିଆର କରିବାକୁ ଅଜାତଶତ୍ରୁଙ୍କୁ ପ୍ରବର୍ତ୍ତାଇଲେ। ତା’ପରେ ଅଜାତଶତ୍ରୁଙ୍କ ସହାୟତାରେ ଏକ ପାଗଳା ହାତୀକୁ ପଠାଇଲେ ବୁଦ୍ଧଦେବଙ୍କୁ ମାରିବା ପାଇଁ। କିନ୍ତୁ ହାତୀଟି ସର୍ବଜୀବେ ପ୍ରେମଭାବ ରଖୁଥିବା ବୁଦ୍ଧଦେବଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ବଶୀଭୂତ ହୋଇଗଲା। ତା’ପରେ ବୁଦ୍ଧଦେବ ଏକ ପାହାଡ଼ି ରାସ୍ତାରେ ଚାଲି ଚାଲି ଯାଉଥିବା ବେଳେ ପାହାଡ଼ ଉପରୁ ପଥର ଗଡ଼ାଇ ତାଙ୍କୁ ମାରିବା ପାଇଁ ଦେବଦତ୍ତ ଲୋକ ନିଯୁକ୍ତ କଲେ। କିନ୍ତୁ ସେହି ଲୋକମାନେ ବି ବୁଦ୍ଧଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ବଶୀଭୂତ ହୋଇ ତାଙ୍କର ଦୀକ୍ଷା ନେଲେ ଓ ତାଙ୍କଠାରୁ ହିଂସାଭାବ ଦୂର ହୋଇଗଲା। ବୁଦ୍ଧଙ୍କୁ ମାରିବାର ସମସ୍ତ ଚେଷ୍ଟା ଦେବଦତ୍ତଙ୍କର ବ୍ୟର୍ଥ ହୋଇଗଲା। ଇତିମଧ୍ୟରେ ଉଭୟେ ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟରେ ଉପନୀତ ହୋଇଥାନ୍ତି। ନିଜର କୃତକର୍ମ ପାଇଁ ଦେବଦତ୍ତଙ୍କ ମନରେ ଅନୁତାପ ଆସିଲା। ସେ ବୁଦ୍ଧଙ୍କଠାରୁ କ୍ଷମା ମାଗିବାକୁ ମନେ ମନେ ଚିନ୍ତା କଲେ। କିନ୍ତୁ ପର ମୁହୂର୍ତ୍ତରେ ପୁଣି ତାଙ୍କ ମନରେ ପ୍ରତିହିଂସା ଜାଗିଲା। ସେହି ସମୟରେ ପୃଥିବୀ ଫାଟିଗଲା ଓ ଦେବଦତ୍ତ ତା’ ଭିତରେ ପୋତି ହୋଇ ମୃତ୍ୟୁବରଣ କଲେ ଏବଂ ତାଙ୍କର ନରକଗତି ହେଲା। ଏହାର ଶହ ଶହ ବର୍ଷ ପରେ ଯେତେବେଳେ ଖ୍ରୀଷ୍ଟିଆନ ମିଶନାରୀମାନେ ଆସିଲେ ଥାଇଲାଣ୍ଡର ବୌଦ୍ଧଧର୍ମାବଲମ୍ବୀମାନଙ୍କୁ ଧର୍ମାନ୍ତରିତ କରାଇବା ପାଇଁ, ସେତେବେଳେ ଥାଇଲାଣ୍ଡର ରାଜା ଦେଖିଲେ ସେମାନଙ୍କ ବେକରେ ଏକ କ୍ରସ୍‌ ଚିହ୍ନ ଉପରେ ଯିଶୁଖ୍ରୀଷ୍ଟଙ୍କ ବିଗ୍ରହର ଲକେଟ୍‌ ଶୋଭା ପାଉଛି। ମିଶନାରୀମାନେ କହିଲେ ଯେ ଖ୍ରୀଷ୍ଟ ହେଉଛନ୍ତି ତାଙ୍କର ତ୍ରାଣକର୍ତ୍ତା। କିନ୍ତୁ ଥାଇଲାଣ୍ଡର ରାଜା ଓ ପାରିଷଦବର୍ଗଙ୍କର ମନେହେଲା ଖ୍ରୀଷ୍ଟ ହେଉଛନ୍ତି ନରକ ଯନ୍ତ୍ରଣା ଭୋଗ କରୁଥିବା ସେଇ ଦେବଦତ୍ତ। ତେଣୁ ସେମାନେ ମିଶନାରୀମାନଙ୍କ ପ୍ରସ୍ତାବକୁ ଗ୍ରହଣ ନ କରି ନିଜର ବୌଦ୍ଧଧର୍ମ ପ୍ରତି ବିଶ୍ୱସ୍ତ ରହିଲେ। ସୁତରାଂ ବୁଦ୍ଧଦେବଙ୍କ ଜୀବନକାଳରେ ତାଙ୍କର ପରମ ଶତ୍ରୁ ପାଲଟିଥିବା ଦେବଦତ୍ତ ମୃତ୍ୟୁ ପରେ ପରୋକ୍ଷରେ ଥାଇଲାଣ୍ଡରେ ବୌଦ୍ଧଧର୍ମର ସୁରକ୍ଷା କଲେ।
(ଲେଖକ ଜଣେ ବିଶିଷ୍ଟ ପୁରାଣବିତ୍‌ ଏବଂ ପୁରାଣଶାସ୍ତ୍ର ଉପରେ ସେ ଅନେକ ପୁସ୍ତକ ରଚନା କରିଛନ୍ତି। ତାଙ୍କ ପୁସ୍ତକଗୁଡ଼ିକ ଭୁବନେଶ୍ୱର ମାଷ୍ଟର କ୍ୟାଣ୍ଟିନ୍‌ ଛକରେ ଥିବା ମଡର୍ନ ବୁକ୍‌ ଡିପୋରେ ଉପଲବ୍ଧ।)
ଇମେଲ୍‌: devdutt@devdutt.com

All Right Reserved By

Model This Week

ନିକିତା

ସମ୍ପାଦକୀୟ |

ଶିଶୁ ବଳାତ୍କାର: ଦଣ୍ଡ କାହିଁ

ଶିଶୁ ବଳାତ୍କାର: ଦଣ୍ଡ କାହିଁ

୨୦୧୨ ନିର୍ଭୟା ଗଣବଳାତ୍କାର ଘଟଣା ପରେ ଭାରତରେ ମହିଳା ନିର୍ଯାତନା ନିରୋଧୀ ସ୍ବର ଯେଭଳି ସର୍ବୋଚ୍ଚରେ ପହଞ୍ଚତ୍ଥିଲା, ଏବେ ସେଭଳି ପରିସ୍ଥିତିର ପୁନରାବୃତ୍ତି ଘଟିଛି। ନିର୍ଭୟାଙ୍କ ବୟସ ୨୩ ହୋଇଥିବା ବେଳେ ଏବେ ଶିଶୁକନ୍ୟାଙ୍କ ଉପରେ ପାଶବିକ ଅତ୍ୟାଚାର ଯେପରି ଭାବେ ବଢ଼ିଚାଲିଛି ତାକୁ ଦେଖିଲେ ବ୍ୟସ୍ତ ଲାଗୁଛି। ଜମ୍ମୁ-କଶ୍ମୀର କଠୁଆର ୮ ବର୍ଷୀୟା କନ୍ୟା, ଗୁଜରାଟ ସୁରଟର ୧୧ ବର୍ଷୀୟା ଝିଅ, ଓଡ଼ିଶା ନୀଳଗିରିର ୪ ବର୍ଷୀୟା ଶିଶୁକନ୍ୟା, ନିଶ୍ଚିନ୍ତକୋଇଲିର ୬ ବର୍ଷୀୟା ଝିଅଠାରୁ ଆରମ୍ଭ କରି ମଧ୍ୟପ୍ରଦେଶ ଇନ୍ଦୋରର ୪ ମାସର ଶିଶୁକନ୍ୟାଙ୍କୁ ବଳାତ୍କାର ଓ ହତ୍ୟା ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ଅସଂଖ୍ୟ ଘଟଣା ଘଟିଗଲାଣି। ସବୁଠାରୁ ଅତ୍ୟନ୍ତ ସମ୍ବେଦନଶୀଳ ଇନ୍ଦୋର ଘଟଣାକୁ ଦେଖିଲେ ଯେ କେହି ବିବ୍ରତ ହେବା ସ୍ବାଭାବିକ। ଇନ୍ଦୋର ଶିଶୁକୁ ବଳାତ୍କାର କରିଥିବା ବ୍ୟକ୍ତି ହେଉଛନ୍ତି ସମ୍ପର୍କୀୟ ମାମୁ। ଦେଖିବାକୁ ଗଲେ ୪ ମାସ ଶିଶୁର ବେକ ଟାଣ ହୋଇ ନ ଥାଏ। ଯିଏ ତା’ ସହ ଏପରି ଜଘନ୍ୟ କାଣ୍ଡ ଘଟାଇଥାଆନ୍ତି ତାଙ୍କ ମାନସିକତା ବୁଝିବା ଅସମ୍ଭବ। ଏଠାରେ ସାମାଜିକ ବିଶ୍ଳେଷଣର ପ୍ରୟୋଜନ ଉଠିଲାଣି। ମନେହେଉଛି, ଯେପରି ଏହା କେବଳ ଘୋର ଯୌନ ଲାଳସାର ପରିଣତି ନୁହେଁ। ସହଜ ଭାଷାରେ କହିବାକୁ ଗଲେ ଏହା ଅତ୍ୟନ୍ତ ଜଘନ୍ୟ ଆପରାଧିକ ମାନସିକତାର ପ୍ରତିଫଳନ।

ରେଭେନ୍‌ସା ଯୁଗର ଅବସାନ

ରେଭେନ୍‌ସା ଯୁଗର ଅବସାନ

ଶରତ ଚନ୍ଦ୍ର ମିଶ୍ର/ରେଭେନ୍‌ସା କଲେଜ ଓଡ଼ିଶାର ସର୍ବପୁରାତନ ଉଚ୍ଚ ଶିକ୍ଷାନୁଷ୍ଠାନ। ଦେଢ଼ଶହ ବର୍ଷ (୧୮୬୮) ପୂର୍ବେ ନଅଙ୍କ ଦୁର୍ଭିକ୍ଷର ଦୁଇବର୍ଷ ପରେ ଏ କଲେଜ ସ୍ଥାପିତ ହୋଇଥିଲା। କଟକ କଲେକ୍ଟୋରେଟ୍‌ ପାଖରେ ଏହି ଅନୁଷ୍ଠାନଟି ପଚାଶ ବର୍ଷ ରହିବା ପରେ ଚାଉଳିଆଗଞ୍ଜର ରେସ୍‌କୋର୍ସ ପଡିଆକୁ ଉଠିଆସିଲା ଓ ଗତ ଶହେବର୍ଷ ଧରି ସେହିଠାରେ ଗର୍ବୋନ୍ନତ ଶିର ଉତ୍ତୋଳନ କରି ବିଦ୍ୟମାନ।

ଲୁଣା ଜଙ୍ଗଲ ଓ ଉପକୂଳ ସୁରକ୍ଷା

ଲୁଣା ଜଙ୍ଗଲ ଓ ଉପକୂଳ ସୁରକ୍ଷା

ହିମାଂଶୁ ଶେଖର ଫତେସିଂହ/ପୃଥିବୀର ନିରକ୍ଷୀୟ ଓ ଉପନିରକ୍ଷୀୟ ଅଞ୍ଚଳ ଅନ୍ତର୍ଗତ ୨୪ଂ ଉ.ଅକ୍ଷାଂଶରୁ ୩୮ଂ ଦ.ଅକ୍ଷାଂଶ ମଧ୍ୟବର୍ତ୍ତୀ ଅଞ୍ଚଳରେ ସମୁଦ୍ର ତଟବର୍ତ୍ତୀ ଜୁଆରିଆ ଆର୍ଦ୍ର, ବାଲିଆ ଭୂମିରେ ଏକ ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ପ୍ରଜାତିର ଉଦ୍ଭିଦ ଦେଖାଯାଆନ୍ତି। ଏହି ଅଞ୍ଚଳରେ ୨୬ଂରୁ ୩୫ଂ ସେଲ୍‌ସିୟସ୍‌ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ଉଚ୍ଚ ବାୟୁମଣ୍ଡଳୀୟ ତାପମାତ୍ରା, ୧୦୦୦ ମିମିରୁ ୩୦୦୦ ମିମି ବୃଷ୍ଟିପାତ, ଉଚ୍ଚ ଲବଣତା, ଜୁଆରିଆ ଜଳ ପ୍ଳାବନ ସତ୍ତ୍ୱେ ଏହି ଉଦ୍ଭିଦଗୁଡ଼ିକ ଜୀବନ ଧାରଣ କରି ବଂଶବୃଦ୍ଧି କରିଥାନ୍ତି।

ଏଇ ଭାରତରେ

ଏଇ ଭାରତରେ

ଲୋକଙ୍କଠାରୁ ମାନବିକତା କ୍ରମେ ହଜିଯାଉଛି। ଅର୍ଥ ଓ ବସ୍ତୁବାଦୀ ହୋଇପଡୁଥିବା ମଣିଷ ଅନ୍ୟ ପ୍ରତି ସହାନୁଭୂତି, ଦୟା ଆଦି ଗୁଣକୁ ହରାଇବସୁଛି। ବିପଦରେ ପଡିଥିବା ଲୋକଙ୍କୁ ସାହାଯ୍ୟ କରିବା ପରିବର୍ତ୍ତେ ସୁଯୋଗର କିଭଳି ଫାଇଦା ଉଠାଇହେବ ସେଥିପ୍ରତି ଆଗ୍ରହ ଦେଖାଉଛି। ଗତ ଶୁକ୍ରବାର ବିଳମ୍ବିତ ରାତିରେ ଦିଲ୍ଲୀ ନିକଟବର୍ତ୍ତୀ ଗାଜିଆବାଦରେ ଘଟିଥିବା ଏକ ଘଟଣା ସମ୍ପର୍କରେ ଶୁଣିଲେ ମଣିଷ ନିକଟରୁ ମାନବିକତାର ଗୁଣ କିପରି ହଜିଯାଉଛି ତାହା ସ୍ପଷ୍ଟ ହୁଏ।

ସଂଖ୍ୟାଗୁରୁ ମାନସିକତା

ସଂଖ୍ୟାଗୁରୁ ମାନସିକତା

ଆକାର ପଟେଲ ଭାରତୀୟ ଉପମହାଦେଶର ଉପନିବେଶୀୟ ପର ପରମ୍ପରା ମୁଖ୍ୟତଃ ଧାର୍ମିକ ରହିଆସିଛି ଏବଂ ସଂଖ୍ୟାଗୁରୁ ଧାର୍ମିକ ଗୋଷ୍ଠୀ ସଂଖ୍ୟାଲଘୁମାନଙ୍କ ବିରୋଧୀ ସାଜିଛନ୍ତି। ଶ୍ରୀଲଙ୍କାରେ ସଂଖ୍ୟାଗୁରୁ ବୌଦ୍ଧ ସିଂହଳୀମାନେ ଧର୍ମ ଓ ଭାଷାକୁ ନେଇ ତାମିଲମାନଙ୍କ ବିରୋଧରେ ଲଢ଼େଇ କରିଛନ୍ତି। ଭାରତରେ ବୌଦ୍ଧ ଓ ହିନ୍ଦୁମାନଙ୍କ ଭିତରେ ଘୃଣା ଭାବ ରହିଛି, ଯାହା ସଂଖ୍ୟାଗୁରୁତ୍ୱର ସ୍ବଭାବ। ଶ୍ରୀଲଙ୍କାର ଗୃହଯୁଦ୍ଧ ପ୍ରାୟ ୨୫ ବର୍ଷ ଧରି ଲାଗିରହିଥିଲା, ଯାହା ଫଳରେ ଶ୍ରୀଲଙ୍କାର ଅନେକ ନେତା ଓ ଭାରତର ରାଜୀବ ଗାନ୍ଧୀଙ୍କ ସମେତ ଲକ୍ଷାଧିକ ଲୋକ ମଲେ। ବାଂଲାଦେଶରେ ପ୍ରାଥମିକ ଜାତୀୟତାବାଦ ଭାଷା ଭିତ୍ତିରେ ଗଢ଼ିଉଠିଥିଲା ଏବଂ ଏହା ବଙ୍ଗାଳୀ ମୁସଲମାନ ଓ ହିନ୍ଦୁମାନଙ୍କୁ ପଶ୍ଚିମ ପାକିସ୍ତାନୀଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ସେମାନଙ୍କ ଉପରେ ଜୋରଜବରଦସ୍ତ ଉର୍ଦ୍ଦୁଭାଷାକୁ ଲଦିଦିଆଯିବା ବିରୋଧରେ ଏକତ୍ରିତ କରିଥିଲା। ଆଶ୍ଚର୍ଯ୍ୟର କଥା ମହମ୍ମଦ ଅଲି ଜିନ୍ନା ଜଣେ ...

ବୋହୂଯୋଗ୍ୟା କନ୍ୟା

ବୋହୂଯୋଗ୍ୟା କନ୍ୟା

ପ୍ରକାଶ ତ୍ରିପାଠୀ ଗତ ରବିବାର ସାରେ ଆମେ କିଛି ବନ୍ଧୁ ପୁରୀ ବେଳାଭୂମିରେ ବସିଥିଲୁ। କର୍ମମୟ ଜୀବନରୁ କିଛି ମୁହୂର୍ତ୍ତ ବାହାର କରି ବନ୍ଧୁମାନଙ୍କ ସହ ଦୁଃଖସୁଖ ହେବା କେବଳ ଏହି ଛୁଟିଦିନମାନଙ୍କରେ ହିଁ ସମ୍ଭବ ହୋଇଥାଏ। ତାହା ପୁଣି ଅନିୟମିତ। ସେ ଯାହାହେଉ, ମଝିରେ ମଝିରେ ଏପରି ବନ୍ଧୁମିଳନ ମନରେ ପ୍ରସନ୍ନତା ଭରିଦିଏ ଓ ଆଳାପ ଆଲୋଚନା ଦ୍ୱାରା ମନ ବି ହାଲ୍‌କା ହୋଇଯାଏ। ସେଦିନ କଥାପ୍ରସଙ୍ଗରେ ଜଣେ ବନ୍ଧୁ କହିଲେ ଯେ, ଆଜି ତାଙ୍କ ଘରେ ଝିଅ ଓ ତା’ ମାଆ ମଧ୍ୟରେ ଝଗଡା ହୋଇଯାଇଛି। ଆମେ ଜାଣୁ ଯେ ବନ୍ଧୁଙ୍କ ପତ୍ନୀ ଅତି ସରଳ ଓ ଶାନ୍ତ ସ୍ବଭାବର। ...

 ‘ଲେସ୍‌’ର ଲେଖକ

‘ଲେସ୍‌’ର ଲେଖକ

ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱ/ଜିତେନ୍ଦ୍ର ଆମେରିକାରେ ଖବରକାଗଜ, ପତ୍ରିକା, ଅନ୍‌ଲାଇନ୍‌ ଜର୍ନାଲିଜିମ୍‌, ସାହିତ୍ୟ ଓ ସଙ୍ଗୀତ ସଂଯୋଜନା କ୍ଷେତ୍ରରେ ‘ପୁଲିଜର ପୁରସ୍କାର’ ମର୍ଯ୍ୟାଦାଜନକ ସମ୍ମାନ ଭାବେ ପରିଚିତ। ହଙ୍ଗେରିଜନ୍ମିତ ଆମେରିକୀୟ ଖବରକାଗଜ ପ୍ରକାଶକ ତଥା ସାମ୍ବାଦିକ ଯୋଶେଫ୍‌ ପୁଲିଜରଙ୍କ ନାମାନୁଯାୟୀ ୧୯୧୭ ମସିହାରୁ ଏହି ସମ୍ମାନ ପ୍ରତିବର୍ଷ କଲମ୍ବିଆ ବିଶ୍ୱବିଦ୍ୟାଳୟ ଦ୍ୱାରା ପ୍ରଦାନ କରାଯାଇଆସୁଛି। ୨୧ଟି କ୍ଷେତ୍ରରେ ଏହି ପୁରସ୍କାର ଦିଆଯାଉଥିବା ବେଳେ ୨୦୧୮ ପାଇଁ କାଳ୍ପନିକ ଲେଖା ସକାଶେ ଆଣ୍ଡ୍ର୍ୟୁ ସିଏନ ଗ୍ରୀର୍‌ ଯୋଗ୍ୟ ବିବେଚିତ ହୋଇଛନ୍ତି।...

ଏଇ ଭାରତରେ

ଏଇ ଭାରତରେ

ପୋଲିସ ପାଖକୁ ଗଲେ ପଇସା ନ ଦେଲେ କୌଣସି କାମ ହୁଏନାହିଁ। ଏହା ବାରମ୍ବାର ପ୍ରମାଣିତ ହୋଇଆସୁଛି। ଖାକି ବର୍ଦ୍ଦି ପିନ୍ଧିଥିବା ଅଧିକାଂଶ ବାବୁ ଅଭିଯୋଗକାରୀଙ୍କ ଆର୍ଥିକ କ୍ଷମତାକୁ ନ ଦେଖି ଅର୍ଥ ଦାବି କରନ୍ତି, ଯାହା ପୈଠ କରିବା କାଠିକର ପାଠ ହୋଇଯାଏ। ନିକଟରେ ବିହାର ବୈଶାଳୀ ଜିଲାର ଜଣେ ଅନାଥ ବାଳକ ଥାନାବାବୁଙ୍କ ଚାହିଦା ପୂରଣ ପାଇଁ ଭିକ୍ଷା କରିବା ଘଟଣା ସମସ୍ତଙ୍କୁ ଆଶ୍ଚର୍ଯ୍ୟ କରିଛି। ବୈଶାଳୀ ଜିଲା କଟହରାର ଚେହରାକଳା ଗ୍ରାମର ଜଣେ ଅନାଥ ବାଳକ ବିବେକଙ୍କଠାରୁ ସମ୍ପୃକ୍ତ ଅଞ୍ଚଳର ଜଣେ ଗୁଣ୍ଡା ଶ୍ରେଣୀୟ ବ୍ୟକ୍ତି ଜୋର୍‌ କରି ଜମି ନେଇଯାଇଥିଲେ। ବିବେକ ଏ ସମ୍ପର୍କରେ ପୋଲିସରେ ଅଭିଯୋଗ କରିବାକୁ ଥାନାକୁ ଗଲେ। ମାତ୍ର ଥାନାବାବୁ ତାଙ୍କୁ ଏଥିପାଇଁ ଦଶ ହଜାର ଟଙ୍କା ଦାବି କରିଥିଲେ। ...

 ଭବିଷ୍ୟତ ଗତିବିଧି

ଭବିଷ୍ୟତ ଗତିବିଧି

ଦିଲ୍ଲୀକା ବାବୁ/ ଦିଲୀପ ଚେରିଏନ୍‌ କେନ୍ଦ୍ରୀୟ ପ୍ରତ୍ୟକ୍ଷ କର ପରିଷଦ (ସିବିଡିଟି)ର ଅଧ୍ୟକ୍ଷ ସୁଶୀଲ ଚନ୍ଦ୍ରଙ୍କ ଭବିଷ୍ୟତକୁ ନେଇ ଦିଲ୍ଲୀରେ ନାନା କଳ୍ପନାଜଳ୍ପନା ପ୍ରକାଶ ପାଇଛି। ଆସନ୍ତା ମେ ଶେଷ ସୁଦ୍ଧା ଚନ୍ଦ୍ର ଅବସର ନେବାକୁ ଥିବାବେଳେ ସରକାର ତାଙ୍କ କାର୍ଯ୍ୟକାଳ ପୁଣିଥରେ ବୃଦ୍ଧି କରିପାରନ୍ତି ବୋଲି ଶୁଣିବାକୁ ମିଳୁଛି। ଏଠାରେ ସ୍ମରଣଯୋଗ୍ୟ ଯେ, ଗତବର୍ଷ ମେ ମାସରେ ଚନ୍ଦ୍ର ଅବସର ନେବାର ଥିଲା। କିନ୍ତୁ ତାଙ୍କ ଅବସରର କିଛିଦିନ ପୂର୍ବରୁ ମୋଦି ସରକାର ତାଙ୍କୁ ସିବିଡିଟିର ଅଧ୍ୟକ୍ଷ ଭାବେ ପୁନର୍ନିଯୁକ୍ତ କରିଥିଲେ। ସମ୍ପ୍ରତି ସରକାର ସିବିଡିଟିର ଦୁଇଟି ସଦସ୍ୟ ପଦ ପୂରଣ କରିବା ପାଇଁ ପ୍ରକ୍ରିୟା ଆରମ୍ଭ କରିଥିବାବେଳେ ଚନ୍ଦ୍ରଙ୍କ ଅବସର ପରେ ଖାଲି ହେବାକୁ ଥିବା ଅଧ୍ୟକ୍ଷ ପଦ ପୂରଣ ପାଇଁ ପ୍ରକ୍ରିୟା ଆରମ୍ଭ କରି ନ ଥିବାରୁ ଏପରି କଳ୍ପନାଜଳ୍ପନାକୁ ଖୋରାକ ମିଳିଯାଇଛି। ତେବେ ଆଉ କିଛି ଲୋକଙ୍କ ଅନୁମାନ ଅନୁସାରେ ଚନ୍ଦ୍ରଙ୍କୁ ୧୯୮୪ ବ୍ୟାଚ୍‌ ଆଇପିଏସ୍‌ ଅଫିସର କର୍ନଲ ସିଂଙ୍କ ସ୍ଥାନରେ ପ୍ରବର୍ତ୍ତନ ନିର୍ଦ୍ଦେଶାଳୟ (ଇଡି)ର ମୁଖ୍ୟ କରାଯାଇପାରେ।...

ବିଶ୍ୱାସ ନିକିତିରେ ଦେଶର ତଉଲ

ବିଶ୍ୱାସ ନିକିତିରେ ଦେଶର ତଉଲ

ସରଳ କୁମାର ଦାସ ଯେ କୌଣସି ସମାଜର ଉନ୍ନତି ଓ ପ୍ରଗତି ପାଇଁ ଦୃଢ଼ ଭାବେ ସଂସ୍ଥାପିତ, ବିଶ୍ୱସନୀୟ, ଉତ୍ତରଦାୟୀ, ପ୍ରଭାବୀ ଅନୁଷ୍ଠାନଗୁଡ଼ିକର ଆବଶ୍ୟକତା ଗୁରୁତ୍ୱପୂର୍ଣ୍ଣ। ଅନୁଷ୍ଠାନଗୁଡ଼ିକ ସମାଜକୁ ତିଆରି କରୁଥିବା ଇଟାଖଣ୍ଡ ସଦୃଶ। ଜନସାଧାରଣଙ୍କର ସଂସ୍ଥା ଓ ବ୍ୟବସ୍ଥା ପ୍ରତି ଆସ୍ଥା ନ ରହିଲେ ଅରାଜକତା ଦେଖାଦେଇ ତାହା ସମାଜ ଓ ଦେଶର ସଂହତି ପ୍ରତି ବିପଦ ସୃଷ୍ଟି କରିବାର ସମ୍ଭାବନା ଥାଏ। ଲୋକଙ୍କ ଆସ୍ଥା ବିନା ଗୋଟିଏ ଦେଶ ତିଷ୍ଠି ରହିବା ଅସମ୍ଭବ ବୋଲି ବହୁ ଶତାବ୍ଦୀ ପୂର୍ବରୁ ଚୀନ ଦାର୍ଶନିକ କନ୍‌ଫୁସିଅସ୍‌ କହିଥିଲେ।...

ସାହିତ୍ୟ କାହିଁକି

ସାହିତ୍ୟ କାହିଁକି

ଶିବରାମ ଶତପଥୀ ସହିତ ଶବ୍ଦରେ ୟ ପ୍ରତ୍ୟୟ ଯୋଗ କରି ସାହିତ୍ୟ ଶବ୍ଦ ସୃଷ୍ଟ। ପଣ୍ଡିତମାନେ ବ୍ୟାଖ୍ୟା କରି କହିଛନ୍ତି ଯାହା ଜୀବାତ୍ମାକୁ ପରମାତ୍ମାଙ୍କ ସହିତ ମିଶାଏ ତାହା ସାହିତ୍ୟ। ତେବେ ଯୁଗେ ଯୁଗେ ସାହିତ୍ୟ ସୃଷ୍ଟି କରନ୍ତି ଅଳ୍ପକିଛି ସ୍ଥିତଧୀ ବ୍ୟକ୍ତି ଓ ସେଥିରେ ଆପ୍ୟାୟିତ ହୁଅନ୍ତି ଅସଂଖ୍ୟ ପାଠକଳ୍‌। ଯେପରି ଜଣେ ଭଗୀରଥ ଗଙ୍ଗାଙ୍କୁ ସ୍ବର୍ଗରୁ ଅବତରଣ କରାଇଥିଲେ। କେବଳ ଷାଠିଏ ସହସ୍ର ସଗର ପୁତ୍ର ନୁହନ୍ତି କୋଟି କୋଟି ବ୍ୟକ୍ତି ସେ ଜଳରେ ଅବଗାହନ ଓ ପାନ କରି ଉପକୃତ ହେଉଛନ୍ତି। ସାହିତ୍ୟ ସୃଷ୍ଟି ସେପରି ଶାଶ୍ୱତ ଓ ସାର୍ବଜନୀନ ହେବା ଆବଶ୍ୟକ।...

ଏଇ ଭାରତରେ

ଏଇ ଭାରତରେ

ବିବାହ ପୂର୍ବରୁ କନ୍ୟା ତା’ର ପ୍ରେମିକ ସହ ଫେରାର ହୋଇଯିବା ଫଳରେ ବରକୁ ଶିଶୁପାଳ ହୋଇ ଫେରିବାର ଉଦାହରଣ ଅନେକ ରହିଛି। କିନ୍ତୁ ବର ମଦ୍ୟପାନ କରି ବାହା ହେବାକୁ ଆସିଥିବାରୁ କନ୍ୟା ବିନା ଘରକୁ ଫେରିବା ଘଟଣା ଖୁବ୍‌ କମ୍‌ ଦେଖିବାକୁ ମିଳେ। ଏମିତି ଏକ ଘଟଣା ଗତ ମଙ୍ଗଳବାର ଦେଖିବାକୁ ମିଳିଛି ଉତ୍ତରପ୍ରଦେଶର ଇଟାଓ୍ବା ଜିଲା ଶେଖପୁର ସରୌୟା ଗ୍ରାମରେ। କନ୍ୟା କୁମ୍‌କୁମ୍‌ ଖୁବ୍‌ ସାହସ ଦେଖାଇ ମଦ୍ୟପ ବରକୁ ଫେରାଇ ଦେଇଛନ୍ତି। କୁମ୍‌କୁମ୍‌ଙ୍କ ପରିବାର ରୁହନ୍ତି ଶେଖପୁର ସରୌୟା ଗ୍ରାମରେ। ତାଙ୍କର ବିବାହ ସ୍ଥିର ହୋଇଥିଲା ସେହି ଜିଲାର ଯଶଓ୍ବନ୍ତନଗର କସ୍‌ବେ ଗ୍ରାମର ଗୁଲ୍‌ଶନ୍‌ ଯାଦବଙ୍କ ସହ। କୁମ୍‌କୁମ୍‌ ଗୋଟିଏ ସର୍ତ୍ତ ରଖିଥିଲେ ଯେ, ବାହାଘରକୁ କେହି ମଦ ପିଇ ଆସିବେ ନାହିଁ। ବରଯାତ୍ରୀମାନଙ୍କୁ ଏଥିସକାଶେ ବାରଣ ମଧ୍ୟ କରାଯାଇଥିଲା। ...